Tips på hingst med Rubinstein i stamtavlan!?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Wilma
  • Startdatum Startdatum
W

Wilma

Är totalt handlöst förälskad i den hingsten ;)

Bugatti hilltop har ju han som Morfar men vad finns det för fler utan krånglig import osv...

/Ellinor

Sv: Tips på hingst med Rubinstein i stamtavlan!?

Rubignon är e Rubinstein-Donnerhall. Trots det hade han bättre poäng i hoppning på sitt bruksprov. Jättetrevligt temperament iaf. Har dock lite arab-liknande huvud som jag inte gillar så värst mkt. Sett att en del avkommor ärvt det också. Är utleasad till USA men tror han finns på FAI.

Här kan du kolla in honom:
http://www.stuterilindevik.com/13.html

Sen finns Silvano e Rubinstein-Cocktail. Långbent o högställd typ. Fina resultat i unghästklasser.

Här finns han:
http://www.askostuteri.nu/silvano1.htm

Senast ändrad:

Den av de mer 'lätt tillgängliga' här i Sverige som har den mest tilltalande exteriören och stammen (enligt mig alltså :p ) och även förärvningen (även om samtliga Rubinstein-söner här är förhållandevis unga) är Rotspon (via Flyinge, verkar dock enbart genom FAI).

Han är e. Rubinstein - Argentan.

Vill du använda TAI så skulle jag tittat närmare på Silvano om jag var du, efter Rubinstein - Cocktail, som MetalFairy nämnde.

Jag håller med Belize och röstar också på Rotspon av de ovan nämnda! Jag har sett många superfina avkommor till honom!

Förutsatt att du inte vill ha en hopphäst! :D I Tyskland i höstas visades en hingst e Rotspon i "vårt" ridhus och när de skulle stänga dörrarna hade de glömt skjutdörren. (Dörrarna går att hoppa över.) En gammal gubbe tyckte dock det var onödigt - det är ju en Rotspon - den KAN ju inte hoppa - så det var ingen idé att oroa sig tyckte han! ;)

Här är hingsten (Rubiano e Rotspon - Davignon - Matcho AA)

RubianoStandbild-500.jpg

RubianoTrabbildKoerung-500.jpg

En riktigt härlig kille! :)

Hej Gyllene !

Vet du om Rotspon avkommor är kända för några olater ? Måste få fråga då jag hörde detta av någon när jag var i Verden för ett par år sedan i samband med unghäst VM. Vad det är jag tänker på - det vill jag inte gå in på. Jag vill bara veta om du hört något - då du är stationerad i Tyskland.

Hoppas att du inte tar illa upp :crazy:

Hälsningar Helen

belize skrev:
Den av de mer 'lätt tillgängliga' här i Sverige som har den mest tilltalande exteriören och stammen (enligt mig alltså :p ) och även förärvningen (även om samtliga Rubinstein-söner här är förhållandevis unga) är Rotspon (via Flyinge, verkar dock enbart genom FAI).

Han är e. Rubinstein - Argentan.

Vill du använda TAI så skulle jag tittat närmare på Silvano om jag var du, efter Rubinstein - Cocktail, som MetalFairy nämnde.

Rotspon kan lämna ganska smått så det gäller att ha ett sto som man vet förärver stort - om man inte vill ha en liten avkomma förstås.

Cyllene skrev:
Här är hingsten (Rubiano e Rotspon - Davignon - Matcho AA)
Den stamen lät inte dum :d har en barnslig förtjusning i Davignon :love:

Annars håller jag med Belize och Cyllene Rotspon är den av de i Sverige tillgänliga Rubinstein sönerna jag gillar bäst :D

Senast ändrad:

Rubinrot är väl för övrigt den bästa Rubinstein-sonen som vi lätt kan betäcka med, trea i unghäst-VM och enligt Christoph Hess den enda häst han sett som eventuellt skulle ha kunnat slå Poetin - och Poetin är HELT formidabel. Hade han inte haft samma exteriöra svagheter som mitt sto hade jag inte tvekat en sekund att betäcka med honom - trots att han är skimmel :D

Jag har inte hört något speciellt avvikande om Rotspons avkommor... Inget jag kan komma ihåg i vilket fall.

Jag ska ner till Tyskland på hingstvisning i helgen så jag kan luska lite av ren nyfikenhet! :)

Cyllene skrev:
Jag har inte hört något speciellt avvikande om Rotspons avkommor... Inget jag kan komma ihåg i vilket fall.

Jag ska ner till Tyskland på hingstvisning i helgen så jag kan luska lite av ren nyfikenhet! :)

Vilka hingstar visas dit du ska åka?

Ja tack det skulle vara snällt ! Har själv haft honom i åtanke på mitt hannoveraner sto e. Falkland - Zeus men inte riktigt vågat ta honom pga vad jag har fått höra. Mig veteligen så finns det väl inga goldencross med Falkland :confused: .

Hälsningar Helen

Det är "de egna" som ska visas. Med andra ord:

His Highness (Hohenstein - Donnerhall)
Cashman (Contender - Argentan)
Dacaprio (Davignon - Caprimond)
Falsterbo (Fidermark - Brentano)
Sir Savoy (Sandro Hit - Lanthan)
Rubion (Rotspon - Davignon)
Staron (Stakkato - Calypso II)
Go on Top (Graf Top - Drosselklang II)
och
Scampolo (Ridponny)
Mandingo (Ridponny)

Ska bli spännande med Klaus Balkenhol som kommentator!! Synd att jag inte är bättre på tyska... :crazy:

Hemsidan

Senast ändrad:

Jag tycker också att Rubinrot är en väldigt fin hingst. Till vilka ston passar han?

Staron blir jag nyfiken på ! Försökte gå in på hans egna sida men det gick inte :crazy: . Vad är det i tredje led ?

Hälsningar Helen

Claudia2 skrev:
Jag tycker också att Rubinrot är en väldigt fin hingst. Till vilka ston passar han?

Det är enklare att svara på vilka egenskaper stoet inte bör ha för att passa honom och enligt min mening ska stoet då inte:
vara lång och öppen i länden
ha längre bakben än framben
ha brett ansatt hals
ha kort manke
vara för rak i korset

In stämmer med dig men jag tycker nog att stoet behöver vara både högbent och ädelt om jag skulle prova honom - jag måste medge att det jag sett hittills efter honom gör mig lite besviken. Men som sporthäst så tycker jag att han är fantastisk !

Hälsningar Helen

clownen skrev:
In stämmer med dig men jag tycker nog att stoet behöver vara både högbent och ädelt om jag skulle prova honom - jag måste medge att det jag sett hittills efter honom gör mig lite besviken. Men som sporthäst så tycker jag att han är fantastisk !

Hälsningar Helen

Berätta!
Jag har inte ännu träffat på någon med Rubinrot-föl som varit besvikna och de jag har sett har varit väldigt trevliga - så det kan vara intressant att höra andra åsikter!

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 802
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 243
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025