Tips på fölfoder med mjölkersättning.

helsa

Trådstartare
Har letat runt lite på foder till ett 5-mån föl, men hittar ej något som innehåller mjölkersättning. Dodson & Horrells foal creep finns ju, men tittar man på deras hemsida så är det speciellt framtagen till fullblod? Jag skall få hem ett kallblodsföl. Har oxå tittat på kraffts sortiment men ser inget där heller som innehåller mjölkersättning. Jätte tacksam för svar då hon kommer om en vecka..

Sv: Tips på fölfoder med mjölkersättning.

Krafft har inget bra fölfoder så det är inte konstigt att du inte hittar något.
Du kan mycket väl använda något av D & H fölfoder även om det är ett kallblod. Men du får anpassa givan efter hennes behov. Anledningen till att det står fullblod på fodret är att det ofta är just fullblod och travshästar som verkligen vill ska växa fort och effektivt som unga. För att vara färdiga för att starta på banan till de stora årgångstävlinarna.

tack för svaret.. Har sökt återförsäljare för Dodson & Horrells i närheten av Södertälje där jag bor, men den närmaste ligger 4 mil härifrån och har inte foal creeps i sitt sortiment :( finns det något annat märke som har liknande foder för föl?? jätte tacksam för svar..

Men kan återförsäljaren inte beställa hem ett par säckar till dig? Så fick jag göra.
// Linda

Det finns fler nästan alla utländska fodertillverkare har liknade fölfoder. På rak arm kommer jag bara ihåg att och det är Gain och Havens har. Men hör med din lokala foderhandlare vad denne har för möjligheter att ta hem ett foder till dig.

Tror att om du använder sökfunktioenen här kan hitta en tråd om tips på just olika foder som är mjölkbaserade.

Tack för svaren, jag försöker ringa återförsäljaren och hoppas dom kanske kan ta hem det.. en annan fråga skall jag ge henne havre också? (havrekross?) betfor? mineraler? eller när skall man börja fodra henne med det? Fölpelletsen kanske innehåller det hon behöver? eftersom det är första gången jag har ett föl så vet jag inte riktigt vad jag skall ge henne.. Tack..

Det är ju ett "helfoder" men hela foderstaten måste ju bli bra. Du måste räkna efter ditt grovfoder.
Det kan vara svårt att veta hur mycket grovfoder de får i sig innan man fått hem dem.
// Linda

Om du ska ge havre eller inte kommer att beror på vilket foder du får till sist och din egen häst egna behov.

Liknande trådar

Foder & Strö Sitter och letar ett bra foder till mina hästar. Är själv inte super vass på vad man ska titta efter och jag vet att det finns så många...
2
Svar
20
· Visningar
2 711
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 139
Senast: elle12
·
Foder & Strö Jag har läst runt här på bukefalos men blir ändå inte klockare, vet inte om det e jag som e trög :confused: Finns många trådar men vet...
Svar
1
· Visningar
777
Senast: Masse
·
J
Foder & Strö Tjenare alla hästmatare:) Nu är det så här att jag skulle behöva lite tips och råd och hoppas nån där ute har nått/några bra...
Svar
4
· Visningar
835
Senast: Acacio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund