Tips på olika övningar vid träning för hand!

L

Lord Owen

Hur gjorde ni när ni ville bygga pp er häst från marken?

Vad jag vill ha tips med är andra bra övningar för hand eller övningar som hör till tömkörning! :) Är ju nybörjare som just har börjat fatta vissa saker i det här med hästar så jag vill ha all hjälp jag kan få.

Jag har börjat (för någon vecka sedan) att tömköra min häst då jag vill bygga up honom utan min vikt på ryggen. Jag tömkör i skogen, utan inpänningar i kuperad terräng, inte så stora krav då vi nyss börjat. Sedan brukar jag promenerna med honom för hand i kuperad terräng.

Bra övningar för hand som bygger upp och stärker främst hästen rygg, kors och länd. Men också alla andra möjliga övningar för hand! :)

Tack på förhand!

Sv: Tips på olika övningar vid träning för hand!

Något som jag tycker är bra är att jobba en del med longering med en lina i repgrimma/kapson.

Börja med att låta hästen skritta vid din sida, bara allmänt för att mjukstarta, typ som att du leder men går i kringelikrokar för att kolla av att han/hon flyttar sig och blir uppmärksam. Gå på båda sidor om hästen.

Sen flytta och böj hästen runt dig, fortfarande i skritt och kort lina.

Läng linan och ut på volt som varieras i storlek beroende på hur balanserad hästen är.

Travigångsättningar, inga långa travpass. Lugn trav, avslappnad häst. Ändra voltens storlek allt eftersom, typ liten volt i ett varv ut på stor volt igen. Båda varven. Se till att det blir böjd häst. Bra för de hästar som drar iväg åt ett håll. Jobbar med tempoväxlingar-långsam trav -snabbare trav (ej ökad på volt).

Om hästen är balanserad och avslappnad. Galoppigångsättningar, max ett varv galopp åt gången.

Kavalettiserie på böjt spår, kan varieras i det oändliga, kort avstånd, långt avstånd. Något upphöjt, på marken etc.

Kan sedan utöka med att låta hästen gå rakt fram längst långsidan, med eventuell travökning. Hela tiden avslappning och balans. Detta brukar dock ta ett tag innan de klarar utan att falla i galopp.

Övningarna kan varieras i det oändliga men i stora drag jobbar jag så, främst med oinridna unghästar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 492
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
Träning Min favoritponny från ridskolan har nu äntligen fått pension 26 år gammal. Som tur är har jag fått förtroendet att ha hand om honom två...
Svar
6
· Visningar
1 566
Senast: Ponnyfoton
·
Träning Hej! Jag har kommit rätt långt sen jag skrev här senast. I veckan hörde en från mitt stall av sig och undrade ifall jag kan börja rida...
Svar
9
· Visningar
2 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Mandela effekten
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar