Tips om hundfoder

Varmblod90

Trådstartare
Fel i rubriken, ska ju såklart stå. Tips PÅ hundfoder.

Min unghane är en mycket aktiv kille som jag har svårt att få upp i vikt på. Han får just nu Doggy Professional Extra Aktiv men han går inte upp i vikt på det som jag önskar och han får redan 8dl om dagen. Får han mer så kräks han upp maten.
Jag har nu beställt hem High-Energy Competition 30/20 15kg från foderbilen och det verkar vara toppen för hundar som behöver gå upp vikt och vad jag kunde läsa på kommentarerna så var alla super nöjda med det. Innerhållet är heller inte helt fel.

Men om detta nu inte skulle funka på min vovve så vill jag har tips på annat foder som är bra för hundar som behöver öka i vikt.
Har ni något ni kan rekomendera?? =)

Sv: Tips om hundfoder

Jag skulle nog vilja påstå att det finns långt mycket bättre foder än Doggy... en snabb titt på High-Energy Competition lämnar en del kvar att önska. Det innehåller ju både ris, korn och majs t ex, varför vill du ha ett foder med så mycket spannmål? Jag använder Standardt Extra till min boxer som är svår att hålla i hull.

Jag vet vad Doggy innehåller, mina hundar trivs och mår bra på det. Dock är Doggy inget foder jag egentligen vill ha men så som läget är nu har jag inget val.

Jag har åsikten att man ska inte kolla för mkt på vad foder innehåller. Jag är emot spannmål, men så gott som all hundmat innerhåller spannmål på någotvis. Men hundar kan faktiskt må toppen ändå!
Jag provade Standardt på mina hundar. Det gick inte alls och vill inte ha det igen. Dock fundera jag på att prova det om inte High-Energy inte skulle funka...

Någon annan som har tips? Jag vill inte ha några diskussioner om varför jag vill ge min hund dittan och dattan. Jag vill enbart ha tips på hundfoder som är bra för hundar som behöver gå upp i vikt =)

Nordic Special + (färskfoder) är mycket energirikt och är mycket smakligt. Enligt min erfarenhet det absolut bästa fodret till lite tunna hundar.

Ja ger min Standard Hjort. Han är super fin på det. Var tunn innan och har nu gått upp det han ska o har bra med muskler !

Fodax plus.

Innehåll:
38% nöt, 25% kyckling, 10% fisk, 5% får, 6% spannmål(fyra sädesslag), mineraler, kalk, vitaminer.

Omräknat till torrfodervärden

Protein 35,40%
Fett 31%
Kolhydrater 17%
Växttråd 1,50%
Mineral 4,50%

Precept competition formula har jag själv flera erfarenheter av att hundarna går upp i vikt och bygger mer massa av.

Du vill inte ha disskution, ändå kläcker du ur dig att man inte skall läsa så noga på förpackningar o att alla hundfoder innehåller spannmål?
:devil:

Ett bra, spannmålsfritt hundfoder är Vom og Hundemat.
Fett o fint för smala hundar, med massvis av proteiner för att kunna sätta muskler.

Du vill inte ha disskution, ändå kläcker du ur dig att man inte skall läsa så noga på förpackningar o att alla hundfoder innehåller spannmål?

Fett o fint för smala hundar, med massvis av proteiner för att kunna sätta muskler.

Men är inte det färskfoder? För vad jag vet om deras torrfoder så innehåller dessa spannmål. Enligt den norska hemsidan så förhandlade dom och tog in från danmark sitt torrfoder. Då heter märket Skyttens

Deras normalfoder som heter Skyttens Special innehåller det här:
Råvarer: Kyllingekød, kyllingekødmel, havfisk, havfiskeolie, animalsk fedt, vegetabilsk olie, blodmel, hvede, majs, majsgluten, grøntsager, plantefibre, hvedeklid, sukker, mineraler, og vitaminer.

http://hundefoder.skyttens.com/special.aspx

Något jag inte blir klok på är att på den norska sidan står det så här om färskfodret: VÅTFÔR FRA VOM OG HUNDEMAT Vom og Hundemat er et norskprodusert våtôr beregnet på hund. Fôret er utelukkende laget av norske råvarer og består i hovedsak av animalske produkter. Råvarer som benyttes i produksjonen av vårt våtfôr er: kylling, blandet innmat, storfevom, laks, okselever og egg. I tillegg har vi også en blanding med ris. Alle blandingene fra Vom og Hundemat er tilsatt vitaminer og mineraler som dekker hundens daglige behov.

Medan på den svenska sidan står det inte ett ord om ris.

Senast ändrad:

Jag har ger Hallas färskfoder till min hane som var svår att få upp i hull.
Hade också problem med att han spydde när han fick torrfoder i de mängderna han behövde, sen jag byte till Halla har jag istället fått dra ner maten för att han blir för rund till och med, och han har inte spytt en enda gång sedan jag byte fodret till honom.
Så jag är helnöjd, har numera en blank å fin rottishane i bra hull :laugh:

/Camilla

Kl*

Åh tack så mycket allihopa för era svar :bow: Vad glad jag blev när jag såg att så många har svarat:D

Jag ska skriva ner allt på en lista. Så mycket bättre att redan veta vad man i så fall ska leta efter än att leta runt som en idiot och inte hitta någonting :p

Någon som har erfarenhet av Tello High-Energy?
Innerhållsföreteckning
Kycklingkött, nöt och fläskkött, vete, animaliskt fett, majs, ris, linfrömjöl, havsfisk, blodmjöl, betfiber, bryggerijäst, fructo-oligosackarider (FOS), glucosamin, mineralämnen, vitaminer och spårelement

Inte helt dumt men hade gärna sluppit vete och majsen men det innerhåller ju inte så mycket av det.

Det hade varit så mycket enklare ifall det funnits en sorts hundmat fast för olika åldrar och aktiviteter :p Det är ju liksom en enorm djungel och man tror att man hittat något bra, sen hittar man något som är en aning bättre haha.

Du måste slå ihop animalierna o samma med sädeslagen för att få en rättvisande bild av innehållet.

Angående torrfoder vs färskfoder så kör jag på en kombination till min svårfödda herre. Han får Standart Extra som torrfoder, samt 1 korv (0,5 kg) köttkross ifrån Klass som tillägg, på det håller han sig fin! :) Då blir det fortfarande smidigt om man ska åka bort, bara att skippa korven några dagar och de korvar som man förvarar hemma tar inte lika stor plats i frysen.

Det fodret hade jag nog inte tagit i ens med tång heller... 3 olika spannmål? Nej tack. "Fructo-oligosackarider" är väl dessutom socker. Tänk på att ju renare foder, desto bättre.

FOS är fibrer som främjar en god bakteriekultur i tarmen.

Fel... Fibrer är det inte men det främjar en god bakteriekultur!

Visst, men det är fortfarande socker. Finns flera bra foder som inte innehåller socker därute i djungeln.

En liten tillrättelse bara. Jag skrev inte alla. Skrev så gott som alla = nästan alla ;)

Tack för tipset. Ska kolla upp det :bow:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Trodde aldrig i mitt liv att jag skulle skriva ett enda ord i Bukefalos Kattforum - men nu händer det! Jag har aldrig varit så...
2
Svar
25
· Visningar
2 873
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag har planer på att resa utomlands med vovvarna och vandra i ett par veckor. Skulle vara fruktansvärt roligt :) Har en stor...
Svar
2
· Visningar
1 478
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Från att ha vart en otroligt petig och kräsen hund med maten i tre år har min hund gått över till att bli ett matmonster på 4 år som...
Svar
17
· Visningar
2 076
Senast: Lyan
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Orolig katt i bil
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat