Tips på aktiviteter i boxen?

L

LuckyLuke

Hej! :)
Nån som har något tips på hur man kan göra boxvistelsen lite intressantare för sin häst?
Min häst tycker nämligen att det är väldigt tråkigt inne i boxen och jag vill inte att han ska börja krubbita eller liknande..
Kan man hänga in nånting i boxen? Vad är säkert i så fall så han inte äter upp det eller så? Eller har ni nåt annat bra tips? Snälla hjälp jag har panik.. :confused:
Superglad för alla tips jag kan få! :bow: :bow:

Sv: Tips på aktiviteter i boxen?

Mer grovfoder
Mer utevistelse
Granris
Aspgrenar
Mangermate eller liknande "slickstenar"

Mer grovfoder
Mer utevistelse
Granris
Aspgrenar

"Terapihalm" om du inte redan använder halm som strömedel. (Alltså fodra med halm såp hästen har något att plocka med.)

Hur menar du med "tråkigt"? Hur yttrar det sig?
Att byta box kanske kan hjälpa om hästen idagsläget står bredvid en ranghög individ som han blir stressad av?
Hur är boxarna utformade? Hela väggar så han inte kan se de andra hästarna? En öppnare lösning som tillåter mer kontakt kan vara ett tips i så fall.

Mer utevistelse är absolut den mest tilltalande lösningen.

Tack :)
Men är det helt okej att ta in pinnar i boxen då? Har funderat på det men han hade bukhinneinflammation för ett tag sen pga att han ätit nåt vasst så jag vill inte riskera att han gör det igen.. Men det kanske inte är nån fara?

Hur visar han att han tycker det är väldigt tråkigt?
Varför har du honom på box om han tycker det, är han skadad?

Edit: Fick svar på det, kan du inte byta stall till ett med längre utevistelse då? Eller till lösdrift?

Senast ändrad:

Skulle gärna göra det men det finns inte möjlighet... :cry:
De andra i stallet tar in sina hästar samtidigt och min häst kan inte vara ute själv, han får helt panik då..
Jag har försökt hjärntvätta de andra att ha sina hästar ute längre :angel:
men de är envisa som tusan..
Jag brukar gå promenad med han varje kväll men..

Nej, han har inte halm så det skulle kanske vara bra om man kunde byta, men då måste jag hitta halm också och spån ingår ju i stallhyran o jag vet inte om jag får billigare även om jag inte använder det så jag vet inte om det går, skulle ju vara bra annars :)
han har ingen granne så det kan va det som är problemet i för sig, men kan han inte bli stressad av att byta också?
Det är galler på två väggar, varav en med öppning i mot stallgången, en sida är helt öppen så det är väldigt öppet..

Hur det yttrar sig är att han är "galen" på morgonen när han ska ut, han segar när vi tar hästarna o han går runt runt i boxen o verkar allmänt uttråkad när han står inne..

Nej, det enda stallet som finns i närheten tar in lika tidigt.. o jag har tyvärr inte körkort ;)

Senast ändrad av en moderator:

KL

Jag behöver också hjälp men nu är jag "tråkig och negativ" och säger:
Hon står på halm
Har en häst brevid sig som inte är speciellt hög i rang och dom har ca 50 cm galler så dom kan nosa på varann, resten vägg.
Mer grovfoder kan hon inte få tyvärr.
Alla hästar går in kl 3 och hon får inte vara ute själv. "Hon är unghäst och kan dra rakt igenom"
Kan ej byta stall då det inte finns samma möjligheter och jag måste ha bussförbindelser.
Hon har en boll i boxen som hon kan leka med men gör det inte.
Har tuggat upp alla pinnar i hagen och vi har slängt in grenar och halm.
Ingenting hjälper :cry:

delvis kl

häng upp vedträn i balsnören längs en vägg. hästen kan gnaga eller bara föra lite oväsen. människorna i stallet får lära sig att leva med det ;)

Jag har bara ett tips och det är att jag har märkt att min häst har fått mer stimulans med hönät hon är inte lika orolig på morgonen när hon ska ut. Jag vet inte om du har testat det eller vad du har för några synpunkter om hönät men det har hjälpt mig

Min pålle har en aktiveringsboll för hundar, en sån som man kan fylla med nått. Den är mkt uppskattad. Hon får pelleterade mineraler i sin, enda sättet som de går ner på, men den lpillar hon runt med. Även andra hundleksaker kan funka.

Vår var rastlös som nyinstallad i nytt stall efter bete.
Vi löste det med halm, granris i balband/gammal rotborste i balband.

Eftersom spån ingår i stallhyran har vi fortsatt att ge halm. Jag har köpt 40 balar och ger en skiva varje eftermiddag. På har pålle något att pilla med under kväll/natt till morgonutsläppet.
Funkar utmärkt för oss.

Vad smart med hundleksaken! :bow:
Men det finns ingen risk att de får i sig för mycket mineraler då? Jag är inte så insatt i hur mycket som kommer ut ur en sån leksak :angel:
Men det va en riktigt bra idé! :D

okej, smart, för som sagt så ingår ju spån för mig i stallhyran, men så skulle jag ju kunna göra så får han halm också :D

Men hur menar du med rotborsten? Hänger man bara upp den i boxen så leker hästen förhoppningsvis med den? :) vad ska det vara för material på borsten då i så fall, trä/plast? tagel/"plast" borst? spelar det nån roll? :)

Jag har bara ett tips och det är att jag har märkt att min häst har fått mer stimulans med hönät hon är inte lika orolig på morgonen när hon ska ut. Jag vet inte om du har testat det eller vad du har för några synpunkter om hönät men det har hjälpt mig

nää jag har inga synpunkter på hönät :)

Ta en badboll av något slag och stoppa in den i ett hönät och dra åt så att nätet sitter tight runt bollen men ändå så hästen kan bita i den sen klipp av resterande nät. Stoppa sedan in lite halm strån/morötter eller någonting som han kan pilla med. Hästarna brukar tycka det är ganska underhållande att bita tag i nätet och sedan kasta iväg bollen. Endel knytar fast trådar osv och hänger saker i den och sedan hänger upp den i taket. Men det ska ja vara någonting som inte blir ivägen och en börda för hästen, och inte heller någonting som går sönder och hästen får i sig. Detta var rådet jag fick!

Rotborsten hängde jag bara upp i ett balband i gallret. Jag skiftade plats på den och granriset till olika platser i boxen.
Pålle fixade och trixade, tyckte det var kul att få fatt i borsten, gnaga på den, putta iväg den och fånga den igen. Därför tycker jag att det ska vara naturmaterial, men gärna lite hårdare borst. En skurborste, modell gammal, måste också funka finfint.
Om balbandet går av/bits av gör inte en borste någon skada i boxen heller.

Granriset äter inte pållen inte upp utan roar sig med att nypa av smågrenarna. Något slinker nog ner i magen, men nöjet att skala grenen är tydligen poängen här;)

Smart :idea: det borde jag prova :D

Tack alla som svarat för superbra tips! :bow::bow::bow:

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 720
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 553
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 766
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden