Tips på hur man får i en bångstyrig häst medicin

Sv: Tips på hur man får i en bångstyrig häst medicin

ANg fastbunden, så som CK säger, det är ett elände när de inte lärt sig vara fastbundna. Men, det du kan prova är följande:

Ta en lång lina, helst en som inte 'bränner', jag har använt longerlina.

Sätt på hästen den stadigaste grimma du kan hitta (alt dubbla grimmor). Ta änden utan hake på linan om den har hake. Trä den 'under' hakremmen på grimman, fortsätt ner mellan frambenen, och sen så slår du linan runt magen på hästen, vid sadelgjordsstaden. Knyt ihop och vrid så knuten hamnar mellan frambenen.

Ta andra änden av linan och fäst den ganska högt (inte jättehögt, men så du minskar 'nedåtdraget' på nacken via linan). Se till att linan sitter i något FAST, runt en stolpe eller liknande. Se till att du kan lossa den snabbt OM..

När hästen nu slåss mot uppbindningen så har man dels minskat risken för nacken, men ffa så slåss hästen mot sig själv. Och jag ska ju inte svära på att din inte kan, men jag har haft ett par 'sliter loss alla uppbindningar', och ingen har hitills varken slitit sönder linan, grimman eller sig själv. Jag brukar för säkerhets skull 'padda' över manken omd e är VÄLDIGT häftiga i sina protester.

Är det så att hon är så knepig att få att öppna truten så hela proceduren blir till ett enda slagsmål skulle jag ge 1 ggr per dag för att inte stressa hästen för mycket. Jag kan inte tänka mig att det spelar nån större roll rent medicinskt.

Har du provat att bremsa henne? Det brukar jag göra ´direkt om jag märker på hästen att den tänker bråka..

ANg fastbunden, så som CK säger, det är ett elände när de inte lärt sig vara fastbundna. Men, det du kan prova är följande:

Ta en lång lina, helst en som inte 'bränner', jag har använt longerlina.

Sätt på hästen den stadigaste grimma du kan hitta (alt dubbla grimmor). Ta änden utan hake på linan om den har hake. Trä den 'under' hakremmen på grimman, fortsätt ner mellan frambenen, och sen så slår du linan runt magen på hästen, vid sadelgjordsstaden. Knyt ihop och vrid så knuten hamnar mellan frambenen.

Ta andra änden av linan och fäst den ganska högt (inte jättehögt, men så du minskar 'nedåtdraget' på nacken via linan). Se till att linan sitter i något FAST, runt en stolpe eller liknande. Se till att du kan lossa den snabbt OM..

När hästen nu slåss mot uppbindningen så har man dels minskat risken för nacken, men ffa så slåss hästen mot sig själv. Och jag ska ju inte svära på att din inte kan, men jag har haft ett par 'sliter loss alla uppbindningar', och ingen har hitills varken slitit sönder linan, grimman eller sig själv. Jag brukar för säkerhets skull 'padda' över manken omd e är VÄLDIGT häftiga i sina protester.

Ojoj, det låter brutalt:D

Men kanske det enda sättet;)

Är det så att hon är så knepig att få att öppna truten så hela proceduren blir till ett enda slagsmål skulle jag ge 1 ggr per dag för att inte stressa hästen för mycket. Jag kan inte tänka mig att det spelar nån större roll rent medicinskt.

Ja precis det är ju jätteträligt om man nu måste bråka varje gång hon ska få medicinen.

Hej igen.

Jag återkommer angående ditt problem och ser att det finns olika metoder att ta till, men jag måste få göra en viktig kommentar i sammanhanget, du nämner att hon är 3 år samt att du bara haft henne en kortare period och dessvärre måste behandla henne med medicinkur på 10 dgr, bättre start hade du ju kunnat fått men nu måste det genomföras för hästens hälsa, så mitt råd är att helt enkelt göra det angenämt för henne å ge medicinen via foder, du kan ta sirap å blanda med vatten så det blir som melass ihop med annat foder eller som jag skrev tidigare, beronde på vad hästen tycker om det viktiga just nu är att hon får sin medicin, du måste komma ihåg att allt är NYTT även DU och då kan man inte tvinga henne med för tuffa metoder, hon känner sig fortfarande vilsen i tillvaron du måste ge henne mer tid att anpassa sig hos er, sen undrar jag om hon är enda stoet i hagen? är hon det så är det inte så konstigt att hon även visar tuffhet mot dig, kan va bra att låta henne gå med andra ston om du har möjlighet till det...Lycka till.

Ja hon är faktiskt enda stoet i hagen.
Om jag nu låter mina bekanta ta henne ett tag för rida in henne, då kommer hon få gå med andra ston i hagen.
Jag vet ju inte direkt vad hon tycker om, men äpplen och morötter det älskar hon.
Kan jag inte ta filmjölk och blanda med äppelmos? Sen blanda i medicinen.

Har samma problem med min häst nu. Hon ska äta Hippotrim i 5 dagar. Jag gör helt enkelt så att jag bremsar henne. Medicinen är ju nödvändig.

Jag har en tångbrems, tycker de är mest behändiga.

Senast ändrad:

En brems kan du göra själv av en pinne och ett lagom tjockt rep. Bäst om man borrar ett hål i pinnen, annars ta nåt annat med ett hål i.

Knapplån.

Såg att du fått många tips om att ge i fodret, men får man verkligen ge hippotrim i fodret? Behandlade min valack med hippotrim förra vintern och vill minnas att det står på förpackningen att det inte skall blandas med mat.

Kanske var någon annan medecin jag tänker på dock.

Knapplån.

Såg att du fått många tips om att ge i fodret, men får man verkligen ge hippotrim i fodret? Behandlade min valack med hippotrim förra vintern och vill minnas att det står på förpackningen att det inte skall blandas med mat.

Kanske var någon annan medecin jag tänker på dock.

Det var det nog, finns inget sådant för Hippotrim.

Hej igen.

Misstänkte att hon va enda stoet i hagen därav hennes tuffhet, så det hon gör just nu mot dig är inget du behöver oroa dig för, men jag är nyfiken på en annan sak, er första kontakt när hon kom hur var den? fick du bra kontakt då eller "dumma" hon sig även då? att lämna över problemet på andra mer kunniga, kan va bra i vissa lägen men jag tror att du lyckas nog bäst om du bara ger henne lite tid, jag utgår ifrån att du kan nog en hel del annars skulle du inte satsa på en unghäst, men om du tycker att det är för jobbigt så kanske någon kompis eller någon av dina föräldrar kan hjälpa till det brukar underlätta när man känner att allt är hopplöst, så va inte rädd be om hjälp om den finns i din närhet....

En kommentar till brems, jag avråder dig bestämt att INTE ta till brems i detta läge...

En kommentar till brems, jag avråder dig bestämt att INTE ta till brems i detta läge...

Varför? *nyfiken*

Jag var länge INGEN vän av brems. Helt enkelt för att dåvarande hästar inte var sådana som svarade bra på brems, det blev bara värre.

Sen insåg jag efter några år med K att hon var som klippt och skuren ur läroboken för bremsning. Svarade klockrent på bremsning. Och helt plötsligt så saker som innan inneburit regelrätt slagsmål (t ex sticka henne) genomfördes nu lugnt och sansat med en häst som stod med öronen framåt och såg nöjd ut. Med tiden kunde vi slopa bremsen med.

Nuvarande stoet är också en som svarar super på brems. Hon är stickberörd, och jag bremsar henne helt sonika med underläppsbrems, eller tar ett rejält tag om lilla nosen på henne, sticker lugnt och fint med andra handen, släpper och hästen märkte inte ens vad jag gjorde.

Så, varför absolut inte brems? *nyfiken*

Du kan prova att blanda pastan i t ex betfor eller något annat gott hon tycker om. Om hon inte äter det så finns det ett pulver som heter Trimediazin som innehåller samma substans. Detta är gjort för att blanda i kraftfoder och de flesta hästar brukar äta det utan problem. Det är dessutom billigare än pastasprutorna.

Jag tycker inte du ska ge hela dygnsdosen vid ett tillfälle.

Som jag sa, så är det en unghäst med mycket vilja, men av erfarenhet så vet jag att även en unghäst vill visa vad hon/han kan mot oss människor, och ju tuffare tillvaron är i hagen ju tuffare är hon/han mot oss i stallet...så där handlar det om vår kunskap hur vi ska få hästen att göra som vi vill eller har jag fel...?

Som jag skrev det är en unghäst därav inget brems....

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 522
Hästvård Hej! Min nya pålle har en väldigt rosa mule som behöver smörjas in så hon inte bränner sig. Detta är inte alls populärt och jag kommer...
Svar
18
· Visningar
2 162
Senast: trassel
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 329
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 245
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka