Tips på marktäckare - hjälp!

Scata

Trådstartare
Jag tänker sätta en liten rosrabatt med blandade sorter MEN jag vill ju inte ha ogräs runt buskarna ;) så vad sätter jag mellan rosorna som snygg marktäckare?
Gärna något kraftigväxande som "dödar" annat... :angel:
Jag vill gärna ha en snygg trädgård men rensa ogräs är det värsta jag vet :crazy:

Sv: Tips på marktäckare - hjälp!

Har du mycket ogräs? Annars råder jag dig att sätta nävor, de funkar väldigt bra med rosor. Ogräset som kommer upp rensar du sedan för hand. Nävorna finns i massor av färger och storlekar, själv gillar jag blodnäva med rosor, stora fördelen är att de växer fort och inte konkurrerar med rosorna.

Jag har blåsippor som marktäckare. Blommar underbart (men kort) och har sedan ett vackert blandverk som blir väldigt tätt.

Jag är också näva-fan och skulle ha hela sommarstället fullt om jag bara fick. Däremot kan jag inte så mycket om rosor. Hur är det med gödning? Nävan vill inte ha så mycket, hur är det med rosen?

Nävor är ju inte superkänsliga för gödning, jag har själv slängt på ganska rikligt med hästgödsel på näv/rosrabatt och enbart fått bra resultat. Konstgödning vet jag däremot inte, jag använder inte det.

Tack för tipset :)
Nu har jag googlat lite på Nävor och det var ju jättesöta blommor! Är dom svårodlade? Det stog på dom flesta att dom trivs i soligt, torrt läge och det är bra! Kan man plantera sånna nu eller måste jag vänta tills i vår?
Rosorna tänker jag sätta nu :love:
Eftersom jag vill ha en helblandad rabatt så tänker jag prova olika sorter av dom också...

Du kan plantera nu, inga problem. Nävor är inte alls svåra, dessutom är de enkla att dela när de växt till sig lite och plantera på andra ställen:)

Är det någon som har Grönlandsfingerört som marktäckare? Jag gillar bilderna på den! Men vill gärna höra från någon i praktiken att den är så lätt som den verkar :)

Jag har en liten rabatt med en ros i, som har fm-sol men sedan skugga. Tror ni att ljung kan gilla att stå där och sen täckbark runt?

Jag har inte den själv, men vi har testat den på jobbet. Nu vet jag inte hur den ser ut, men den var fin i våras. Dock vet jag att den är ganska utsatt för sork, men har man inte det så är det säkerligen värt att testa:)

Ljung är jag själv lite skeptisk mot, jag tycker de är svåra... Sen har du ett problem, rosor är inte surjordsväxter, vilket ljung är. Förvisso kan rosor funka i något surare jordar, men inte ljungsurt. Jag hade satsat på något annat om du ska ha kvar rosen. Ska du sätta ljung får du byta jord, vilket inte heller funkar i längden om du inte bor på ett område med sur jord.

Ajdå, de lär alltså inte överleva. Aja, nu har jag ju 6 plantor så de får väl bytas ut i rabatten när de dör. Men då väntar jag med täckbark tills jag hittat något fint som kan leva där "för evigt". För byta jord har jag inte tänkt göra, resten av mina blommor trivs ju som det är :)

Vad synd att sork gillar den. Vi har sedan sensommaren haft sork i trädgården, sjukt tråkigt med deras högar! Inte precis i rabatternas del av trädgården, men de är alltså inte så långt ifrån.. Får leta vidare, för vill ha någon riktigt låg marktäckare, max 10cm över marken. (Blommorna kan få sticka upp mer)

Myskmadra? Världens finaste marktäckare :idea: Fast de gillar skuggläge så de ska inte stå i direkt sol. Eller varför inte nävor? Blodnävan blir inte hög och har ju väldigt skirt bladverk.

Alunrot finns med flera olika färger på bladen. Jag tycker de är jättefina och får små oansenliga men vackra blommor på stänglar.

Myskmadran va fin! Ska leta upp den här tråden nästa vår tror jag!! Just nu hamnade fokus på att binda upp alla dahlior som väller över allt runtikring. Inte trodde jag de skulle bli meter i diameter! :o

Fast hos mig är de både marktäckande och superenkla. Kanske har jag rätt jord?

Jag rekommenderar, flocknäva, kantnepeta, jättedagkåpa, lavendell, isop (mfl)... Sen beror det ju på vad du har för läge och vad det är för färg på rosorna.

Jättedaggkåpan är väldigt tacksam och verkar växa överallt piggt men neutralt bladverk som gifter sig bra med de flesta andra färger.
Nepetan är lik lavendell i färgsättning men blommar hela säsongen och är mycket härdigare och täcker bättre, väldigt bra i torra lägen.

Mamma har alunrot och de har så vackert bladverk att jag tänkte ta några plantor av henne. Men då berättade hon att de sprider sig som värsta ogräset, så man bör definitivt vara beredd att klippa bort blomaxen innan de hinner gå i frö. Hon visste inte det första året och håller fortfarande, flera år senare, på att rensa bort av dem som frösådde sig första året. Hon har aldrig varit med om en växt som sprider sig så KOPIÖST säger hon. Så jag bestämde mig för att inte sätta några, trots de vackra bladen.

Vi har spetsmössa som marktäckare och den fungerar mkt bra! Håller undan ogräset men konkurrerar definitivt inte med en ros. och blommar fint på försommaren.

Fast att de sprider sig kopiöst är ju inte en nackdel när man pratar marktäckare, de vill man ju skall sprida sig så de täcker helt enkelt.

Alla växter sprider sig förövrigt om de står på en plats där de trivs, alunrot är ingen extremt ogräsig perenn och brukar inte sprida sig hejdlöst. Så din mamma råkar bara ha en trädgård där alunroten trivs vilket ju är positivt.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist