Tips på hingst med Rubinstein i stamtavlan!?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Wilma
  • Startdatum Startdatum
Sv: Tips på hingst med Rubinstein i stamtavlan!?

Hej Gig !

Dom jag har sett, har inte varit tillräckligt ädla och dessutom saknat utstrålning. :o Jag hade gärna önskat att de även hade lite mera längd på sina ben. De har så att säga varit lite för kvadratiska och burkiga. Däremot så har alla haft ett underbart temperament enligt sina ägare inte nog så viktigt.

Det glädjer mig :) att andra har sett väldigt fina avkommor efter honom då jag är grymt imponerad av honom som individ. Skulle jag i framtiden ha ett sto som skulle kunna tänkas att passa på honom så skulle jag betäcka med honom ändå, även fast det jag sett inte varit av den kvalite jag önskat. Men då ska hon vara väldigt ädel och långbent.

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:

Glömde tillägga att jag ser fram emot alla bilder på avkommor som föds i vår här på Bukefalos - är det något stoföl som ser bra ut och har en stark mödernelinje så kommer jag garanterat att höra av mig :smirk: .

Hälsningar Helen

clownen skrev:
Hej Gig !

Dom jag har sett, har inte varit tillräckligt ädla och dessutom saknat utstrålning. :o Jag hade gärna önskat att de även hade lite mera längd på sina ben. De har så att säga varit lite för kvadratiska och burkiga. Däremot så har alla haft ett underbart temperament enligt sina ägare inte nog så viktigt.

Det glädjer mig :) att andra har sett väldigt fina avkommor efter honom då jag är grymt imponerad av honom som individ. Skulle jag i framtiden ha ett sto som skulle kunna tänkas att passa på honom så skulle jag betäcka med honom ändå, även fast det jag sett inte varit av den kvalite jag önskat. Men då ska hon vara väldigt ädel och långbent.

Hälsningar Helen

Hmmm, hingsten själv är ju inte direkt lågställd även om han har väldigt långa bakben, och Rubinstein brukar inte heller lämna lågställt. Hur har mammorna till de föl du sett sett ut? Kanske han inte är tillräckligt stark i sin förärvning så att stona slagit igenom?

Vi väntar en efter Rotspon - Grundstein II - Wersal, samma möderne som Matador II (modern syster med honom) i stallet och som dessutom kommer vara till salu - jag hör av mig om det blir ett sto ;)

jag menade inte att avkommorna var lågställda utan att dom var kvadratiska i typ. Benen var varken korta eller långa. Jag glömde säga att stona var av ordinär typ dvs. 7 mässiga kanske någon som skulle haft en 8:a. Så det kan mycket väl vara en del av stona som förärvt sig och dess burkighet.

Till Belize: det är en Rotspon som Gyllene ska kolla upp åt mig nere i Tyskland. Rubinrot avkommor är korten jag är intresserad av att se kort på. ;)

Hälsningar Helen

Tack för tipsen, jag har ett sto efter Don Schufro. Det sägs att han inte ger så bra typ, så då kanske jag ska fundera på en annan hingst.
Metall har varit ett alternativ vad tycker ni om honom.

Aha - jag fattar, då missförstod jag dig ;)

(psst - Cyllene med C :angel: )

Har för övrigt lite av samma erfarenhet som du gällande exteriören på de Rubinrotavkommor jag sett. Han själv är en fantastisk individ men han har ju grovnat i rejält sista åren och kan ju inte direkt klassas som ädel, och det må hända att det är som ni nämnt att hans förärvning inte alltid är så stark så att mödrarnas exteriör slår igenom och att burkighet etc kommer därifrån.
De synpunkter GiG hade ang. stoval till honom tycker jag var bra, instämmer till fullo.

Det stoföl jag har e. Rubinrot-Master är inte det minsta burkig. Tvärtom så är hon mycket elegant med långalånga ben och ädel kropp. Det sämsta med henne är att hon har lite för grovt huvud (eller om det är det grå som förvillar). Mamman och hennes mor har mycket vackra huvuden, så jag skyller det på fadern.
Vår fölis bedömdes med 977899 vid en lite tråkig växtperiod då hon var lite klen i frampartiet. För tillfället är hon proportionerlig och ursnygg. Gången har hon haft hela tiden. Det som saknades lite var utstrålning, men jag jämför ju med Jarrahs föl (och alla andra i den stammen) som t o m sover snyggt... :smirk:
Dock är detta en dam med humör, men det kommer nog från mamma och morfar.
Hon är stor, var 151 cm för en månad sedan, så det blir häst.
Jag ska behålla henne tills hon har visats på 3-årstest och kanske blir hon avelssto sedan. Vi får se.
Jag har sett fler mycket fina föl e Rubinrot och kan definitivt tänka mig att använda honom igen. Kanske på Jarrah.
HannaP hade ett föl som liknade vårt mycket. Hur ser den ut nu?

Då Cyllene, får du spana lite extra på His Highness, han är ju bror till min e. Hoenstein-Davignon-MatchoAA.
Kul med hingsten du hade bild på ovan e. Rotspon var ju Davignon - MatchoAA bakom oxå!! :banana:

Rubignon som har ett så vackert huvud!!

Har en av hans döttrar och hon har ärvt just hans huvud på pricken, och hon är SÅÅÅ vacker. Uttalar mig alltså helt neutralt som Du förstår... :angel:

Jag ska ta kort på henne igen, men hon ser ut som på bilden nästan lite större bara och mer päls :-), var i en "ful" period för två månader sedan men nu börjar hon att blomma upp igen. Otroligt fin överlinje med långa ben.

Mvh Hanna

Har ett sto som är 2 år efter Rubinrot som är väldigt trevlig både till temperament och gångarter. Mödernet har samma stolinje som Repio och Rochus som tävlade för Schweiz resp Canada VM 90. Dessa hingstar kom för övrigt från samma uppfödare.

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 802
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 243
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025