Tips på hingst sökes :)

AstaKask

Trådstartare
Sitter i betäckningstankar och funderar på vad det finns för hingstar på marknaden som kan passa mitt sto.

Stoet är e. Elfenspuk-Anart-Warrigall och lågställd, långa bakben, djup bål...det är väl hennes utmärkande drag.

Hon har ett föl e. De la Gardie som är supertrevligt i psyket och fin att titta på, det som ligger till hennes nackdel är väl att hon är lite sen i tillväxten och har fått sin mammas breda,låga ansatta hals.

Tipsa gärna om hingstar nära tillgängliga i östergötland, naturlig betäckning kanske? Och prisvärda för att inte säga billiga ;)

Sv: Tips på hingst sökes :)

Har hon gjort något? Visad? Tävlad? Foto? Film? Låter som en ganska trevlig allroundhäst.
Jag träffade Elfen när vi hade häst i samma stall och fick en kanontrevlig avkomma till honom. Det som kan vara bra att ha i tanken är att han togs ur avel eftersom det bedömdes att han inte förde aveln frammåt. Jag hade tittat efter en riktigt bra beprövad hingst som visat att han nedärver det du önskar eller en ny hingst som verkar vara så bra härstamning på både möderne och fäderne att det inte skulle kunna gå fel.

Vi får nog vänta till våren innan vi vet priser eller hur hingstarna ska betäcka. Egentligen är det inte så stor skillnad på en bra hingst och en medelhingst, om man räknar alla avgifter, om nu samtliga är på ex. AI. Men jag ska erkänna att jag tror att den jag fick till med naturlig betäckning 2008 nog kostade lika mycket att tillverka som jag har betalat för allt så här långt på 2010-avkomman, och då ska det även betalas vid levande föl, så visst är det skillnad. Undrar om avkomman verkligen blir dubbelt så bra. Väntar med spänning ;).
/U

Sv: Tips på hingst sökes :)

Hon är endast tävlad lätt nivå i hoppning pga mitt ointresse att tävla. Men hon är en gud att hoppa :laugh:, hopphuvud till tusen, en vilja som man inte bräcker i första taget, och visad som treåring klass 1 hoppare.
Gångarterna skapliga, som treåring 8,6,6, vilket inte gör henne rättvisa då hon såg ut som en ettåring då...hon växte väldigt långsamt. först som femåring såg hon ut som treåring....Ska bli intressant att se hur hennes avkomma blir i det avseendet.

Jag valde ju DLG sist för att jag hört att han skulle ge högresta, lättridna avkommor (stoet är lite tråkigt i dressyren) med långa framben. Dock verkar ju mitt stos lågställdhet slagit igenom på fölet jag har....

Tänker på det du skriver om Elfenspuk att han togs ur aveln...det var väl här i sverige? När han kom tillbaka till Tyskland fick han fina bedömningar vad jag hört? Vet du något om det?

Min DLG-avkomma kom ju till på naturlig betäckning, valde det så eftersom stoet var 14 år o aldrig betäckt tidigare, billigare ifall det skulle gå åt pipan. Dessutom säger de ju att det tar sig lättare så. Inga problem med henne, hon hade tvillingrisk o fick därför bara ett enda språng...o det tog sig :D!

Jag vet inte om jag har så himla fina bilder på henne, men här kommer tre st, plus en länk till en film där man iaf ser lite av traven hur hon rör sig...

14250_1253520422.jpg

75950_1253520650.jpg

Den här bilden är hon riktig fet på, sommarbete ;)
26312_1227951049.jpg

Och så länken till filmer;
http://www.youtube.com/watch?v=PIMrLqwYDtM

Liknande trådar

E
Avel Planen är att betäcka mitt sto nästa år. Men med vad? Har tyvärr ingen bild än så länge men ska försöka fixa det. Lite info: fux sto...
Svar
1
· Visningar
743
Senast: Ancor
·
S
Avel Hej! Jag har ett halvblodssto på foder e. Leuthen I-Cordon Bleu-Utrillo som jag skulle vilja betäcka, inte i år men eventuellt nästa...
Svar
19
· Visningar
2 358
Senast: prallan
·
Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 979
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III