Tips på bra förstahund?

Sv: Tips på bra förstahund?

Faraohund annars..? Fast är lite osäker på om det är en vinthundsras eller ej.. :D

cillamuffins skrev:
fast funderar man på en rottis är nog inte will-to-please det allra viktigaste...?

Det har du helt rätt i :D Jag är nog lite skadad av mina retrivers och vill själv gärna ha det.

Javan

Paint It Black skrev:
Det var förvånande, jag trodde att curlyn var en av de mest aktiva retrieverraserna.

Jag har en kompis som har en curly och hon är trött på honom eftersom han är på tok för slö och helst bara ligger och är social. Nu är hon iofs van vid överaktiva stående fågelhundar, men han är väldigt loj :crazy:

Det kanske kunde vara nåt? Dock vet jag att det finns riktigt skarpa individer, men jag har aldrig träffat nån av dem...

Och förresten, om du kan tänka dig en rottis och det är en hund du skulle lägga hela din själ i, varför inte skaffa en rottis? Det finns faktiskt en hel del som skaffar rottis som förstahund och klarar det utmärkt. Jag skulle väl också rekommendera en tik, men läs på ordentligt om hanhundar (och speciellt rottishanar) innan och skffa den hunden Du vill ha.

//E

hmm... jag tycker att det låter lite konstigt att du skulle kunna tänka dig att lägga ner dig jättemycket om du skaffar en rottis men om det blir en annan ras så "är det inte så noga"...
Spelar väl ingen roll vad det är för ras? Vilken hund som helst kräver massa tid och energi, man får lägga ner en massa jobb, även om det inte är en "krävande ras", om man inte är beredd att göra det tycker jag inte man ska skaffa hund...

tro mig! En Rottis och helst en hane är inget som passar dig om du förutom att du inte är så sugen att träna mycket är en person som kan ta en så stor han hund på rätt sätt.
Varför inte en stor kungspudel, passar in på det mesta du sagt och är en mycket trevlig hundras.

Jag vet att det låter konstigt, men så är jag en jävligt konstig människa också.

Elefanter lär flyga innan jag skaffar pudel, vare sig det är en stor eller liten variant. :angel:
De tilltalar mig helt enkelt inte. Jag är en kräsen jäkel.

skaffa bara inte en rottis och helst inte en hane, tror ärligt talat att du kommer att ångra dig där också. Bara att leta vidare då lycka till.
Tänk långsiktigt, dom kan bli uppåt 15 år, var bor du då?

Jag har aldrig sagt att jag tänker skaffa en rottis, bara att jag skulle vilja ha en. Jag bestämde för längesedan att lägga rottisplanerna på hyllan tills jag har mera erfarenhet.

Har du ingen kompis som du kan låna/passa hund för ett tag.. ??
Så får du se om hund är något för dig i "verkligheten" ?!?!?
Vore ju tråkigt om ännu en hund skulle komma till någon som inte vill ha den efter ett kort tag...

Paint It Black skrev:
Jag har aldrig sagt att jag tänker skaffa en rottis, bara att jag skulle vilja ha en. Jag bestämde för längesedan att lägga rottisplanerna på hyllan tills jag har mera erfarenhet.
Mycket smart:bow:

jackrussellterrier skrev:
Mycket beror väl på storleken på din lägenhet.Har du en relativt liten lägenhet kan du inte ha en så stor hund som du tänkt dig.Hunden behöver rörelse yta inomhus också.:bow: :bow:

Jag har en liten lägenhet, endast 48kvm och bor här med två katter och två hundar (varav en terv och en s.k.pbblandis). Varför skulle hunden behöva stor yta inomhus???

Hej kolla på Gordon setter, lagom stor, svart o brun, lite päls, lugn inne o aktiv ute. Trogen typ dessutom...:)

Om det är en rottis hane du vill ha så tycker jag att du skall skaffa dig en sådan. Se bara till att du har en erfaren hundperson som du kan prata med och få goda råd så blir det nog inga problem. Du kan ju alltid gå många kurser. Som du skriver själv så har du ju läst en massa om rasen så då borde du ju veta vad du ger dig in på. Följ ditt hjärta.
Man kan inte säga att denna ras är en bra första hundsras för man är olika som person oxå, olika raser passar olika människor.

Jag pratade om just detta med min kommande uppfödare (hon föder upp rottisar å jr, jag skall ha en jr). Jag har stor respekt för rottisar och är enligt mig själv för vek för en rottis. Men hon sa att det skulle absolut inte vara några problem för mig att ha en rottis.
När man köper en valp så formar man dom ju redan från början.

Så köp du dig en rottis hane.
Lycka till. :)

Paint It Black skrev:
Om jag ska vara riktigt 100% ärlig så vill jag helst i världen ha en rottweiler, en hane. Jag har läst och pluggat allt jag kommit åt om rasen, men är rädd att en uppfödare skulle neka mig en valp pga min oerfarenhet. Dessutom har folket på andra forum avrått mig, eller sagt att jag borde skaffa en tik. Jag vill inte ha en tik, så är det bara.

Och ja, jag vet att en rottis kräver mycket aktivering och motion. Men skulle jag ha en rottweiler, så skulle jag vara villig att jobba med den. Alla andra hundraser känns det som "skit samma" med...

Åh, en rottishane är kanske inte det lättaste att hantera :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 883
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 662
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 193
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar