Tips på hur jag ska få min beardis att "sluta rusa "

Lyraolissy

Trådstartare
Jag har en beardis collie som är mycket lyhörd och lydig i normala fall.
Han aktiveras främst inom agility men även spår och lydnad på hobbynivå.
han går lös ofta och håller sig nära , vet att han inte får dra in i skogen utan ska hålla sig på vägen.
men ibland , speciellt då när min andra hund börjar jaga honom så ballar det ur och han börjar rusa som en skenande häst och lyssnar inte alls.
Min andra hund bryter efter en stund och kommer närmare men beardisen fortsätter rusa och i dessa lägen drar han även rejäla repor in i skogen.
Sedan kommer han ut och är lika lydig igen.
Det är intr så att han försvinner för att jaga utan han bara rusar helt i blindo, tills han vaknar upp igen och blir sig själv
Är det vanligt att vallhundar gör dessa rus ? Detta är min första vallhund.
mina andra hundar har mer lekt i cirklar så att säga, denna blir helt okontaktbar också , jag är lite rädd att han ska få jaktintresse när han drar iväg så här.
Han går mest kopplad nu i och med att jag inte vill at han ska störa djur i sina rus, men till hösten hur ska jag få honom att leka normalt, när han träffar hundar på gärden leker han vanligt, det är just när vi går på vägar ..

Nu ska jag vara supertråkig.
Du får inte ha hunden lös 1 mars - 20 oktober om du vet att den kan rusa iväg utan att lyssna på dig. Jag har alltid Benji i koppel den här tiden - inte för att han jagar vilt, men han sticker gärna iväg till andra människor som är ute och går, och lyssnar då inte alls. Lyssnar inte = koppel. Detta trots att han bara springer efter människor, och trots att vi väldigt sällan stöter på några i skogen. Det räcker alltså inte att din hund "mest" går kopplad. ;)

Han går mest bara lös på tomten nu, men jag frågade just på tips tills hösten, vi har mycket vilt häromkring så jag håller honom kopplad just nu
Dock tror jag inte problemet löser sig med att det blir 20 oktober.
Är inte enbart för vilt jag vill att han ska sluta rusa, kan ju även dyka upp någon svampplockare runt ett hörn i höst han kolliderar med

Nej egentligen borde det ju vara enklaste lösningen kanske att få henne att inta jaga honom, de går verkligen från noll till hundra när hon börjar jaga honom och han rusar direkt från start , medans hon bara jagar honom en bit

Ja så långt är jag med. Men funderade på detta med avstånd om det är så att vallhundar kan hålla längre avstånd från ägaren i och med att de är långt ifrån när de vallar ?
Ja att rusa tillsammans när de leker är fullt normalt. Det handlar inte om vallhundar, utan om att en del hundar tycker det är kul att springa ikapp när de leker.

Ja så långt är jag med. Men funderade på detta med avstånd om det är så att vallhundar kan hålla längre avstånd från ägaren i och med att de är långt ifrån när de vallar ?

Ja och nej. BC ska kunna jobba på enorma avstånd, men samtidigt vara bra på att ha kontakt med föraren. Beardisar avlades inte för den typen av jobb ens när de faktiskt avlades för vallning, så att det skulle ha nån slags anknytning till det är väldigt otroligt.

Rent generellt så brukar ju många vallhundar vara mer nära om man säger så.

Min Collie (LH) leker gärna springlekar men håller sig nästan alltid inom synhåll. Nu får han inte vara lös utom på specifika ställen och i inhägnader iom att han gärna sticker och spårar/jagar på egen hand.

Tillägg: självklart skillnad på vallhund och vallhund. Alla är inte likadana och alla avlades inte på att valla likadant.

Okej jag förstår :) är väl min buspojke som får sina spec
Ja och nej. BC ska kunna jobba på enorma avstånd, men samtidigt vara bra på att ha kontakt med föraren. Beardisar avlades inte
Ja och nej. BC ska kunna jobba på enorma avstånd, men samtidigt vara bra på att ha kontakt med föraren. Beardisar avlades inte för den typen av jobb ens när de faktiskt avlades för vallning, så att det skulle ha nån slags anknytning till det är väldigt otroligt.
Rent generellt så brukar ju många vallhundar vara mer nära om man säger så.

Min Collie (LH) leker gärna springlekar men håller sig nästan alltid inom synhåll. Nu får han inte vara lös utom på specifika ställen och i inhägnader iom att han gärna sticker och spårar/jagar på egen hand.

Tillägg: självklart skillnad på vallhund och vallhund. Alla är inte likadana och alla avlades inte på att valla likadant.

Min unga rottis gor sa. Hon kommer in i en "zoom", vare sig hon springer ensam eller med nagon och ar mycket svar kontaktad. Jag tranade in en inkallning som bryter ...(tranade inkallnng varje gang vi var ute, flera ganger, och med det godaste godis och ofta precis innan hon borjade zooma, man ser just nar det kommer om man focuserar pa hunden) Numera bryter bade inkallning och ett "plats" komando hennes "zoomningar" men hon kan fortfarande fa zooma nar hon kanner for det och jag bedommer att det ar "safe".

I ditt fall skulle jag borja med att inte lata dem springa ihop tills du har fatt ordning pa inkallning.

Iaf ett rätt vanligt beteende om det varit en Riesenschnauzer...

Eller ja, det beror vad du menar med en "rejäl repa" iofs antar jag. Jag tänkte mest på delen med att dra ett vilt rus då och då genom buskage, grenar, kvistar, snår, whatever - bara lite sådär för skojs skull.

Min unga rottis gor sa. Hon kommer in i en "zoom", vare sig hon springer ensam eller med nagon och ar mycket svar kontaktad. Jag tranade in en inkallning som bryter ...(tranade inkallnng varje gang vi var ute, flera ganger, och med det godaste godis och ofta precis innan hon borjade zooma, man ser just nar det kommer om man focuserar pa hunden) Numera bryter bade inkallning och ett "plats" komando hennes "zoomningar" men hon kan fortfarande fa zooma nar hon kanner for det och jag bedommer att det ar "safe".

I ditt fall skulle jag borja med att inte lata dem springa ihop tills du har fatt ordning pa inkallning.
Precis så känns det med min också !

Ha
Iaf ett rätt vanligt beteende om det varit en Riesenschnauzer...

Eller ja, det beror vad du menar med en "rejäl repa" iofs antar jag. Jag tänkte mest på delen med att dra ett vilt rus då och då genom buskage, grenar, kvistar, snår, whatever - bara lite sådär för skojs skull.
Ha ha ja precis så gör min andra hund med. Men i cirklar in och ut i skogen där jag går . Medans beardisen rusar rakt fram flera hundra meter och ibland i skogen. Då hör man att han rusar rätt fram där med ..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
905
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 010
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 925
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30