Tips på hur man får i en bångstyrig häst medicin

jenny82

Trådstartare
Hon ska äta oral pasta 2 ggr/dag i 10 dagar. Dom två första gångerna gick det att få in "sprutan" i munggipan på henne och trycka till, men igår kväll var det helt stopp. Hon slänger med huvudet och verkligen slingrar sig undan, så igår gick det inte.
Det slutade med att jag var så arg så jag struntade i det och släppte ut henne i hagen.(OBS:vi var 3 st)
Nu behöver jag alla möjliga tips om hur sjutton jag ska försöka få i henne medicinen.
Jag tror inte att det hjälper att lura i henne det i tex fodret.

Sv: Tips på hur man får i en bångstyrig häst medicin

Har haft några sådana hästar som inte har varit mina från bäbisstadiet. De slog med fram o kastade sig både bakåt och uppåt.:mad:

Gör såhär; Pilla hästen din i mungipan tills hon är helt lugn, obs hon vet ju vad som komma skall, eller hur?!:confused:

När hon då är lugn ( du måste också va totalt lugn, annars så "smittar" du henne/honom), så tar du sprutan och samtidigt som du pillar i mungipan så för du in den i munnen. Ha gärna fingret i kinden så att hon "krånglar med" med tungan litegrann. Hon blir då förvillad lite och då brukar det gå bra.

Efter denna gång brukar det faktiskt gå bra.

Ställ henne så att hon t ex har rumpan i en hörna, eller blir hon stirrig så ha henne bara som vanligt i boxen.
Sedan kan det va så att hon anar ugglor i mossen när ni är så många, jag brukar va ensammen det blir lugnast så.

Nu kan jag gå ut i hagen och avmaska dem med hjälp av att bara hålla i grimman. :love: :idea: :banana: :bow:

Senast ändrad av en moderator:

lägg en handduk över ögonen på hästen, be någon att hålla i den..

ha grimma på och håll handen runt remmen vid mungipan (som att du ska leda runt hästen med handen i grimman)
sätt sprutan i handen med spetsen mot nosen, öppna munnen med andra handen genom att peta i mungipan på andra sidan, vik in sprutan i mungipan och spruta..

genom att du har handen i grimman så följer din hand och sprutan med om hästen rör huvudet, handduken gör hästen lugnare, den vill ju inte råka hoppa in i en vägg eller slå huvudet i taket så då litar den på dig och står stilla..

jag är den som hellre tar till sånna här "metoder" direkt när hästen börjar krångla istället för att bråka dag efter dag efter dag..

Hon ska få Hip, det heter nåt mer men kommer inte ihåg vad det heter:angel:

Jag kan inte pilla henne i mungipan med fingret ens. Hon slänger iväg huvet då. Vi har försökt att vara tålmodiga och lugna men det hjälper inte på henne. Hon slänger oxå fram sina ben och försöker sparkas, slänger sig bakåt osv, ja allt för att komma undan.

Jag tappar lusten med henne för var dag som går, orkar inte med henne längre.

Jo en handduk skulle kanske funka. Men jag tror ändå att hon skulle försöka slänga iväg huvet som hon brukar göra.
Men jag ska pröva det idag.

Hippotrim antar jag.. vanlig antiobiotika.. stora sprutor dock..

Ja juste det, så hette det. Ja väldigt stora sprutor.

Hur är det med att ta på henne träns då, är hon lika "dum" då också?

Kanske kan du börja med det, för att kunna pilla henne i mungipan, så att hon vänjer sig menar jag.

När du kan det ,OBS!!!!!!!, ha inte sprutan i närheten, testa igen.

Hur reagerar hon på kedja, kan du ha det på henne?

Ha det i så fall när du pillar i munnen, så hon förstår att det dör hon inte utav.

Man får absolut inte ha fantasibrist med sådana här hästar.;) :confused:

Hon är inte så van vid träns ännu, hon är 3 år och jag köpte henne för bara några veckor sen.

Kedja? Var menar du då?

Ja man blir ju riktigt förbannad på henne, för hon är ju inte rädd, utan det är mer "nej, jag ska inte" typ tuff atityd, som en tonåring:mad:

Vet du om hon gillar filmjölk i så fall kan du blanda det med lite havre och medicinen så känner hon inte smaken eller ser någon spruta kan va värt att prova....Lycka till.

Äsch då. Annars hade mitt förslag varit att spruta intramuskulärt istället, och parallellt med det jobba på att få henne acceptera sprutor i munnen till 'nästa gång'. Men det går ju inte när det är hippotrim =/

Det finns ett slags 'medicinbett' man kan använda, vet dock inte om det fungerar bra, och om hon inte är van med träns faller nog det med.

Jag har varit i ungefär din sits, hästen var efter några dagar så anti att man inte fick röra munnen på den. Vi fick helt sonika byta medikament och spruta. Och jag fick ägan några dagar åt att få röra munnen och pilla, och sen körde jag hårdtråning med godissprutor (sprutor med äppelmos och morotspure osv) tills hästen inte såg det som något negativt.

Men det hjälper ju inte dig nu =/

Om det fungerar och du har tid att lirka i henne det är det givetvis det bästa, annars så hur är hon fastbunden? Att binda henne så huvudet bara komemr en brgänsad bit upp gör ju att man har mycket större möjlighet att få sprutan dit man vill och ge medicinen.

Det enda som inte lönar sig är att bli förbannad...
Var däremot bestämd, sätt in ehnne i en box, backa in rumpan i ett hörn, trä grimskaftet runt gallret.
Då kan hon inte vifta så mycket med huvudet. Då är det bara att stå lugnt bredvid och låta sprutan vara i närheten av mungipan. Så småningom orkar de inte bry sig längre, utan accepterar.

Jag har gett mängder med hästar Hippotrim, och oftast så brukar de efter att par dagar gilla smaken.
Däremot undrar jag varför du ska ge 2 ggr/dag, det har jag aldrig varit med om.

Jag fick tips från min veterinär att träna med en spruta äppelsaft i munnen på min häst (som tidigare var rätt dum när det kom till sånt) och det har funkat bra för mig, funkar även med äppelsylt.

Det finns de som tar till tuffare modeller genom att ta tungan istället för att stressa upp hästen med massa folk som sliter och drar i huvudet och på så sätt gör det ännu svårare nästa gång att ge ngt oralt.

Varför inte bara använda en kedja? (under hakan)

Det var det första jag satte på en häst i mitt stall när ägaren 'fightades' med hästen som Inte ville få sin medicin till varje pris och bad om min hjälp.
Det gick på fem röda och hästen såg ut som ":confused: redan klart eller?"

Testa iaf.
Förstår inte det hära med att vissa 'mesar' med hästarna fram och tillbaka...(nu säger jag inte att just du är/gör så-men rent generellt liksom) Gäller bara att vara bestämd och konsekvent.
;)

*KL*

2 ggr per dag har jag också fått ordination på flera ggr. Kolalde i fass med nu då jag ju blev nyfiken om det var en ovanlig ordination, och där står 1 - 2 ggr/dag.

Tack för allas tips:)

Ja min veterinär sa 2 ggr per dag.

Om hon är fastbunden så drar hon tills hon blir fri, dvs grimman eller grimskaftet går sönder. Vi har försökt att tränga in henne i ett hörn i boxen men på nåt j*vla sätt så tar hon sig ur det med.

Nu har jag pratat med några som jag känner och dom ska nog förmodligen ta sig an henne, jag orkar inte med en bångstyrig häst som bara kommer med nya dumheter varje dag.

Nu undrar jag, hur farligt är det för hennes behandling om man nu inte får i henne medicinen 2ggr på en dag? Hon ska ju behandlas på benen med 1 gång per dag och det går ju iaf.(hon har regnskållor, väldigt kraftigt).

Vet du om hon gillar filmjölk i så fall kan du blanda det med lite havre och medicinen så känner hon inte smaken eller ser någon spruta kan va värt att prova....Lycka till.

Tror inte hon skulle gilla filmjök, den är ju så sur, kanske kan ha nån med smak i, eller hälla äpplmos i, det kanske skulle funka. Ja det är evrkligen värt ett försök:idea: Hon är ju riktigt matglad iaf.

Det är ju ett elände med hästar som inte lärt sig sitta fast. Be dina bekanta lära henne det, så kommer mycket av all annan hantering att gå på räls.
Är hon så nedra dum så tryck i henne hela dagsransonen på en gång.

Kan man göra det? Alltså ge henne allt på en gång?

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 522
Hästvård Hej! Min nya pålle har en väldigt rosa mule som behöver smörjas in så hon inte bränner sig. Detta är inte alls populärt och jag kommer...
Svar
18
· Visningar
2 162
Senast: trassel
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 329
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 245
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka