Tips på hur man ska hantera en ilsken ridskolehäst

L

Lillan

Hej.

Har en undran på hur man ska å bästa sätt bemöta en ilsken ridskolehäst, finns som sagt många sådana hästar på dem flesta ridskolor.
Om det är någon som har lite tips.
Har en dålig erfarenhet som gör att jag blir knäsvag när jag ska gå in till och hantera en sån häst, blev inträngd och sparkad när jag va yngre och sen red jag inte efter det på ett antal år.
Har sen kämpat i många år för att bemöta denna rädsla och hittat en urmysig medryttar häst som hjälpt mig att hitta modet :) men nu har jag bestämt mig för att börja på ridskola igen för och problemet har kommit tillbaka.
Vet att man inte ska visa rädsla att det smittar av sig på hästen men som sagt det är inte lätt när rädslan gör en knäsvag..
Och be om hjälp är som att svartmåla sig själv, är man rädd så är ju risken större att en olycka händer, rider just nu i en nybörjar grupp och där låter dem nybörjare gå in till dessa ilskna hästar utan hjälp, fattar inte, det är ju verkligen att utsätta både hästen och ryttaren.
 
Sv: Tips på hur man ska hantera en ilsken ridskolehäst

Jag skulle pratat med ridskolans ledning, hæsten verkar ju inte trivas.
Jag hade inte skæmts før att be om hjælp, har ridskolan sådana hæstar så får dom væl oxå læra ut hur dom ska tas.
 
Sv: Tips på hur man ska hantera en ilsken ridskolehäst

Jag tycker inte att såna hästar har på ridskola att göra :crazy:
 
Sv: Tips på hur man ska hantera en ilsken ridskolehäst

Jag håller inte riktigt med, för man måste se till varje individ. På min gamla ridskola, där jag både växte upp och senare jobbade hos, hade vi en riktigt fin ponny. Hon var världens klippa på lektionerna - den bästa helt enkelt, men hon ville bara inte ha sällskap hos sig i spiltan! Så jag kan inte säga att inte tycker att hon borde ha gått som lektionshäst bara för att hon villa vara ifred i stallet.
 
Sv: Tips på hur man ska hantera en ilsken ridskolehäst

De flesta erfarna ridskolehästar som beter sig ilsket försöker bara skrämmas. Jag brukar fortsätta det jag håller på med och låta hästen tramsa, inte fästa någon större vikt vid det utan fortsätta. Det brukar få de flesta hästar att sluta.

Har själv en häst som jag köpte från ridskola för sju år sen. När jag träffade henne bet hon i ena änden och sparkades i den andra och gick fram och tillbaka i spiltan. Genom att hantera henne mjukt men fast och konsekvent fick jag henne att sluta eftersom jag i alla fall inte gick på hennes trams. Idag kan det hända att hon vid något enstaka tillfälle försöker tramsa med mig men då brukar jag strunta i henne. Skulle hon hugga efter mig i luften håller jag fast hennes huvud i grimman medan jag borstar klart, någon enstaka gång har hon viftat mot mig med ett ben men då har jag tagit tag i det och fortsatt borsta. Så hon ger upp eftersom hon i alla fall inte får mig att sluta med det jag ska göra.
 
Sv: Tips på hur man ska hantera en ilsken ridskolehäst

I så fall hoppas jag att dessa hästar hanteras av enbart personal i stallet..Gillar inte tanken att en ponny/häst beter sig ilsket mot ett barn..Det är en säkerhetsrisk och en större olycka kan lätt inträffa..Sen tycker jag inte att en sådan individ är en bra lärare även om den kanske är bra att rida..Sen verkar det ju uppenbart att dessa hästar inte trivs?
 
Sv: Tips på hur man ska hantera en ilsken ridskolehäst

Tack för svaren :)

Det gäller att lära känna en sån häst, det som är så synd är att tiden inte finns
när man rider i ridskola.
Den hästen jag tänker på när jag skrev detta avskyr sadeln och den vill som sagt vara i fred
i boxen, den sparkar och biter, hästen är ny i stallet och inte så accepterad av dem andra hästarna.
Den är stresssad när man rider den oxå, huvudet högt och den trippar hela tiden.
En annan häst jag mött i en ridskola avskydde människor och den atttackerade när man kom in i boxen men på lektionen var den en ängel, det jag tycker är synd är att inte ridskolan lärde ut hur man skulle hantera den hästen den blev ju bemött med slag och höga röster av vissa ryttare och det gjorde ju bara det hela värre och sen när en annnan som är lite osäker skulle in till den hästen var den så ilsk att den gick till anfall för den var rädd..
Så sorgligt...

Blir bara en ond cirkel av det hela,,,
 
Sv: Tips på hur man ska hantera en ilsken ridskolehäst

Naturligtvis var det så att det var personalen som gjorde iordning henne. När hon sedan fått sadel och träns på sig och stog vänd ut mot gången i stallet så försvann "argsintheten". Jag tycker att om en ridskolehäst är den perfekta att lära sig rida på, så kan man "köpa" att den är lite sur i stallet.
 
Sv: Tips på hur man ska hantera en ilsken ridskolehäst

En häst ska inte behöva känna att den måste försvara sig i stallet - varken för att ridskoleryttarna skriker och gapar på den, eller för att den blir stressad av någon annan orsak. Då får man flytta den till en lugnare box/spilta eller en utebox så att den får lugn och ro, samt enbart låta personalen hantera hästen.

Det ÄR jobbig miljö på en ridskola, framförallt för att det springer enormt mycket folk runt i stallarna. Hästarna får ofta påhälsning inne hos sig av någon "snäll" som vill klappa, hästarna görs iordning av olika personer, etc. Det bästa är att ha fasta rutiner som gör miljön lugnare exempelvis:
* att man inte går in till en häst om man inte ska rida den
* att flytta hästar som reagerar på springet till en lugnare plats
* att stänga stallet under fodring
* att ha en stallvärdinna tillgänglig för dem som behöver hjälp
* att ha teorilektioner där ridläraren går igenom hantering av häst i stallet

Det finns säkert fler förslag som är utmärkta.

Jag kan inte acceptera att en häst ska behöva ta till aggressivitet för att få vara i fred, och att det görs till någonting helt normalt, "den bara är sån..." Ett sådant synsätt är varken hästvänligt eller säkert. Olyckor kan hända ändå, utan att man behöver provocera fram dem.
 
Sv: Tips på hur man ska hantera en ilsken ridskolehäst

Har en undran på hur man ska å bästa sätt bemöta en ilsken ridskolehäst, finns som sagt många sådana hästar på dem flesta ridskolor.
Om det är någon som har lite tips.


Bind upp hästen i stallgången, då kan den inte snurra runt i boxen eller trycka upp dig emot spiltväggen.

Som Görel skriver är det bästa ofta att ignorera tjurande och grimaser - hästen vill vara ifred och försöker vanligen bara skrämmas. Beröm när den är stilla och lugn, småprata lite för dig själv när du grejar med den - det är lugnande för både dig och hästen. Berätta var du gör - "nu ska vi borsta på halsen". Man kan behöva morra till om den viftar för nära med en hov eller liknande, men skrik och hota den inte.

Om hästen faktiskt skickar ut måttade sparkar och "huggormsbits", så är den farlig. Vägra hantera den om du är rädd! Börjar du skrika och tar ut din rädsla som aggresion på hästen så kommer den inte att bli "snällare".


Och be om hjälp är som att svartmåla sig själv, är man rädd så är ju risken större att en olycka händer, rider just nu i en nybörjar grupp och där låter dem nybörjare gå in till dessa ilskna hästar utan hjälp, fattar inte, det är ju verkligen att utsätta både hästen och ryttaren.

Det låter inte som en trevlig ridskola. Det är inte att svartmåla sig att erkänna att man är rädd - ALLA är rädda ibland. Tvärtom visar det på självinsikt och ödmjukhet att man vågar be om hjälp. Mycket bättre än att man gör fel och gör hästen ännu mer tjurig, eller skadar sig själv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 921
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp