Tips om att banta shettis?

Sv: Tips om att banta shettis?

Bättre då att rädda livet på någon stackars pensionerad travhäst, kan jag tycka.

Vet du vad det kostar att bara ha en sådan häst gående? Min ponny kostar någon hundralapp i månaden men en travare skulle kosta mig minst 1500.

Oj, det skulle med nöd och näppe täcka försäkring och vaccination för min!

Om jag hade varit du hade jag sett till att fixa analys på höet, slutat ge morötter, se till att shettisen inte får i sig så mycket hö i hagen genom att ge den stora hästen hö i nät eller i pallkragar. Och gärna motion förstås...

Såhär löste vi det när en av mina ponnyer fick gå med en stor häst...
404901_10150549892616641_1508835450_n.jpg

Min kostar nog i runda slängar:
Hö 150 kr
Någon sorts foder: 50
Hovslagare: 50
Halm: 100

Alltså ca 350 kr i månaden.

Där har han ju en massa päls och det är ju svårt att avgöra hullet, om det var det du syftade på. Där var han väl visserligen lite tjock men annars ser han ut såhär.

309174_10150996658106641_43878643_n.jpg

Han har gått upp lite sen dess, men det är så svårt att se och känna när dom sätter sån björnpäls.
Nu får han:
Morgon: 0,5kg hösilage, 1,5dl krafft muskel
Lunch: 0,5kg hösilage
Intag: 0,5kg hösilage
Kväll: 1kg hösilage, 1,5dl krafft muskel och 0,5 dl mineraler.

Allt efter beräknad foderstat. Sen käkar han lite halm också då han står på det i boxen... Höet är inte alls bra för honom, lågt i protein och högt i energi.

Hitta någon som vill ut och motionera den mera, körning eller ridning minst 5 dar/vecka.
Bort krafften i början, ge endast hö.

Jag har upplevt att shettlandsponnyer är arbetsnarkomaner när de väl inser att jobba är roligt, då är dem riktigt trevliga att ha och göra med. Man kan tyvärr inte banta en häst bara genom att minska på maten, motionen är minst lika viktigt!

Så hitta någon som vill ut och köra/rida, alt skaffa något annat sällskap som inte behöver motionen på samma sätt. Klarar sig verkligen sig inte dina hästar ensamma under en dag?

Har någon som ska prova att rida henne.
Jo de klarar sig ensamma men det är inget jag föredrar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 582
Senast: Ajda
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.