Tips på bra förstahund?

L

Libertine

Det är så att jag hade tänkt skaffa hund när jag har flyttat hemifrån, men har väldigt svårt att bestämma vilken ras jag ska välja. Det kommer alltså att bli min första hund, och troligtvis en hanhund. Jag har funderat över labbe eller golden, men är ändå smått osäker om de skulle passa mig... Jag skriver vilka egenskaper jag vill ha nedan, så kanske ni kan ge mig tips?

- Relativt stor, mellan 50-70 cm i mankhöjd
- Inte alltför krävande pälsvård
- Inte skällig (kommer bo i lägenhet)
- Hyfsat lugn
- Inte bautastort motionsbehov (ca 1-2 timmar per dag kan jag tänka mig att promenera)
- Måttligt aktiveringsbehov; den ska inte behöva aktiveras jättemycket varje dag
- Får gärna finnas med svart päls :love:

Så... några bra tips? *hoppas*

Sv: Tips på bra förstahund?

Då tycker jag inte att du skall skaffa varken Labbe el Golden eftersom det är en ras som kräver mycket motion och mental träning. Det är apporterande fågelhundar och inte några soffpotatisar. Goldens pälsvård kräver en hel del. Att hunden inte skäller är heller ingen garanti om man nu inte köper en ras som inte Kan skälla. Men jag tycker kanske inte att någon av retriever raserna är något för dig om du inte har tid för pälsvård och aktivering längre än det du skriver. Men det finns säkert nån här som har tips på andra raser.

Nej, det var det jag hade insett, att båda raserna troligtvis kräver för mycket. Och jag menar inte att hunden aldrig ska skälla, bara att den inte ska skälla i onödan över minsta lilla.

Paint It Black skrev:
Nej, det var det jag hade insett, att båda raserna troligtvis kräver för mycket. Och jag menar inte att hunden aldrig ska skälla, bara att den inte ska skälla i onödan över minsta lilla.

Ja jo det förstod jag ;) Hoppas nån kan tipsa dig om lämplig hundras snart :)

Mmm, det var det jag också hoppades på. :)

En Schapendoe kanske ....eller Shipperke

Jag hade ungefär samma krav som dig när jag skulle skaffa hund. Förutom att jag inte har något emot pälsvård.
Vi bestämde oss för en blandras New Foundland/Bernard Sennen eftersom båda raserna verkade ha egenskaper som passade oss.

Det är dock inte så enkelt att skaffa hund lägenhet så vi är redan inne på att flytta till ett hus/lägenhet med gräsmatta när vi insett hur mycket det hade underlättat för oss.

Newfoundland har jag också funderat på till och från, men jag tycker att pälsen verkar vara lite för krävande. Måttligt med pälsvård kan jag leva med, men helst inte såpass att man behöver borsta varenda dag.

Ja, schipperke blir inte större än ca 33 centimeter i mankhöjd, så de är alldeles för små för min smak.

Paint It Black skrev:
Newfoundland har jag också funderat på till och från, men jag tycker att pälsen verkar vara lite för krävande. Måttligt med pälsvård kan jag leva med, men helst inte såpass att man behöver borsta varenda dag.

varför inte en korthårig collie?

Nej, collie är i regel väldigt skälliga såvitt jag vet. Dessutom tror jag att de också behöver aktiveras rätt mycket.

Näpp, vill inte ha någon vinthund...

Någon vinthund är det första jag kommer att tänka på.
Oftast inte skälliga,kräver inte så mycket aktivering/motion utan vill mest springa av sej rejält en gång per dag, kräver nästan ingen pälsvård och tar ofta liten plats inomhus,lunga och trevliga hundar!

Såg först nu att du inte ville ha någon vinthund.

Senast ändrad av en moderator:

Som sagt, vinthund vill jag inte ha. De har väl väldigt stark jaktinstinkt? Det är inget jag vill ha i min hund. Dessutom är väl inte klimatet här idealiskt för en hund med så kort päls. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

cane corso.

Förövrigt tycker även jag att vinthundarna passar in, och det finns många raser utan dubbel päls som vi haft här i sverige i åratal ex. boxer och dobermann som klarar våra vintrar utmärkt, men täcke om det så behövs.

Cane corso kräver väl en erfaren ägare? Jag kan inte säga att jag tillhör den skaran... =(
Annars är det en vacker ras. =)

Paint It Black skrev:
Cane corso kräver väl en erfaren ägare? Jag kan inte säga att jag tillhör den skaran... =(
Annars är det en vacker ras. =)

nångång måste vara den första för alla corso ägare, även om man haft retriever hela sitt liv kan man inte automatiskt vara erfaren av corso.
Jag anser att är man bara tillräkligt insatt i rasen, villig att lära sig och har stöd/hjälp från uppfödaren passar alla raser som förstaraser beroende på hur man är som person. Bättre att skaffa en ras som passar en än att skaffa en man inte vill ha bara för att få 10 års erfarenhet av att äga en hund.

Grand danois då?

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 883
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 662
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 193
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar