Tips på hur man får i en bångstyrig häst medicin

Sv: Tips på hur man får i en bångstyrig häst medicin

Eftersom du nämner öron...så kan man sätta tummen på övre toppen av örat samtdigt som man "trycker örat bakåt" detta utsöndrar pigment som gör hästen lugn vilket i sin tur underlättar viss typ av behandling du vill ge...inget jag rekommenderar till okunniga hästägare...

Hej igen.
Vet inte om du såg mitt svar och min fråga till dig, men återigen så måste du se till att hon får sin medicin det är hur viktigt som helst, vilken metod du andvänder är ointressant bara din häst får i sig det hon behöver och du får absolut inte ignoera det som vetrinären sagt du ska göra, det är livsviktigt för dina framtida planer du har för din häst...lita på mig jag vet vad jag pratar om...Lycka till..

Som jag sa, så är det en unghäst med mycket vilja, men av erfarenhet så vet jag att även en unghäst vill visa vad hon/han kan mot oss människor, och ju tuffare tillvaron är i hagen ju tuffare är hon/han mot oss i stallet...så där handlar det om vår kunskap hur vi ska få hästen att göra som vi vill eller har jag fel...?

Jag ser fortfarande inte varför det är fel att bromsa bremsa? Om hästen bremsad lugnt får i sig sin medicin - var är då felet?

Naturligtvis behöver hästen hanteras, men hon 'kom nyss', och hon måste ha medicin. Varför ha dagliga strider ang det OM det går att göra lugnt, det ger matte - häst en mycket bättre grund inför den fortsatta uppfostran/träningen sen.

Eftersom du nämner öron...så kan man sätta tummen på övre toppen av örat samtdigt som man "trycker örat bakåt" detta utsöndrar pigment som gör hästen lugn vilket i sin tur underlättar viss typ av behandling du vill ge...inget jag rekommenderar till okunniga hästägare...

Var har jag nämnt öron? :confused:

Ja inte har vi avstått inom travet att bremsa unghästarna(1-3 åringar)vid medicinering,undersökningar mm. Förstår inte problemet i det hela, kan du förklara varför ? Du utsätter ju inte hästen för någon skada. Den som tror det bär på en stor okunskap!

Jag vill tacka alla för bra svar.

I morse så gjorde jag en blanding av: äppelmos, medicinen, pellets och små äppelbitar. Och HON ÅT DET:banana:
Nu hoppas jag verkligen att hon äter det ikväll med, visst fatta hon att det var nåt konstigt där i men allt gick ner. Ikväll ska jag testa att ha i lite mer äppelmos för det verka hon gilla iaf.

Tack ännu en gång för allas svar:)

Blir det mer problem så återkommer jag.

Hej igen.

Misstänkte att hon va enda stoet i hagen därav hennes tuffhet, så det hon gör just nu mot dig är inget du behöver oroa dig för, men jag är nyfiken på en annan sak, er första kontakt när hon kom hur var den? fick du bra kontakt då eller "dumma" hon sig även då? att lämna över problemet på andra mer kunniga, kan va bra i vissa lägen men jag tror att du lyckas nog bäst om du bara ger henne lite tid, jag utgår ifrån att du kan nog en hel del annars skulle du inte satsa på en unghäst, men om du tycker att det är för jobbigt så kanske någon kompis eller någon av dina föräldrar kan hjälpa till det brukar underlätta när man känner att allt är hopplöst, så va inte rädd be om hjälp om den finns i din närhet....

Jag köpte henne osedd. Hon kom med lastbil hit.
Våran första kontakt var nog bra. Jag släppte ut henne i hagen nästan direkt så jag gjorde ju inget med henne då.
Därimot dagen efter när jag tog in henne i stallet från hagen så var hon riktigt tuff och knuffade bort mig hela tiden, en gång knuffade hon omkull mig. Så jag tänkte det, nej vad är det jag har köpt:confused:
Men hon är annars så otroligt snäll så jag har knappt sett på maken.
Men hon testar mig så fort man ställer lite krav mot henne.

Jag har gott om hjälp att få så det är inga problem.

Ger medicinen verkligen rätt verkan när de får den med mat? Det borde väl isf stå i bipacksedeln. Ger själv samma sak nu och läste den senast idag.

Uuh, det hoppas jag verkligen:crazy:
Jag verkar inte få i henne medicinen på nåt annat sätt än i maten.
Nu ikväll var hon något svårflörtad även med maten, men med lite mutande med äpplen så gick det iaf, även om det tog över 1 timma.

Det som Quinn sa om Trimediazin, är det receptfritt? Ger det samma effekt som hippotrim? Kan jag ge det utan att fråga veterinären först?

Min häst kommer ursprungligen från lösdrift och var inte van vid att vara fast förrän hon var 6 år och har fortfarande svårt att acceptera det och gör ofta som din häst, sliter sig loss...Mitt enda knep som är väl prövat nu efter att ha haft hästen i 14 år är att bremsa, tyvärr för det känns nästan som att använda övervåld. Men hästen vet precis vad som gäller och det är helt upp till henne nu, medecin med eller utan brems. Jag har en vanlig träbrems som jag använder. Önskar förstås att jag hade någon annan lösning men det har jag inte...Kanske funkar på din häst med?

Uuh, det hoppas jag verkligen:crazy:
Jag verkar inte få i henne medicinen på nåt annat sätt än i maten.
Nu ikväll var hon något svårflörtad även med maten, men med lite mutande med äpplen så gick det iaf, även om det tog över 1 timma.

Det som Quinn sa om Trimediazin, är det receptfritt? Ger det samma effekt som hippotrim? Kan jag ge det utan att fråga veterinären först?

Det är receptbelagt.

Ger medicinen verkligen rätt verkan när de får den med mat? Det borde väl isf stå i bipacksedeln. Ger själv samma sak nu och läste den senast idag.

Det står ingenting i bipacksedeln om att man inte kan ge med mat/hästen inte ska ha mat direkt efter behandlingen, så det borde inte vara någon fara. Är man orolig kan man ju ringa veterinären och höra. Eller apotekets kundtjänst.

Hej!:) jag hade ett varmblod som blev så där och hon var tvungen att få i sig medicinen..hon fick både hippotrim 2ggr om dagen och fenyl butazon 2 ggr om dagen då hon hade ett kraftigt infekterat ben med en senskada. fenyl butazonen var i pulverform o gjorde det svårt för mig men jag blandade den me vatten o sög upp dte me den tomma hippotrimsprutan:idea: jag prövade med att ha i maten o blanda med både melass o sylt o äppelsaft o fil jaa allt men hon kände genast smaken så hon åt det inte hur jag än gjorde...Jag gjorde så att eftersom hon drog upp huvudet så gjorde jag det åt henne alltså jag satte handen unde hennes haka o bad henne bli 2 meter hög:P dåå blev hon paff sog helt stilla där jag placerat henne o så gjorde jag varenda gång ..det funkade skitbra för mig iaf;) lycka till i forts:P

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 522
Hästvård Hej! Min nya pålle har en väldigt rosa mule som behöver smörjas in så hon inte bränner sig. Detta är inte alls populärt och jag kommer...
Svar
18
· Visningar
2 162
Senast: trassel
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 329
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 245
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka