Tips på hopphingst till fullbod?

mortill3

Trådstartare
Har ett fullblod på 167 cm, lite längre typ o robust.
Har väldigt bra hoppteknik och ett bra steg.
Cool i psyket, ej nervig.

Hingsten till henne bör ha bra ben o hovar, ej vara för graciös.
Stoet har bra hovkvalitét, men blir stora o platta om den inte skos var 6:e vecka...så hingsten bör ha "normala"hovar och normalt långa kotor.
Då stoet är en längre typ, man får rida ihop henne.....så bör hingsten kanske vara mer högställd o kanske kompakt i kroppen?

Ska man använda sig av en dyrare hopphingst el en billigare? vilken avkomma blir mest intressant med en fullblodsmamma?
 
Sv: Tips på hopphingst till fullbod?

Det första som är intressant är vad stoet kommer från för blodslinjer och vad hon har för meriter. Fullblodssto i sig är ett ganska så relativt begrepp.
 
Sv: Tips på hopphingst till fullbod?

Jag har ett föl hemma e.caca ue.Most Welcome xx.Hon har gått hinderlöp så hon är hoppinriktad.Vet inte vilken gren som "passar" ditt sto o vilken typ av avkomma du vill ha men jag vet en del fullblodsston som är betäckta med Hasard o Hip Hop.Annars kan jag tänka mig Contant Q o Hermes skulle passa :)
 
Sv: Tips på hopphingst till fullbod?

Jag måste fråga hur du tänker när du rekommenderar två så olika hingstar, där en dessutom är gångartshingst?

Contant Q håller jag med om men Hermes är ju inte alls vad TS efterfrågar.
 
Sv: Tips på hopphingst till fullbod?

Jag måste fråga hur du tänker när du rekommenderar två så olika hingstar, där en dessutom är gångartshingst?

Contant Q håller jag med om men Hermes är ju inte alls vad TS efterfrågar.

Jo ville bredda spektret;).Hermes rör sig o hoppar bra.Han är ett alternativ om hon vill ha en mindre hingst som har exteriör, hopp ,gång och trevligt temperament!Har själv sett honom som väldigt ung när han tränades inför bruksprovet.Har riditen del avkommor efter hans far Rambo.De har både kunnat hoppa o röra sig.Jag gav bara tips på alternativ.Sen är det upp till stoägaren om man vill satsa rent hoppmässigt eller kanske hopp med gång.
 
Sv: Tips på hopphingst till fullbod?

jag skulle dock inte våga lägga en mindre hingst som är såpass långlinjerad på ett fullblodssto, utan välja en hingst som typar sina avkommor väldigt bra, oavsett inriktning, och som har bra benställ!
 
Sv: Tips på hopphingst till fullbod?

Exteriör Typ Huvud, hals och bål Ben Skritt Trav
42.0 8.0 8.0 8.0 9.0 9.0

Omdöme exteriör
Välproportionerlig, elegant hingst av mindre modell. Vackert huvud, välansatt och välformad hals, djup bog, ngt kort rygg, välmusklat kors. Välbenad. Rörlig, avspänd, taktmässig och vägvinnande skritt. Lätt, taktmässig, luftig, rörlig och välbalanserad trav.
Gångarter Skritt Trav Galopp Testryttare dressyr Testryttare 1 Testryttare 2
8.0 9.0 9.0 8.0 8.0 8.0 9.0

Som sagt bara ett förslag, sen är det ju upp till stoäg om man vill ha en mindre häst, mer gång, hingst med god exteriör osv.
 
Sv: Tips på hopphingst till fullbod?

Det där är Hermes siffror, jag skulle hellre se på vad hingsten lämnar. Fullblodsston är jättebra, men man måste verkligen veta vad man gör när man betäcker dem.
 
Sv: Tips på hopphingst till fullbod?

Jag hade ett fullblodssto som jag betäckte med Iowa. Det blev en ädel häst - inte så stor - ca 161 men med ett underbart psyke. Jag sålde henne till USA för 1 år sedan. Då hade hon gått 1.30 här och varit placerad i Breeders. Nu är hon placerad i 1.45 i USA och går med en liten junior och familjen som äger henne älskar henne.

Så det blodet passade bra. Iowa är e Nimmerdor - Libero H, iofs gammalt nu men det funkade bra i alla fall.

A
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 288
Senast: Jate Volim
·
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 499
Senast: Stina12
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 621
Senast: Jealle
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 731
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp