Tips på knep när barn rider - mjuk hand

Sv: Tips på knep när barn rider - mjuk hand

Jag skulle önska att det gick att genomföra, men min pålla är inte alltid så väluppfostrad med barn i sadeln, tyvärr (dock aldrig någonsin elak!).
Tar jag en långpromenad i skogen med henne i grimskaft och ett barn i sadeln, sköter hon sig exemplariskt! Men rider vi i paddocken så drar hon gärna mot kompisarna i stallet/hagen när elvaåringen rider, och kan dra ner huvudet och fåna sig lite. Där ber jag elvaåringen ta både vikt- och tygelhjälper, eftersom hon inte skulle klara ut situationen med endast vikthjälper :crazy:.

Men om jag däremot säger till elvaåringen att t ex sätta sig tyngre i sadeln när hon ska göra halt utan tygelhjälp, så fungerar det utmärkt.
Däremot - om jag ber sjuåringen att sätta sig tungt i sadeln, händer inte mycket. Gissar att han är för pluttig, eller inte har koll på motoriken... (Här öppnar jag för att du får säga att min häst är ouppfostrad, om du vill ;) )

Jag får inte till det rent praktiskt och säkert, att köra endast vikthjälper när någon av barnen rider "löst" i paddocken, tyvärr. Antingen är jag värdelös instruktör, eller så är hästen ouppfostrad :angel: (vilket även det är mitt fel).

Men det är nog sant det du säger, att vi ser olika på ridningen, och kanske även på barn.
---
Kommentaren om ridskolans ponnier var faktiskt menad lite på allvar, och inte som ett "hack" på ditt inlägg :bow: . Ibland känns det nämnligen som rena getingboet i ridhuset när dottern har sin lektion, och de har redan börjat galoppera :eek: utan att riktigt ha koll på var det bär hän... Det enda barnen känner till är tygeln som styrmedel, och vissa ryttare är så små så även shettisarna ser ut som bjässehästar :angel: . Att hjälpa till med vikt eller skänkel för att svänga har ridläraren aldrig nämnt... Så är det en envis ponny så böjer den halsen som en banan och fortsätter plöja rakt fram, fastän den halvmeterhöga människan uppepå ber den svänga via tygeln... Ridläraren menar att barnen inte har kontroll på sin kropp, har svårt för höger och vänster, och inte kan ta till sig för avancerade instruktioner - därför blir det som det blir. Inte alltid så kul kanske :crazy: .

Vill bara säga att jag tycker du har en fin inställning som vill dela med dig av din häst och ditt hästintresse till din son och bonusdotter! En inte helt enkel uppgift...

Man måste hitta balansen mellan att inte vara allt för hård (alla har ju varit nybörjare) men ändå hindra dem från att i okunskap faktiskt göra hästen illa. Känner väldigt väl igen mammans reaktion och du gör nog rätt - stäng av. Hon kan inte förstå.
Kör konstant med "busig-häst-konceptet" på alla som vill prova min häst men inte kan rida.

tycker du har fått bra tips på hur du skall hanskas med barnen (eg. bonusdottern) och lycka till.
Förhoppninsvis kommer din bonusdotter en gång i framtiden att förstå hur fantastisk du var...(även om det inte hjälper nu)

Här kommer ett annat tips till er med barn....egna eller "lånade" ;)

Barn tycker oftast om att leka häst....Men denna övning kan även med fördel användas av vuxna. Se bara till att ni inte är "in public" :D

Man tar en lagom hög pall, eller stol. Den ska vara så hög att man kan sitta som på en häst. Benen i marken och man ska kunna "rida lätt". Framför tar man en stol och binder fast "tyglar" i överkanten på ryggstödet. Sedan ska man träna sig på att rida lätt samtidigt som man tar lite i tyglarna så tygelstolen balanserar på två ben.

Nu gäller det att hitta balansen i lättridningen. Tygelstolen får inte dunsa ner på alla fyra benen och den får inte tippa bak så man får den i knät. Den ska balansera!

Utanför mitt stall har jag en stor stock. Typ huggkubbe som är nedlagd. På den sitter en gammal skruttsadel. Min dotter älskar att "rida" på den här när hon inte får tillgång til hästarna. :D

Med en sådan här stock kan de själva öva lite olika balansövingar. Barn som ofta har tillräckligt med fantasi kan spränga fram över prärien i timmar och "hästen" tröttnar inte :D

Eftersom du fått en massa tips på hur du på sikt förbättrar sitsen och därmed handen på din styvdotter, så rekommenderar jag att du under tiden skaffar gummisnoddarna som säljs av H***s som sitter i bettringen och mellan tygeln, för att motverka just en för hård hand. Det löser inte problemet men iallafall får du mindre ryck i hästens mun under tiden som flickan jobbar på att förbättra sin ridning. Utöver det, när det gäller vad hon tycker är roligt och tråkigt i samband med ridningen så tycker jag ändå att man måste stå på sig och vara ganska bestämd även med ett barn, när det gäller att kommunicera att hästen är ett djur och en individ, inte en maskin eller leksak, och att man därför måste anpassa sin ridning till det som är bäst för HÄSTEN, inte vad som är roligast etc för en själv. Men förstår situationen och inser att den inte är helt lätt...Önskar er bägge lycka till!

Många bra tips här :bow:

Jag håller själv på och tränar två stycken 7-åringar. Jag har dock hållt på med dem sen de var 2 år gamla så de "vet" och kan oftast sitta still med handen.

Det jag gör ibland när deras händer är gräsliga är att jag binder ihop dem med sytråd! Är inte så rått som det låter :) Sytråden håller ihop händerna och sen ett litet snöre ner i sadlen så stannar de där med. :D Fördelen (eller nackdelen ;)) med systråd är att det går sönder vid väldigt lite tryck, så man får binda ett par gånger/lektion kanske. Men ungarna hatade den, så det tog 1-2 gånger sen tänkte de alltid på hur de hade händerna :)

Jag har även gjort så att jag visar på dem, genom att sätta mina fingarar i deras mungipor och visa hur det känns när de rycker/rör händerna. De har ju erkännt att de känns mycket mer än vad de trodde.

Rem i sadlen/stigläder är också väldigt bra.

Senast ändrad:

Vad snällt sagt, tack :bow:

Jag minns ju när jag började rida, som åttaåring, hur fantastiskt roligt det var. Hur man kunde bara "vara" nere i stallet, dygnet runt om man fick (men det fick jag ju inte :smirk: ) Och jag tycker att jag känner igen detta hos bonusdottern, och vill ju uppmuntra. Jag hade tyckt det var fantastiskt om MIN mamma hade varit intresserad - tänk att ha fått en "egen" häst när man var "hästtjej"...
Min egen mamma är näst intill livrädd för hästar, och har nog aldrig sett mig rida. Inte ens på den tiden jag tävlade (både "blåbärshoppningen" och senare som tonåring). Så det "kompenserar" jag med min bonusdotter :angel:, snacka om att föra över känslor från barndomen...

Ni som delar hästintresset med era barn/bonusbarn - visst är det fantastiskt att kunna umgås med sina barn kring ett gemensamt intresse? Jag har en trettonårig bonusdotter åxå - och det är jätteskönt att kunna umgås i stallet utan "tonårstramset" som annars ploppar upp med jämna mellanrum. I stallet är trettonåringen som en liten ängel, men hemma kan hon periodvis vara en riktig :devil: .
---
Mackan - jag håller med dig fullständigt att poängtera att hästen är just en häst och en levande varelse. Att ha respekt för att hästen kan explodera utan förvarning, eller att man inte kan hantera den hur som helst. Jag är ingen mes på det viset ;) . Det var just knepigheten att lära henne trava med stilla hand - skritta går ju bra och för att gå vidare och lära sig trava så måste hon ju trava... Hmm... knepigt. Men jag har fått jättemånga bra tips här, jag tar till mig dem!

longerring och gympaövningar om inte hästen e superkänslig för viktien vill säga

Tack :D Jag har själv inga barn ännu tyvärr men känner igen och håller med dig i det du beskriver, men utifrån andra synvinkeln. Som barn hade jag min pappa som hjälpte och stöttade mig i stallet, körde mig till träningar och tävlingar. Han är från början ingen häst karl men lärde sig pga att jag började rida som 5 åring och det höll i sig in i vuxen ålder. Som vuxen tänker jag tillbaks på min situation som barn och inser att jag och min pappa fick en relation och en kontakt just via mitt intresse som vi absolut inte annars skulle haft och som format oss även tills idag. Det är jag oerhört glad och tacksam för... ! så jag tycker det är helt rätt av dig som resonerar som du gör och som ser att uppskatta den grund stallet och hästarna kan utgöra för relationer mellan människor. Fortsatt lycka till!

precis som redan sagt så är longering helt suveränt!Då slipper dom koncentrera sig på att ha kontroll över hästen utan kan hitta takten och balansera sig själva. Det är också bra att hitta på alla möjliga balansövningar.

När jag var nybörjare så drog jag hästen mycket i munnen,då knöt min ridlärare ihop mina tyglar till en ögla som jag fick hålla i och då gick mycket bättre!

Knut på tygeln!
Barnen håller yttre handen på knuten och den inre i framvalvet om det behövs. (Annars kan den hänga rakt ner)
När sits och hand är tillräckligt stadiga kan de hålla tyglarna som vanligt.

varför ska du alltid dra upp gamla trådar? för ett tag seda trog du upp en drös gamla sadeltrådar. läs datumet och kolla om det är aktuellt innan du svarar!

dessa barn tråden handlar om har nog lärt sig rida med tanke på att det har gått 5 år!

Titta efter igen. I detta fallet var det inte Lundatorp som drog upp den.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej Vår ponny rycker tyglarna ur handen på barnen direkt när de saktar av till skritt eller ska stå stilla. De klarar inte av att ”hålla...
2
Svar
20
· Visningar
2 441
Senast: Astrid1
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar