Tips på bra förstahund?

Sv: Tips på bra förstahund?

Grand danois är nog lite för stor, och så vet jag inte om jag skulle ha råd att utfodra en. O.o

hmm.. kanske har du valt för mycker redan??

Min drömhund var en ridgeback :love: nu har jag bestämt mig för en amerikansk cocker.. :smirk:

Visst det är ju bra att man har krav och önskemål. Men jag tror att mycket saker som man tror är krav igentligen inte är så viktiga när det väl kommer till kritan. Visst, man ska inte skaffa en hund som skäller konstant om man bor i lägenhet. Men är storleken så viktig? om du hittar en hund som passar dig perfekt, som är liten långhårig och "jaktig" tror du inte att du hade kunnat leva med det?

hmm nu låter det som att jag vill att du ska välja en hund som du inte alls gillar men det är inte så jag menar heller..

Du kanske ska ut på en utställning och titta på lite olika hundar, även sådana som kanske du kanske inte tror 100 % på när du ser dom, prata med ägarna, och kolla fler raser. Många raser har kvaliteer som visar sig viktiga som man aldrig tänkt på själv

Hej hej!

Jag hade ungefär samma problem som du när jag skulle köpa hund, dock så hade jag min mor som kunde hjälpa mig i valet, och det var inte våran första-hund.

Golden är (som redan är skrivet) en apporterande fågelhund, dock så funkar den bra som familje hund.

Labrador avråder jag dig att skaffa eftersom du skriver att du inte vill ha jakt instinkt.

Alla hundar kan bli som man vill att dem ska bli om man är villig och har möjlighet till det. Dock är det juh bra att ha en ras som passar de "krav" man har.

Man kan aldrig säga att en hund 'ska' vara på ett visst sätt pga att rasen är så, Hundar är precis som vi människor; olika indevider.

Glöm inte att en hund ska (helst) gå en längre promenad om dagen på minst en timme. Åtminstånde ett par ggr i veckan.

Tänk också på att en hund behöver mkt uppmärksamhet o Avsätt ras!!

Efter det du skrivigt råder jag dig dock att skaffa katt ist.

Mvh Tess

Om jag ska vara riktigt 100% ärlig så vill jag helst i världen ha en rottweiler, en hane. Jag har läst och pluggat allt jag kommit åt om rasen, men är rädd att en uppfödare skulle neka mig en valp pga min oerfarenhet. Dessutom har folket på andra forum avrått mig, eller sagt att jag borde skaffa en tik. Jag vill inte ha en tik, så är det bara.

Och ja, jag vet att en rottis kräver mycket aktivering och motion. Men skulle jag ha en rottweiler, så skulle jag vara villig att jobba med den. Alla andra hundraser känns det som "skit samma" med...

Katt har jag och planerar att ha i framtiden också.

Angående promenader så kan jag sträcka mig till två-tre timmar sammanlagt, per dag. Men helst ska hunden inte behöva motioneras tre timmar varenda dag, det känns som det skulle bli lite mycket.

Mycket beror väl på storleken på din lägenhet.Har du en relativt liten lägenhet kan du inte ha en så stor hund som du tänkt dig.Hunden behöver rörelse yta inomhus också.:bow: :bow:

det finns en lite större retrieverras, curly coated retriever som jag var lite sugen på ett tag. men efter att ha pratat med lite olika curlyägare och läst lite mer om dem insåg jag att de var alldeles för slöa för min smak. men de kanske passar dig? 2 timmar motion/dag och lite mental träning utöver det (gärna apportering, då slår du dessutom två flugor i en smäll) borde räcka.

cillamuffins skrev:
nej det behöver den inte om man inte tänkt rasta hunden inomhus.

Nej rasta inomhus gör man väl inte men hunden ligger väl inte still mellan gångerna man går ut!:confused:

Det var förvånande, jag trodde att curlyn var en av de mest aktiva retrieverraserna.

Jag kommer bo in en ganska stor tvåa (vet ej kvm), så det blir inte jättestort, men hyfsat mycket space. Det finns mycket skog i närheten av byggnaden, så brist på plats att motionera hunden lär det knappast bli.

Senast ändrad av en moderator:

mellanscnauzer? Eller kolla hundstall och sanna organisationer, som har omplaceringar, aven valpar

Funderar... en welsh springer spaniel kanske skulle vara något? Lite mindre päls än cockern och så är de större. Pigga och glada och inte något särskilt krav på extrem aktivering OM dock de precis som alla andra hundar vill ha promenader och hjärngympa men de blir inte skogstokiga om de inte får göra något varje dag.

Curlyn är inte lika aktiv i mitt tycke som ex flat/golden/lab MEN de har inte heller lika mkt "will-to-please" dvs lust att vara till lags de är ganska envisa och är rätt stora.

Javan

Varför inte en Stor Pudel.Den går att klippa ner i en behändig frisyr den fäller inte nerklippt är pälsvården minimal.Den är pigg och alert lätt att lära, otroligt charmig lugn och stillsam innomhus.Det vill säga en en riktig trevlig allround hund.men har oftast inga jakt instinkter.:idea: :bump: :bump:

Om hunden är ordentligt aktiverad och rastad behöver den inte ha så mycket plats inomhus. Vad ska den ha det till? Visst kan en stor hund röra sig ordentligt i en lägenhet.

En samojed kanske? Jättefin ras :smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 883
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 662
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 193
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar