Min valp svalt sig, svalt sig så illa att han fick bli inlagd när vi lydde rådet "ingen valp har frivilligt svultit ihjäl", för det gör dom om dom t.ex. har anorexia. Nu ska man väl klassa det som en psykisk sjukdom. Min valp är utredd av veterinär x-antal gånger med röntgen, UL, blodprov etc. Det finns inget fel på honom. Men han äter inte om man bara ställer ner maten i en skål och tar bort den efter 20 minuter. Han svälter helt enkelt ihjäl om man gör så och det är något man frångått när det gäller valpar då de kan sluta äta och bara spy, och spy och spy.
Min valp har gått från att svälta sig själv och att vi inte ens kunnat truga i honom mat till att äta fyra mål om dagen. Men för att nå dit så har vi trugat, lagat specialmat, kokat kött, dragit kött i snöre över golvet - ALLT för att få honom att äta.
Det går inte att mata tre gånger om dagen för då får han ont i magen för att det går för lång tid mellan målen och därmed äter han inte. Han blir jättedålig.
För honom fungerar det bäst att få maten kastad till sig eller att få hela köttbitar/köttben så att han får jobba. Vissa grejjer fungerar inte - som att fylla kong eller stoppa torrfoder i leksak, för då leker han bara och struntar i maten. Finns det något annat att fokusera på så äter han inte. Han måste tycka att det är roligt att äta.
Om din valp äter när du leker med den så skulle jag fortsätta med det, 4-5 gånger om dagen och små portioner så att den inte hinner bli supermätt. Om min valp får för mycket mat åt gången så blir han äcklad och matvägrar. Det räcker med att han får för mycket mat framför sig för att han ska bli äcklad. Ofta så får han 30g färskfoder och sen får han komma tillbaka om han vill har mer.
Nu äter han färskfoder + att vi barfar. Han får även torrfoder för det är det enda han äter på morgonen och det är bara Royal Canin som duger då.....
Men hursom, vi har fått lära honom att äta och att vara hungrig. Nu kan jag ge honom hans köttbit/fryst färskfoder och han går faktiskt och äter den. Innan så spottade han ut maten och såg äcklad ut t.om. Han var helt enkelt tvungen att lära sig att han blir hungrig.