Tips om att släppa ihop katter :)

H

hopparen

I söndags fick vi lite oplanerat hit en liten kattunge.
Vi har sedan innan en hona på 7-8 månader (kastrerad).

Till att börja med så vet jag redan nu att detta kan ta flera dagar/veckor - och om jag har riktigt otur, flera månader. Men lite fler tips för att underlätta skadar ju ändå inte :)

Lillen har ett begränsat område att vara på - kök/tvättstuga/sovrum. Och detta trivs hon bra med. Hon börjar känna sig riktigt trygg där nu :) Hon har sin låda och går bra på den.
Hon har till och med börjat leka en hel del - så hon börjar känna sig riktigt trygg märker man:)

Det är värre med den stora katten...
Från början var hon rädd för den lille, våga sig inte närma utan att väsa. Men efter en del tid där jag var tillsammans med dem, så fick den lille komma fram och slicka på henne och nästan stryka sig mot henne utan problem ;)
Efter att jag varit och handlat (och de varit skilda) så gick den stora till och med fram till den lilla och pussade/hälsade glatt på henne...
Detta hände igår.

Efter detta tycker jag att den stora bara blivit elakare och elakare mot den lilla. Hon kan inte se henne utan att hon börjar jaga/brotta ner henne.
Jag förstår ju att hon ska visa vem det är som bestämmer, men med tanke på att den lilla slänger sig på rygg med benen i vädret så fort hon bara kan så känns det inte riktigt nödvändigt att fortsätta med det....
Den lilla blir dessutom mer och mer nervös inför den stora :(

Min fundering nu är att hon kanske är svartsjuk - även om vi från början varit noga med att hon ska få egen tid med oss utan den lilla.
Så nu är de delade, jag sitter i den delen där den stora befinner sig - men allt hon vill är att ta sig in till den lilla...
Vilket resulterade i att grinden trillade ner på henne och hon försvann ut. :crazy:
Suck.


Tips på hur man kan få den stora att acceptera den lilla?
Hur har ni gjort med era katter?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips om att släppa ihop katter :)

Oj, det är ju svårt det där men jag tycker du introducerat dom ganska skonsamt, och de ska bråka lite, även om det känns brutalt.

När vi tog hem vår lilltjej så bråkade de konstant i några dagar innan det trappades ner sakta, och jag tyckte det var himla obehagligt men vart jag än läste så stod det samma sak, det är en del av processen. Jag särade dock på dom när vår första katt vart lite väl dum på henne. Döm av min förvåning när de en dag låg tillsammans och sov i soffan. :love:

Sen dess var dom ler och långhalm. Nu är det lite obalans hemma hos oss då lillan blev halt i helgen och därför fick gos och okortat med uppmärksamhet, och det gillade inte han. Så nu i veckan har han varit ganska dum på henne, men det börjar bli bättre.

Sen leker katter, speciellt unga, ganska hårt också. När jag tycker det börjar gå vilt till brukar jag hålla uppsikt, känns det som att båda är med i leken eller är det en som bråkar och en som inte vill vara med? Ibland trissar dom upp sig själva men det brukar räcka med att de får kyla ner sig i varsitt rum en stund.

Det är ju en sak om det går en vecka och de inte ens kan vara i samma rum utan att ryka ihop, då måste man kanske ta till lite andra metoder. Men i början hör det till med bråk.
 
Sv: Tips om att släppa ihop katter :)

När vi tog hem vår lilltjej så bråkade de konstant i några dagar innan det trappades ner sakta, och jag tyckte det var himla obehagligt men vart jag än läste så stod det samma sak, det är en del av processen.

Jo, alltså, jag veeeet ju detta också. :D Hela vägen hem i söndags satt jag och förberedde sambon. "det kommer bli bråk, det kan bli brutalt, det kommer bli jobbigt". Men när man nu väl är här så blir jag så blödig ändå :o

Stor bitchen är inne nu igen i varje fall, ligger och myser för fullt bredvid mig :)
 
Sv: Tips om att släppa ihop katter :)

Ja jag är också en hönsmamma av rang, mina katter är som mina barn, och det är dessutom mina första katter, så jag har massvis med frågor men försöker googla det mesta, startar ändå trådar stup i kvarten här för det finns himla trevligt och kunnigt folk här inne. :bow:
 
Sv: Tips om att släppa ihop katter :)

Stalltipset är ju att inte släppa ihop dem förrän de är bekväma med varandra och hur gör man det? Man pillar ihop en tillfällig nätdörr (av kompostgaller eller mha en träram och nät) och låter dem lära känna varandra med galler emellan. De kan se varandra, höra varandra och känna lukten av varandra men de kan känna sig helt trygga på sitt lilla revir och såklart, de kan inte skada varandra.
 
Sv: Tips om att släppa ihop katter :)

Nätdörr är nu fixad :)

Hur länge tror du man behöver ha den uppe? Det är ju inte direkt så att de står och nosar på varandra/den... utan snarare ligger de i ett annat rum/några metrar ifrån och tittar på oss.
Varandra är de inte ett dugg intresserade av. :crazy:
 
Sv: Tips om att släppa ihop katter :)

Eftersom det handlar om unga katter tippar jag på ett par veckor, med vuxna katter kan det ta månader.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 612
Senast: fixi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 581
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp