Tips på bilbarnstol

Status
Stängd för vidare inlägg.

Freddie

Trådstartare
Vikke, min enorma bebis, borde enligt alla fina broschyrer kunna ha sitt babyskydd några månader till, men tyvärr tycker inte Vikkes längd- och viktkurva detsamma! Någon som har tips på en lättmonterad, säker och helst lätt stol? En sådan som passar upp till 25 kg!
 
Sv: Tips på bilbarnstol

Jag har använt Britax Eclipse till mina barn. Det jag gillar med den är att den faktiskt är godkänd redan från nyfödda, även om de inte rekommenderar det. Man kan vinkla den lite olika redan när man fäster den + att det går att luta den till sovläge med ett enkelt handgrepp.
Jag har gått över till den nån gång runt halvåret, då deras ben vuxit ur babyskyddet. Jag tyckte det såg trångt ut när de inte kunde sträcka på benen mot sätets ryggstöd... :p
Man fäster det med remmar, som träs fast i barnstolsfästen (öglor) eller runt stolen, enligt beskrivning. Låter man remmarna sitta kvar där se sitter så är den jättelätt att plocka ur och sätta dit igen. Har man två bilar så rekommenderar jag en extra uppsättning remmar... Den är inte jättelätt kanske, men de sitter väldigt säkert i den, som i en skål.
 
Sv: Tips på bilbarnstol

Den säkraste som du kan ha både i fram- och baksätet heter BeSafe Izi Kid. Den är varken lätt eller lättmonterad men räddade livet på min 1½-åring i somras :crazy:
 
Sv: Tips på bilbarnstol

Håller med Silverkedjan. Det är den absolut bästa man kan köpa, enligt tuffare tester. Inte lättmonterad men man ska ju inte ta i och ur den hela tiden... Be att få den monterad av butiken när du köper den! Vår son (7 mån) trivs bra i sin, sitter som en kung i framsätet. Han är också av modell större och vi bytte från babyskydd till bilstol när han var 4½ månad.

Det är inte att rekommendera att vinkla en bilbarnstol för mycket. Ju mer man vinklar desto sämre skydd vid krock. Då får bebisens/barnets axlar och skuldror ta upp för mycket av belastningen och det är inte tänkt så.
 
Sv: Tips på bilbarnstol

Tyvärr kommer den inte att sitta färdigmonterad i en och samma bil :crazy:! Just därför en önskan om att den ska vara lätt att montera, men å andra sidan är säkerheten förstås betydligt viktigare! Vi åker bil väldigt sällan, men måste förstås ha en stol för de gånger vi gör det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 591
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 195
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 997
Senast: AnneB
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 376
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp