Tips på krubbskrammel!

TinyWiny

Trådstartare
För att få i hästarna mineralerna behöver jag något som smakar gott och gärna mycket. De får mineralerna blandade i speedi beet nu men äter inte upp. De behöver varken mer protein eller energi utan det är enbart för att få i dem mineralerna.

Det kan inte vara lucern, spannmål, linfrökaka, morötter eller äpplen då mitt sto inte tål det och det är hon som äter upp sämst.

Förslag mottages tacksamt då jag verkligen inte kan komma på något alls.
 
Har du testat vanlig betfor? Jag antar att du vill undvika sockret men tänket att du kunde kanske hälla av det och skölja betforn innan du ger för att få bort sockret i så fall. En del hästar gillar det bättre än speedibeeten :)
 
Har du testat vanlig betfor? Jag antar att du vill undvika sockret men tänket att du kunde kanske hälla av det och skölja betforn innan du ger för att få bort sockret i så fall. En del hästar gillar det bättre än speedibeeten :)

Ja det har jag provat och det äter inte stoet alls. Hon är en kräsen och känslig liten häst ;)
 
Stöpta linfrön? Det ger jag mina och min ena älskar det och den andra som faktiskt behöver det för magen äter om hon måste typ ;) Hon tål tex inte linfrökaka men tål hela stöpta linfrön.
 
Stöpta linfrön? Det ger jag mina och min ena älskar det och den andra som faktiskt behöver det för magen äter om hon måste typ ;) Hon tål tex inte linfrökaka men tål hela stöpta linfrön.

Nix. Det går inte heller. Det glömde jag att skriva. Hon har en väldigt känslig mage så allt som möjligtvis kan sätta fart på magen gör det.
 
Värst vad hon var kräsen :devil: Fanns ju inte mycket annat kvar att välja på ju :p

Ja det är hon verkligen och ihop med att hon är så känslig så blir det lite svårt. Ett år fick jag sälja årets hö eftersom hon plötsligt inte tålde klöver. Det var en aning lurigt att få tag i vettigt hö utan klöverinblandning i november :crazy: Men det är hon värd min älskade lilla häst :love:

Hon äter soja :p Men i år behövs det ingen soja till hennes besvikelse.
 
Ja det är hon verkligen och ihop med att hon är så känslig så blir det lite svårt. Ett år fick jag sälja årets hö eftersom hon plötsligt inte tålde klöver. Det var en aning lurigt att få tag i vettigt hö utan klöverinblandning i november :crazy: Men det är hon värd min älskade lilla häst :love:

Hon äter soja :p Men i år behövs det ingen soja till hennes besvikelse.
Jag har inga fler förslag faktiskt O_o
 
Ja det är hon verkligen och ihop med att hon är så känslig så blir det lite svårt. Ett år fick jag sälja årets hö eftersom hon plötsligt inte tålde klöver. Det var en aning lurigt att få tag i vettigt hö utan klöverinblandning i november :crazy: Men det är hon värd min älskade lilla häst :love:

Hon äter soja :p Men i år behövs det ingen soja till hennes besvikelse.
Hur stor mängd mineraler handlar det om?hade nog gett lite soja iallafall fast hon inte behöver proteinet om der inte handlar om så stor mängd.
 
Hur stor mängd mineraler handlar det om?hade nog gett lite soja iallafall fast hon inte behöver proteinet om der inte handlar om så stor mängd.

44,7 gram :p Säger ju inte så mycket kanske. Jag har en kvot på 8,8 på grovfodret och ska jag ge så mycket soja att hon äter upp blir det alldeles för mycket protein.
 
Knäppt förslag kanske, men det finns ingen annan frukt hon gillar och får äta..?
Min gamla nordis älskade apelsin, och för att han skulle äta sin medicin gav jag honom pulvret ihop med lite apelsinjuice :p
 
Knäppt förslag kanske, men det finns ingen annan frukt hon gillar och får äta..?
Min gamla nordis älskade apelsin, och för att han skulle äta sin medicin gav jag honom pulvret ihop med lite apelsinjuice :p

Nej knäppt var det inte :) Snarare ganska smart men jag är väldigt försiktig med socker överlag så frågan är om jag ens vågar prova :nailbiting: Det märks ju inte genast om de får för mycket socker.
 
I våras/vintras förra året rev jag morötter i små bitar och blandade i söt b-vitamin (det finns både söta, smarriga b-vitaminer och äckliga...) tillsammans med linfrökakan och mineralerna för att hästen skulle äta. Så länge morötterna var så pass rivna att de klumpade ihop sig tillsammans med b-vitaminen (som fungerade som bindemedel) och mineralerna så åt han nästan allt.
 
I våras/vintras förra året rev jag morötter i små bitar och blandade i söt b-vitamin (det finns både söta, smarriga b-vitaminer och äckliga...) tillsammans med linfrökakan och mineralerna för att hästen skulle äta. Så länge morötterna var så pass rivna att de klumpade ihop sig tillsammans med b-vitaminen (som fungerade som bindemedel) och mineralerna så åt han nästan allt.

Tyvärr vågar jag inte ge morötter. De sätter fart på stoets mage direkt.
 
Angående frukter: ananas är en hit tycker vår ponny. I vintras rymde hon ur hagen, fick upp soptunnan,rev ut en påse och hittade ananasrester som hon glatt tuggade i sig när vi kom hem från jobbet. Kunde nästan se hur nöjd hon var: Titta matte,visst var jag duktig??

Är du anti örter eller för örter? Kanske du kan blanda i nåt sånt?något som passar för magen.
 
Nej knäppt var det inte :) Snarare ganska smart men jag är väldigt försiktig med socker överlag så frågan är om jag ens vågar prova :nailbiting: Det märks ju inte genast om de får för mycket socker.

Sant, det är ju där hållhaken kan vara såklart...detta socker.
Min var faktiskt en fånghäst, men reagerade inte på de små mängderna juice han fick..för det var inte många droppar han fick :)
 
För att få i hästarna mineralerna behöver jag något som smakar gott och gärna mycket. De får mineralerna blandade i speedi beet nu men äter inte upp. De behöver varken mer protein eller energi utan det är enbart för att få i dem mineralerna.

Det kan inte vara lucern, spannmål, linfrökaka, morötter eller äpplen då mitt sto inte tål det och det är hon som äter upp sämst.

Förslag mottages tacksamt då jag verkligen inte kan komma på något alls.

Safe and Sound från Dodson & Horrell? Det fick vår fångis och det funkade fint. :)
 
Angående frukter: ananas är en hit tycker vår ponny. I vintras rymde hon ur hagen, fick upp soptunnan,rev ut en påse och hittade ananasrester som hon glatt tuggade i sig när vi kom hem från jobbet. Kunde nästan se hur nöjd hon var: Titta matte,visst var jag duktig??

Är du anti örter eller för örter? Kanske du kan blanda i nåt sånt?något som passar för magen.

Haha kul häst :p

Jag ger gärna örter vid behov. Får se vad jag kan hitta. Hon har alltså inga problem med magen nu men hon får det om hon får i sig något som hon inte klarar.
 
Safe and Sound från Dodson & Horrell? Det fick vår fångis och det funkade fint. :)

Nja, det hade jag faktiskt inte gett till någon häst. Nu har inte mina haft fång tack och lov men jag hade aldrig gett ett foder med spannmål i till en fånghäst. Fodret innehåller alltför mycket grejer utan någon som helst förklaring vad det ska vara bra för. Det innehåller ju som sagt spannmål vilket stoet inte klarar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 909
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 812
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp