Tips på "litet" husdjur?

A

Angely

När jag flyttar hemifrån, först om cirka 1,5 år vill säga, är jag väldigt sugen på att skaffa mig ett eget litet husdjur! (Vem vill komma hem till en tom och tyst lägenhet?)

Vad jag är ute efter är något litet och relativt lättskött, som, ja helt krasst nog eftersom jag inte vet hur min livssituation kommer att se ut en massa år framöver, inte lever i en massa år.

Marsvin har jag haft när jag var yngre, och älskar de verkligen! :love: Enda kruxet där är väl att de faktiskt lever lite för länge för min tidsplan, en 6-7 år känns lite väl osäkert när jag inte vet exakt vad jag vill i framtiden. Är jag väldigt hemsk som tänker så? Kanin och chinchillor går därmed bort av samma anledning.

Har varit inne mycket på hamstrar. Är då sugen på två små dvärghamstrar (kan man eller kan man inte ha två av samma kön ihop, jag hör olika hela tiden?) eller en guldhamster. Mina erfarenheter av de (kompisar hade när jag var liten...) är dock att de är ganska svåra att få tama och bits mycket... :o Hur stora blir de?

Råttor kommer jag aldrig skaffa mig av anledningen att jag är hysteriskt rädd för de, så det känns liksom inte som någon idé. :p Tycker tyvärr de är rätt äckliga med sina svansar. :o

Möss då? Enda kruxet där är väl att jag hört att de luktar en del, hur är det med det?

Gerbiler har också varit ett alternativ. Går de att ha flera ihop? Hur länge lever de och hur stora blir de?

So bring it on!! Jag vill ha all möjlig fakta och tips ni kan ge mig om dessa små djur, för en liten kompis när jag flyttar hemifrån vill jag absolut ha! :)

Sv: Tips på "litet" husdjur?

Jag tycker det är synd att du är rädd för råttor, för de är helt klart de allra trevligaste och roligaste smågnagarna enligt min mening. Du kan inte försöka bli kvitt din rädsla? :p

Jag har världen keligaste och mest sociala guldhamstertjej, de går att få jättetama om man bara lägger ner lite tid på de.

Jag har även en dvärghamster (troligen rysk vintervit) som åt sin bror :angel: De ska inte vara två har jag fått lära mig i efterhand, och han äter på alla utom mig. Han är med jättecharmig och snäll, men hatar alla andra människor och djur.

Gerbiler har jag aldrig haft men tycker de är trevliga och roliga så det kanske kunde vara en idé?

Tycker det är jättebra att du tänker som du gör och inte köper en chilla som du måste sälja efter 2 år för att du inte kan ha kvar den. :bow:

Gerbiler har jag aldrig haft men tycker de är trevliga och roliga så det kanske kunde vara en idé?

Jag har haft gerbiler och de hör inte till mina favoriter. De var för små, otama (inte så att de var direkt rädda, men de hade inget intresse av att vara med mig, om man säger så) och en av dem var t.o.m. jäkligt bitsk. Dessutom levde de inte mer än några månader (och så mycket kan jag inte tänka mig att jag misskötte dem..).

Dock så var de inga uppfödargerbiler heller utan kom från djuraffär; jag kan tänka mig att det är en viss skillnad. Köper man gerbiler som kommer från en mindre, seriös uppfödare så är de antagligen mer tama än vad gerbiler från djuraffärerna är. För att inte tala om att de förhoppningsvis är friskare och därmed lever längre.

Och söta är de ju onekligen.

Jag tänkte som du och skaffade dvärghamster när jag flyttade hemifrån. Men ja för ensamhetens skull var han inte så "bra". Hehe... Så det slutade med att jag ett par veckor senare skaffade marsvin också. :)

Du kan ju alltid ta omplaceringsmarsvin som är vuxna och behöver inte börja med ungar?! :idea:
Jag skaffade två honor på 1 år och nu har jag skaffat en till som är 2½ år. :)

Naej, det går bara inte. Tycker tyvärr hela deras uppenbarelse är rent... Hemsk. :crazy: Det är svansarna, tänderna... Ja. Men kanske man kan börja med en mus, som "light-nivå". :angel:

Ojdå, gullig hamster som käkade upp brorsan sin. :p Är alla hamstrar "allätare" förresten? Inte för att de ska gå på "allätarkost" regelbundet, men kanske få sig en köttbulle (eller ja, vadsomhelst) ibland? Och hur stor avstånd får det max vara mellan gallren i en bur för guld/dvärg? Hur stora blir de? Mycket frågor här. :p

Det kanske faktiskt kan vara en idé, det blir ju inte samma antal år man "måste" ta hand om den då... :o Det brukar ju dessutom vara gott om marsvin som behöver omplaceras. Fast samtidigt, vem vill inte ha en liten djurunge från början? :love:

Ja, det stämmer att hamstrar är allätare, mina brukar få torrfoder för katt blandad i sin mat.

Hur stort maxavståndet för galler i buran får vara vet jag inte men jag har en duna-bur och en ferplast gallerbur och har haft både dvärg och guld i bägge. (Var tvungen att springa och mäta hur brett det är mellan gallrena på båda.
På dunan där det bara är galler i taket är det 7 mm mellan och i gallerburen är det 9 mm. Ingen har lyckats smita hittills.

Gamla bilder, nu är det mer grejer i den gula buren (inga hjul snurrar, de är enbart till för att sova i, plus att hamstrarna inte längre går på spån):

15080515.jpg

15080516.jpg

14948529.jpg

14948530.jpg

Snygga burar! Såg roliga ut för en hamster att vara i. :) Inte på spån längre? Är det att rekommendera att inte ha de på det eller? :o Och ska hamstrar ha en liten skål med sand, att "bada" i, har jag för mig?

Tack, ja de är väldigt aktiva, jag hoppas att de trivs.

Spånet är inte bra för några djur egentligen. Det dammar och innehåller terpentin. Mina går numera på toa-lätt kattströ och verkar trivas lika bra med det.
Jag har ett sandbad med chinchilla-sand till guldhamstern som hon älskar att böka runt i, och testade att ha det hos dvärgen med, men det stod orört i en månad så jag tog bort det.

Oki! Toalett-kattströ lär ju suga upp mycket bättre med = mindre lukt kanske? Vad har du för basfoder till dina hamstrar? Äter de hö? :o Du har förresten inga bilder på dina sötnosar? :) Tänkte också på det här med att de är nattdjur, går det att ställa om dygnet för de?

Jag har aldrig upplevt någon lukt alls från mina hamstrar, städar nästan dagligen till de så det kan ju vara därför.
Jag har en jätteduktig djuraffärsägare här i stan som gör bra blandfoder till de flesta gnagare som är lagom feta, så det är hans hamsterblandning och whiskas torrfoder som jag kör på-
Nej, hamstrar ska inte ha hö, det kan sticka sönder kindpåsarna.

Här kommer bildbom :o :D.

Tiger-Lily, guldhamster.
17272527.jpg

http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_23/17270000-17279999/640x480/17272526.jpg
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_23/17270000-17279999/640x480/17272525.jpg
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_23/17270000-17279999/640x480/17272523.jpg

Bäbis, 6 veckor gammal. :love:
15032612.jpg

http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_23/15030000-15039999/640x480/15032616.jpg

Enda bilden jag kunde hitta på Slash...

Photo_21236_377475.jpg

Synd att råttor går bort, de är nämnligen väldigt sällskapliga av sig :)
Finns ju en drös uppfödare i Stockholm och så blir det utställningar där då och då. Du kan ju testa hälsa på de ;)

Annars så ja, omplaceringsmarsvin låter ju bra. Gerbiler lever lite längre än tex råttor och hamstrar (2-4 år har jag för mig, kan minnas fel). Brukar inte vara så gosiga dock utan är mer tittdjur.
Mushonor har jag för mig itne ska lukta så mycket. Hanar har en tendens att lukta mycket, men astrex och texel brukar lukta mindre än andra hårlag på de. Stark lukt ändå dock. Däremot luktar det inte illa utan det är mer annorlunda liksom, som... Popcorn :D Iaf hos min grabb, som är texel :)

Hamstrar ska inte ha hö, de äter det inte och det kan skada kindpåsarna.

Åhhhh hereregud så söta! :love: Hur stora är dina hamstrar? Det börjar likna korsförhör det här nu! :p Och köpte du dina av uppfödare eller i djuraffär?

Naej, råttor kommer jag tyvärr aldrig vänja mig vid... :crazy:

Men äter hamstrar bara torrfoder då eller? Med lite extra gott emellanåt?

Stora som i storlek eller ålder? Tiger är väl drygt 6 månader gammal och Slash är snart 2 (riktigt gammal för att vara dvärg) och båda är faktiskt köpta i djuraffär.
(De såg så ledsna ut i sina burar så de fick följa med mig hem :angel: )

Då fattade jag. :D

Ska bara mäta :angel: (Mina hamstrar har för övrigt gått över från nattaktiva till eftermiddags/kvällsaktiva. Så fort jag är hemma så är de vakna.)

Slash var dryga 7 cm utsträckt och Tiger 13-15 cm, svårt att mäta när hon inte vill vara stilla. Men jag tror att hon är ganska så stor för att vara guldhamster med.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 839
Senast: Scata
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 166
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 214
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar