Tips på knep när barn rider - mjuk hand

K

Klintan

Har ni några tips ang barn som rider häst....
Jag har en sjuåring (egen son) och en elvaåring (bonusdotter), som när de rider min häst, ofrivilligt rycker henne i munnen. Elvaåringen rider lätt med "hela kroppen" inkl handen, och om jag ska vara realist så tar det nog ett tag innan hon har vant sig av med detta (men vi jobbar på det). Hon rider även på ridskola, där de på fullaste allvar lärt sig att såga hästarna för att stanna dem... Förbjudet hemma i paddocken!

Jag tränar med dem att hålla handen mjuk och stilla - men det är inte lättast i världen när man är nybörjare. Eftersom min mys-häst är mjuk och fin i munnen, lider jag när jag ser elvaåringens ryckiga hand... samtidigt som övning ger färdighet - hon blir ju bättre och bättre. Sjuåringen småtravar lite ibland, men skrittar mest, så det är lättare med hans hand... Han är nöjd att skritta, och rida slalom mellan koner, men elvaåringen vill galoppera med en gång. Bara skritta tycker hon är dödens tråkigt. (hon får inte galoppera ännu, med mig) Jag har även kört pass där hon ska använda sitsen och skänklarna istället för hand och tygel, och det tycker hon åxå var dööödens tråkigt. Visst ska man vara "hård" och lära henne hantera hästen i skritt innan traven, men jag vill ju inte släcka "häst-gnistan" hos henne heller!

MEN - har ni barn som rider, och hur gjorde ni i början? Bytte bett/körde bettlöst/longerade? Jag behöver något tips. Jag vill verkligen vara generös med ridningen till elvaåringen så hon tycker det är jätteroligt - och inte för hård. Men det ilar i hela kroppen när jag ser hennes hand ibland :crazy: och tänker på min hästs mjuka mun...

Sv: Tips på knep när barn rider - mjuk hand

Longera är jättebra, så de enbart kan koncentrera sig på att hitta takten (öva i skritt att rida lätt också!)

Annars brukar jag lära dom att hålla i manen eller framvalvet på sadeln då händerna börjar flaxa...

Det är så i den åldern; kroppen följer inte knoppen. :crazy:
Låter dock helt sjukt att dom fått lära sig att SÅGA i hästarnas mun när dom ska stanna/sakta av.
Sätt ett bett i munnen på ungarna och såga till några gånger.

"Barn förstår inte ord, utan handling" har jag för mig att det finns ett ordspråk som heter...

Du har fått några bar tips men här kommer några till...

Longera och gör balansövningar. handen på huvudet osv. Går utmärkt att göra i trav lättridning.

Har hon en flaxig hand vilket inte är ovanligt då motoriken inte brukar vara den bästa.. Säg till henne att ta stöd med lillfingrarna på hästens mankam alt framvalvet på sadeln. Detta tvingar henne att hålla handen låg och stilla.Utan att hon håller sig i manen eller sadeln. Hålla i sig kan kanske vara "under hennes värdighet" ;) man låter alltså ryttaren lägga ner handen något så den får stöd. Hoppas du förstår vad jag menar.

Min sjuåriga flicka rider ibland. Har bestämt mig för att nästa gång ska jag sätta handtag på sadeln. En gammal snokrem eller något. Då kan hon hålla i sig i den tillsammans med tyglarna. Att hålla i själva sadeln brukar mest bli krampaktigt och armarna räcker inte riktigt till - samt att det är svårt att hålla i tyglarna riktigt.
Förhoppningsvis leder detta till en stilla hand, som även kan styra och stoppa - samt kännas ganska så säkert, både för mig och för henne, och naturligtvis bekvämare för hästen.

Farouk skrev:
Låter dock helt sjukt att dom fått lära sig att SÅGA i hästarnas mun när dom ska stanna/sakta av.
Sätt ett bett i munnen på ungarna och såga till några gånger.
Jag vet - helmärkligt! Efter den ridlektionen var jag liiite oroad. Så jag tog två snören och satte i händerna på bonusdottern, och höll i den andra änden. Kramade lite försiktigt i snöret, och frågade om hon kände något - och det gjorde hon ju lite förvånat. Ryckte i snöret istället - och hon blev förskräckt hur mycket hennes hand flyttade sig och hur väl hon kände det, och funderade över hur det hade känts om snöret suttit i hennes mun istället...
Så det är ju inte med mening hon rycker hästen i munnen, utan nybörjarproblem (som vi alla haft en gång i tiden :angel: ).

Men att lära ut att vara "hård" mot hästarna tycker jag är onödigt och hemskt. När ridläraren säger "Sparka på honom då, så han kommer igång" tycker jag låter förskräckligt åxå - då SPARKAR ju barnen på hästen såklart. Annars gillar jag verkligen ridläraren och ridskolan, men huvaligen....

älgen skrev:
Säg till henne att ta stöd med lillfingrarna på hästens mankam alt framvalvet på sadeln. Detta tvingar henne att hålla handen låg och stilla.Utan att hon håller sig i manen eller sadeln. Hålla i sig kan kanske vara "under hennes värdighet" ;) man låter alltså ryttaren lägga ner handen något så den får stöd. Hoppas du förstår vad jag menar.
Jo, jag försöker få henne att lirka in man mellan lillfinger och ringfinger, och varenda gång hon får ett "ryck" märker hon att handen hoppar. Men det kommer hon ihåg i max ett halvt varv, sedan höjer hon handen igen. (ungefär som när min instruktör skriker "sitt rakt!" till mig, jag kommer åxå ihåg det i max ett varv :o ) Känner mig tjatig som min egen ridlärare :o . För hålla i sadeln är myyyycket riktigt under hennes värdighet ;) , HON känner sig inte som en nybörjare. Vid en turridning frågade arrangören henne om hennes ridvana - och hon svarade att hon ridit jättemycket. För med hennes referensramar har hon ju gjort det :D .
---
biffen: Jag tror jag ska fixa det åxå, framförallt till sonen. Bra tips.
---
Peplis: Jag testar att longera henne igen - kanske det blir roligare om vi gör det barbacka... *funderar* Försöker ju få in lite roligheter och inte bara tjat...

Jag skulle aldrig låta någon hålla i tygeln på min häst förrän de fått kontroll på kropp och hand. Enligt mig ska en häst inte ridas med handen.

Finns säkert flera sätt att göra det på men jag skulle nog sätta halsring på hästen och sen själv hålla i lina. Sen skulle barnet få rida. Utan tyglar. Lära sig att skritta, trava, svänga, göra halt etc. utan hand.
Linan jag håller i skulle endast vara en säkerhetslina, eller om jag ev. skulle behöva asistera ibland. SEN, när han/hon kunde rida utan att använda handen(och utan att hålla i halsringen), och då alltså skulle ha kontroll över kopp och hand, så skulle jag tillåta henne/honom att hålla i tygel.

Barnet skulle lära sig använda kroppen istället för handen, det skulle lära sig känna hästen, förbättra balansen och få en mycket bättre inställning och förståelse till ridningen. Tygeln skulle få en helt annan innebörd och ridningen skulle byggas mer på känsla.

Har dock inte testat det själv, men det skulle vara min ide och tanke från början. Sen stöter man nästan alltid på problem man inte räknat med och får då hitta på ytterligare lösningar.

Jag tror (som någon skrev) att en himla massa balansövningar kan hjälpa, och då menar jag MYCKET, jag skulle inte låta dem rida annars (kanske i skritt om de inte rycker i munnen då)

Cavalettibommar i fältsits, longera när de sitter på, finns massor man kan göra. Snurra på hästen, hålla armarna rakt ut osv.

Jag antar att du har en liten större häst? Vad jag kan minnas själv så var det JÄTTESVÅRT att hitta harmoni på en häst med stort steg när jag själv inte var så hög på jorden ;) Först när jag red ponny med bra balans och stilla hand kunde jag prova på större häst.
Jag tycker det är lite tråkigt att hästen ska behöva bli ryckt i munnen... :crazy: Även om elvaåringen tycker det är dödens trist med skritt så kan du ju påpeka att hon först måste klara att rida din häst i skritt innan det får gå snabbare. Balansövningar tyckte iallafall jag var riktigt roligt på den tiden :) Och det är ju faktiskt så att ridskolehästar är vana att bli ryckta i munnen och en massa annat urtråkigt. Det kan vara stor skillnad på en "privathäst". Tråkigt men sant :smirk:

Men du, tror du inte att du skulle få fler svar om du lade denna tråd under ridning istället? ;) :idea:

Senast ändrad:

Jag vill bara tipsa om en bok som jag gillar skarpt och som innehåller en rad sitsövningar: länk

Hon talar dessutom om vilka övningar som är särskilt lämpade för och uppskattade av barn!

Lycka till!

Jag har lärt två brorsbarn att rida och longering är ju kanon. Både med och utan sadel. Jag hade ett gammalt stigläder runt halsen på hästen som de kunde hålla i vid behov.

Lägger man in ett litet "tävlings"moment så blir inte longeringen trist (om de nu skulle råka tycka det när de inte får styra själva). De kan tävla mot sig själva, eller kanske varandra, att klara si och så många varv av någon svårighet. Gympa (balansövningar) på hästryggen var populärt. Damsadel, sitta baklänges, hela varvet runt, magmördaren (dra upp knäna och bara sitta på sittbenen) och allt annat vad man kan hitta på. Rida lätt med armarna i kors är svårt och nyttigt, eller utan stigbyglar :D

Våra hästar springer fortare ju mer man drar (läs hänger) i tygeln. De är pigga och kräver en lätt hand. För att skona ungarna från en häst som bara springer och hästmunnen från ungarna använde jag samma teknik som i början när jag rider in en unghäst. Remontgrimma, dvs nedspänd nosgrimma och så fäste jag tyglarna samtidigt i bettring och sidoringen på nosgrimman. Man kan också ha en bettringsrem dvs en rem som går från bettring till betring över framsidan av nosen. Det gör att mesta kraften tar på nosen om det blir ryckigt och inte i munnen, men ändå får man känslan av bettet.

tintilar skrev:
Enligt mig ska en häst inte ridas med handen.
Menar du även vid nybörjarridning? Att inte få stanna/svänga hästen med tyglarna, utan endast sätet? Fungerar kanske i en perfekt värld, men tyvärr inte i min :crazy: . Speciellt inte med en liten halvpiggelin häst, som kan vara väldigt envis.

Fast det skulle vara roligt att se om ridskolans (tyvärr sönderhackade) ponnier skulle lyssna enbart på säteshjälper...

Senast ändrad av en moderator:

fiaskurken skrev:
Men du, tror du inte att du skulle få fler svar om du lade denna tråd under ridning istället? ;) :idea:

Jo jag vet, den hamnade lite tokigt och nu vet jag inte hur jag flyttar den :crazy: . När jag började skriva tänkte jag be om tips på vad jag kunde ha för alternativ till tränsbett när främst elvaåringen rider, för att träna handen på att vara stilla. I skritt fungerar allt som det ska, men det är traven...
Men ju mer jag skrev, ju mer ändrade jag frågan till att bli som den blev.... Och tänkte inte på det förrän jag redan publicerat tråden...

Moniq skrev:
Remontgrimma, dvs nedspänd nosgrimma och så fäste jag tyglarna samtidigt i bettring och sidoringen på nosgrimman. Man kan också ha en bettringsrem dvs en rem som går från bettring till betring över framsidan av nosen. Det gör att mesta kraften tar på nosen om det blir ryckigt och inte i munnen, men ändå får man känslan av bettet.

Himla bra tips! Tack!

Tack alla andra för tipsen, jag ska försöka introducera longeringen på allvar, utan att ta död på ridglädjen.

Sitter i en liten konstig situation, känner jag. Eftersom jag i elvaåringens ögon redan är "elak styvmor som inte låter mig galoppera" har hon redan utfärdat "bitch-varning" på mig, och beklagar sig för sin mamma. Hennes mamma ( som är allergisk och rädd för hästar) härjar i sin tur med mig om att "låta flickan rida, vad är det för trams om att hästen "går sönder", vad är det för klen häst du har, gjord av porslin eller, bl a bl a". Då gäller det att stänga av "kacklet", och köra sin linje. Så det var skönt att läsa era svar, jag är inte helt ute med mina funderingar om att hejda detta.

Med sonen är det inga problem, han har så roligt bara han får sitta på hästen stillastående, lägga händerna på hjälmen och vifta med tårna :p . Är med på allt!

Tack för hjälpen!!

Vet inte om det funkar eller inte. Men tjejen vill galoppera om jag fattade det hela rätt, dessutom tyckte hon attt longering var dö trist. Varför inte säga att om vi har longering (med sitsträning och sånt) även lova att hon får galoppera när du longerar hästen. DÅ blir ju galoppen en liten belöning mot det tråkiga.

Jo det skulle kunna funka. Jag får longerträna hästen lite till först bara, för hon har ovanan att slängtrava/bralla igång galoppen när jag longerar, så det är inte så stabilt precis...
Men jag kunde ju ta det ett steg till, och be bonusdottern "hjälpa" mig longer-träna hästen, och göra galoppfattningen från hästryggen :idea: när jag muntligen ber hästen galoppera. Kanske den lilla rackarungen känner att hon har en viktig uppgift då, och kan gå med på longeringen. Då måste vi ju skritta fram/trava igång hästaplutten, och sedan göra någon galoppfattning eller två... Hmmm.. UTAN tyglar :D .

Det tycker jag var en bra idé. Att få "hjälpa till" att lära hästen något och själv lära sig på köpet :angel: Åsså lägger du till hur viktigt det är för hästen att värma upp i skritt och trav först så den inte skadar sig :D vilket ju är sant.

Lycka till med bonusdottern! Varför inte erbjuda mamman en liten provtur på hästen så får hon se hur lätt det är om hon gnäller :devil: nejvisst ja, hon var allergisk. Men hon borde väl i alla fall förstå att du är rädd om hennes dotter. Du får köra med hur busig och brallig hästen är och därför vill du ta det lugn så inget händer... ;)

Senast ändrad av en moderator:

Moniq skrev:
Du får köra med hur busig och brallig hästen är och därför vill du ta det lugn så inget händer... ;)
He he... :angel: mycket bra idé, igen... :D :bow:

Menar du även vid nybörjarridning? Att inte få stanna/svänga hästen med tyglarna, utan endast sätet? Fungerar kanske i en perfekt värld, men tyvärr inte i min.

Vadå nybörjarridning? :confused: Självklart är det nybörjarridning när man för första gången tar itu med den typen av ridning. Det är precis lika enkelt/svårt att som nybörjare lära sig rida med sitsen som med handen. Dock tror jag att det ger mer att från början lära sig att ridning sker inte i handen eller hästens huvud.

Om det går på ridskoleponnyerna bryr jag mig inte esn om att kommentera. För det var väll en privathäst vi pratade om? Sen beror det ju på hur den är riden också.

Min häst hade det inte varit några problem alls med. Det är mer problem för de ruttinerade ryttarna att rida honom, än nybörjarna. För nybörjarna rider som man ber dem, de vet ingenting och uppfattar det man säger "rent". En ruttinerad ryttare tänker inte på sin sits, och även om man säger till dem om och om igen så tar de inte tills sig det man säger på samma sätt. För dem har sits och ridning blivit en vana, och det är svårt att veta vad man gör för fel när man gör dt omedvetet.

Om man då säger att hästen inte förstår vikthjälper/reagerar för dem bra, så skulle jag inte sätta upp någon annan än mig själv. För då skulle jag anse att hästen inte kan grunderna och jag vill att grunderna ska sitta innan någon sitter upp och "lär sig rida" på hästen. Föst ska hästen kunna, sen kan den få lära. Annars kan det bli riktigt fel i inlärningen för både häst och ryttare.

Men jag tror vi ser olika på ridningen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej Vår ponny rycker tyglarna ur handen på barnen direkt när de saktar av till skritt eller ska stå stilla. De klarar inte av att ”hålla...
2
Svar
20
· Visningar
2 441
Senast: Astrid1
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024