Tips på hästras mottages gärna och glatt

Cirkushäst

Trådstartare
Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig.

Jag är 168cm lång och väger runt 70-75 kg. Mankhöjden på hästen spelar inte så stor roll, så länge den kan bära upp mig.

Anledningen till att jag känner att det kanske är dags att leta något nytt efter halvbloden är att det varit så mycket medfödda "skador" ecvm och ks osv. Jag letar efter en hästras där det inte är så vanliga diagnoser som det verkar vara på halvblod/fullblod.

Jag är en allroundryttare och vill kunna göra lite allt möjligt. Vill kunna hoppa banor på 120, träna dressyr på msv nivå, kanske starta någon 80-90cm fälttävlan. Jag är inte direkt någon tävlingsmänniska, men jag vill ha en häst jag kan utvecklas med och ha kul.

Annars har jag inte så mycket krav. Individen är ju viktigast, och sånt skiljer sig ju åt bland olika raser också.

Skriv gärna om ni har något tips på ras som jag borde titta närmare på?

Kanske knabstrupper skulle kunna vara något? Har ingen personlig erfarenhet av dem, men de verkar vara trevliga och vettiga hästar. Finns någon sjukdom som avelsdjuren ska kollas för har jag för mig, kommer dock inte ihåg vilken. Homozygot anlag av något av det tigrerade kan ge nattblindhet, finns att läsa på om.

Morgan?
(utan att ha någon som helst koll på vilka ev. hälsoproblem rasen har, men de få jag har träffat har varit väldigt vettiga, friska, allround, korrekt byggda och med bra temperament)

Tack för svaren!

Både morgan och welsh cob har jag själv funderat på och det känns som de skulle kunna vara intressanta.

Men visst är det så att knabstrupper har en öppen stambok och numera får halvblod korsas in i rasen? Eller minns jag fel?

Nordsvenskar är underbara hästar. Är det någon som vet hur högt en nordsvensk i vanliga fall kan hoppa? Kan man vara med och hoppa 80-90 på terrängträningar eller blir det för mycket? (Förutsatt att hästen är i bra kondition så klart).

Tror många raser faller bort på hoppningen. Men tänker att övervuxen connemara hade varit perfekt! Sund ras och talang för ungefär allt.
Tror samma, dressyr känns mer.. förlåtande?

Min ras (akhal teké) gör allt det där, men är definitivt en fullblodstyp.

Jag provocerar din tanke lite istället.

Leta efter det du söker och var öppen för vilken ras som helst. Välj en häst som är minst tio år som presterat det du önskar.
Jag förstår vad du menar och hade det inte varit för att jag vill köpa en unghäst (runt två) så hade du haft rätt. Sen förstår jag ju så klart att jag kanske inte når till mina mål med hästen oavsett, som alltid när man köper en ung häst, men det är därför jag tänker att det är bra om rasen åtminstone har förutsättningarna.

Tror många raser faller bort på hoppningen. Men tänker att övervuxen connemara hade varit perfekt! Sund ras och talang för ungefär allt.
Ja, det var just hoppningen som fick mig att känna mig lite låst och varför jag ville ha tips. Ibland kommer det ju in tankar från folk som kanske är insatta i en ras som man själv inte har så stor koll på.

Connemaror är underbara! Helt klart en ras jag också har funderat på.

Tror samma, dressyr känns mer.. förlåtande?

Min ras (akhal teké) gör allt det där, men är definitivt en fullblodstyp.
Ja, det är min tanke också. 🤔

Vad spännande! Hur ser sjukdomsbilen ut för rasen? Undrar särskilt om kissing spines, ecvm och hovkvalitet.

Vad spännande! Hur ser sjukdomsbilen ut för rasen? Undrar särskilt om kissing spines, ecvm och hovkvalitet.
Generellt tåliga hästar, men då rasen är liten får man vara lite vaksam.

Min försäkring är i samma prisklass som min WM ponny om jag minns rätt.

Naked foal förekommer men det brukar uppfödare testa för, och det "syns" ju snabbt. Aldrig hört talas om ECVM eller någon speciellt dålig hovkvalitet.
Man behöver vara lite vaksam på ryggen dock, långa ryggar förekommer.

Nordsvenskar är underbara hästar. Är det någon som vet hur högt en nordsvensk i vanliga fall kan hoppa? Kan man vara med och hoppa 80-90 på terrängträningar eller blir det för mycket? (Förutsatt att hästen är i bra kondition så klart).
80-90 cm kan dom absolut hoppa.
Är man intresserad av att hoppa högt och väldigt ofta ska man kanske inte välja just Nordsvensk, banor på 120 är lite överkurs men nog kan dom hoppa. Man kan bara tänka på att inte välja den tyngsta individen.

Men visst är det så att knabstrupper har en öppen stambok och numera får halvblod korsas in i rasen? Eller minns jag fel?
Är flera raser som får korsas in men jag vet inte vilka. Det finns ju tre typer av knabstrupper: ponny, barock och sport. De måste inte vara tigrerade men avelshingsarna ska vara tigrerade, eller skulle förut iaf.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 411
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag behöver tips på en hållbar, sund och frisk hästras... Jag ska köpa häst igen och har endast dåliga erfarenheter av...
2
Svar
31
· Visningar
3 210
Senast: Karoliten
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 819
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 528
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18