Tips på hingst (ponny el "lämnar smått")

Lejonelle

Trådstartare
Mitt korsningssto welsh/halvblod är dräktig med sitt första föl och jag funderar på att betäcka om nästa år om allt går bra. Egentligen en idiotisk tanke eftersom stoet varken har stam eller prestationer men hon är en supermorsa och väldigt duktig på att fostra unga. I år är hon betäckt med en halvblodshingst. Om vi betäcker om henne nästa år lutar jag åt att försöka få en trevlig allround D-ponny.

Min idealhingst är welshhingsten Candide som jag tycker mycket om men eftersom han endast finns med naturlig betäckning och är liten har jag avskrivit detta av praktiska skäl ;) . Vill nu ha tips på andra hingstar som kan tänkas passa istället. Stoets största problem i exteriören är att hon är trång fram och något lång i ryggen. Vill ha sunda ben. Min tanke har varit att inte blanda in fler raser men om detta är fel så kom gärna med bra argument på varför. Welshblodet i mitt sto kommer från Kingsettle Tankah.

mvh
Lejonelle

Sv: Tips på hingst (ponny el "lämnar smått")

Hej.

Det enklaste och naturligaste valet till korsningsston Halvblod/welsh är en ridponnyhingst.

Samtliga avelsvärderade ridponnyhingstar mellan 2002-2005 finns avelsvärderingsresultatet på SH´s hemsida
www.Svehast.se

Där kan du läsa om hingstarnas korta-långa osv ryggar samt hingstarnas ben och det finns även bruksprovsresultat.

Hingstar som är godkända innan 2002, finns inte tillgängliga där.

När du läst igenom så titta på ASRP´s hemsida, där varje godkänd hingst finns med härstamningar och ad till ägare /hemsida.

De flesta godkända hingstar finns inlagda på Allbred.. så där kan du se varifrån dom kommer och vilka raser.

Ett förstakorsningssto med halvblod, kan lämna ojämt i mankhöjd och det kan ridponnyhingstarna också.
Beroende på ditt stos genetiska egenskaper från halvblodssidan huruvida det handlar om stora eller små---får du välja hingst.

Har ditt sto stora halvblod bakom sig, välj då en ridponnyhingst med MYCKET welshblod och inkorsningar från inte allt för stora hästar.

Det här brukar "funka", i princip så är det ca 25% av avkommorna korsning/korsning som inte blir ponny.

ALLA ridponnyhingstar har haft en tuff väg för att bli godkända, det krävs såväl 40p exteriört som godkända bruksprov i hoppning eller dressyr--ett av proven måste varit i åttamässig nivå.

Ridponny har en öppen stambok som avkommorna kan klättra i, så alla ston födda har ett avelsvärde. Hingstar däremot måste ha en mor som är ett stambokfört ridponnysto.

peråke...som rekomenderar att "botanisera" bland ridponnyhingstarna.

P.S väljer du att betäcka med en welsh hingst eller någon annan renrasig ponnyhingst--blir det samma insortering i grundstambokens bilaga för avkomman som om du valt en ridponnyhingst. Stona har ett avelsvärde men inte hingstarna.

Tack för svar :bow:
Har hittat flera exteriört trevliga hingstar som jag får grunna vidare på. Jag väljer bland de mindre. Casio såg mycket trevlig ut, vet du vad han lämnar?

Vad menas med att stamboken är "öppen" och att avkommorna kan klättra? Förlåt en amatör, hoppas du orkar förklara :bow:
Om jag betäcker med en ridponnyhingst, hur reggas avkomman?

Tack igen för hjälpen

Hej,
du skriver att welshblodet i ditt sto kommer från Kingsettle Tankah. Kan det verkligen stämma? Tankah har ju endast arab, fullblod och några droppar palominosaddlebred i stammen.
/Madde

:o får erkänna att du har rätt. Eftersom det inte finns några säkra uppgifter på mitt sto så har jag inte brytt mig om att kolla på väldigt noga. Visste att Kingsettle Tankah hade ox på ena sidan och tog väl för givet att det var welsh på andra sidan med tanke på storlek och typ på de avkommor jag sett. Golden Trail verkar registrerad som palomino men hittar inga uppgifter i övrigt. Berätta gärna vad du vet. Vem mitt sto är uu vet jag tyvärr inte.

Lejonelle skrev:
Jag väljer bland de mindre. Casio såg mycket trevlig ut, vet du vad han lämnar?

Vad menas med att stamboken är "öppen" och att avkommorna kan klättra?
Om jag betäcker med en ridponnyhingst, hur reggas avkomman?

/QUOTE]

Casio är så ung, så svårt att veta vad han lämnar.
Casio har en mycket välstammad och förvärvningssäker mödernelinje och samma gäller fädernelinjen, han har en mycket prestationsstark härstamning.

Jo det går att generationsvis avla sig in i huvudstamboken.

Beroende på ditt stos härstamning hamnar avkomman i grundstamboken, bliagan el. register.

Ett okännt stos avkomma efter en RPhingst hamnar i register.
e. kval hingst u.okänt sto--register (raskod 93)
Nästa gen.
e. kval hingst ue.kval hingst--bilaga till stambok (ston stambok avd III) (raskod 93)
nästa gen
e. kval hingst ue. kval hingst uue. kval hingst--grundstambok (ston stambok avd II) raskod 43
nästa gen.
e. kval hingst ue. kval hingst uue kval hingst uuue kval hingst (ston huvudstambok). raskod 43

Du säger att ditt sto är korsning halvblod/welsh, har hon godkända fäder ??? far--morfar ???
Har hon det, så kan hon visas och stambokföras i avd II-stobok.
Hennes avkommor registreras i raskod 43 ridponny

Avkommor undan henne med RP hingstar hamnar då i huvudstamboken.

Är hon "buskavlad"--då diskvalificeras hennes härstamning och avkommorna får börja i register, enligt ovan. Hennes avkommor får då raskod 93.

peråke

Det finns inga papper på mitt sto så jag har registrerat henne som okänd i SH. Gjorde ett försök att få fram fädernet (halvblod) men ej lyckats då pappan påståtts ha gått på export till Norge som valack men ej finns i register där under det namnet.

Mödernet har jag uppfattat som welsh partbred (men enligt pladdermaddes svar stämmer kanske inte det heller :). Mamman lever inte.

Så det blir till att börja med raskod 93. Eventuellt skulle man kanske kunna DNA testa på Tankah för att kolla om åtminstone den delen stämmer men det känns lite overkill eftersom det ändå inte går att få fram hela stammen.

Stort tack för ditt svar!!

En fråga till om Casio. Temperament är mycket viktigt för mig, vet du något om Casio i det avseendet?

Temperament ??? Är bäst att fråga hingstägaren om, vad jag har sett så är det vid hingstpremiering och bruksprov och då har han uppträtt mycket trevligt.

Ett temperamentest så gott som något är hans tävlingsmeriter. Denna hingst tävlar nationellt/int. och har vid sex års ålder lyckats ta en bronsmedalj under sommarens NM i dressyr, då förstås med ponnyryttare.
En "krånglig" ponny med dåligt temperament, hade knappast klarat det.
peråke

Lejonelle skrev:
En fråga till om Casio. Temperament är mycket viktigt för mig, vet du något om Casio i det avseendet?
Casio har ju tävlat en hel del så ridbarhet och temprament är säkert bra, men benen är väl inte så ok, såg ut som Charlie Chaplin på premieringen , rejält utåttåad/fransyskt benställ.
/Madde
(jag har en massa om Golden Trail nånstans, blev nyfiken på honom eftersom min gamla ponny hade honom som farfar)

Snälla - berätta för mig med! Vore kul att veta mer om den sidan - Min har Kingen som morfar! Fast min är ca 167 - mamman har bara gett stort.
Kingens morfar var Count Dorsaz, Crabbetarab som var jättefin. Årets häst i GB, två ggr. bla. Och han finns bakom i många fina ponnystamtavlor.

Jag fick en massa papper från Mrs Howell i england, hon som importerade Golden Trail från USA. Ska ta fram dom när jag kommer hem ikväll, och återkommer med lite om honom.
/Madde

Ajdå, det lät inte så bra eftersom mitt sto också är något uttåttåad fram och jag inte vill förstärka detta.

Har inte Casio en farmor, Weldfee som är halvblod (hannoveranare)? Löper man inte där en viss risk att få STORT?

I all ridponnyavel löper man risk att få stort. Ridponny är ju alltid korsningar mellan ponny och hästar, halvblod-Arabiskt--Engelskt osv.

De ridponnyer som uteslutande är korsningar med Araber är de som är säkrast, de hingstarna kan inte lämna anlag till avkommorna som är mer än ca 150 cm.

I Sverige har vi ju sedan gammalt småvuxna halvblodsstammar, typ urbinoston och en hel del andra--föder sådana ston ridponnyer så kommer inte dom att tillföra mycket större anlag än vad som araber gör.
Att använda småvuxna halvblodston i ridponnyavel är vi inte ensamma om i Sverige, det både gör Tyskarna och har tidigare gjort.

Årets EM guldmedaljör i dressyr, Bönnigerhingsten Deinhard har ett Hannoveranarsto som, mormor. Deinhards mormor har jag själv sett och hon var i storlek ungefär som de här Svenska Urbinostona Urbina-Urbissa och allt vad de heter--en stor D-ponny.

Constantin som i det här fallet med Casio har betäckt ett halvblodssto och avkomman blev en ponny(Casios far), och vet att Constantin inte är någon liten B ponny welsh utan själv i "ridponnystorlek", så följer det naturligt att Casios famor måste varit ett mycket litet halvblod.

Constantin är en av Tysklands största prestationsförvärvare.

Constantin ist einer der profiliertesten Hengste in der Ponyzucht, 15 gekörte Söhne, 68 eingetragene Zuchtstuten und zahlreiche Turnierponys. Seine Nachkommen bescherten ihm in allen Disziplinen des Ponysports eine Lebensgewinnsumme von über
DM 100.000,00.

Däremot skall man vara lite observant och "mota Olle i grind" om man har inkorsningar av halvblod eller engelskt fullblod som har varit betydligt större än "småhästar".

peråke

Lejonelle skrev:
Ajdå, det lät inte så bra eftersom mitt sto också är något uttåttåad fram och jag inte vill förstärka detta.

Har samma åsikt om benen som jag inte för mitt liv trodde nämden skulle godkänna när jag såg honom men han är himla söt! Skall du ha en liten hingst som är liten i sig och lämnar smått och är rätt i benen och det skall vara en ridponny så är min klara favorit Veronas Gerswin, kan varmt rekomendera honom, har själv föl efter honom. Han fick om jag inte minns fel över 9,5 på temperament och ridbarhet. Micis Napoleon är inte heller stor och är han också jätte söt och inte jätte använd men benen är korrekte på honom också. Bäst är nog att gå in på www.asrp.nu hemsidan så hittar du alla ASRPhingstar.
Petra :)

Veronas Gerswin ligger just nu först på min lista. Även Veronas Bo-Gi tycker jag väldigt mycket om sedan tidigare, har sett avkomma live och det var en pigg och alert ponny. Men Bo-Gi är lite väl ädel för min smak till detta sto, Gerswin passar bättre i typen. Micis Napoleon har naturlig betäckning och det funkar nog inte om inte mitt sto lägger sig ned :D

Hur stor är märren ?

Jag tror att det inte är omöjligt med naturlig även med liten hingst, är det inte Welsh här på forumet som haft ganska så stora ston till sin B-ponny hingst ?

Jodå, det har hon!

Blev erbjuden honom då mitt 1,65 höga halvblodssto gick gall förra sommaren, bara att ställa henne i ett dike :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 503
Senast: ameo
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 436
Senast: Cornelia
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 013
Senast: Nafayette
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 122
Senast: hetluft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare