Tips om att banta shettis?

Sv: Tips om att banta shettis?

Jag förstår inte riktigt vad du förväntade dig för svar. "äsch, ge den bara 1 kg Hö om dagen"? Shettisar är inte som andra hästar, de kan bli tjocka av väldigt lite foder men de måste ändå få i sig tillräckligt samt tillfredsställa tuggbehov. Då är faktiskt enda alternativet motion. Man kan kanske ska se sig om efter en annan typ av häst isåfall.

Klart att den mår bättre om den inte är så tjock. Annars hade jag ju struntat i att banta den.
Men är pigg och glad. Jag har en väldigt lätt vän som rider henne ibland.

Uppenbarligen så räcker det inte. Ta med som handhäst när du rider? Förstår inte varför du har en frisk ponny som bara dräller i hagen. De stora hästarna har väl sällskap av varandra?

De stora hästarna är på tävlingar och då är det kanske bara en häst kvar i stallet som då måste ha sällskap av ponnyn.
Jag håller givetvis med om att den borde få mer motion men att köpa ridhuskort för den hästen a 500 kr i månaden känns lite overkill. Jag longerar den ca 3 gånger i veckan när min ridbana inte är genomvåt som den är nu.
Att ta med den som handhäst hade kunnat fungera om det inte vore så att folk kör som galningar här och kag känner att jag inte riktigt kan ha kontroll på båda hästarna om någon kör förbi oss på en meters avstånd och i 70 km i timmen.
Ponnyn tycker att det är kul när min vän tar ut den på tur men den tycker inte att det är kul att motionera på banan.

Nu har jag iaf gjort såhär att hon bara får någon morot per mål och en näve musli. Höjt kvällshöet till ett kg.

Ett kilo är fortfarande väldigt lite, hur länge räcker det? Ge hellre mer i slowfeeding nät. De ska inte behöva stå utan hö så många timmar över natten.

Fixa någon som vill köra kanske. Eller sälj stackarn.
Hon kommer inte gå ner i vikt utan motion. Det är djurplågeri att låta en häst/ponny bli för fet, lika så som för smal.

Men snälla....hur många övergödda hästar ser man inte överallt. Min är inte så fet som vad de är.
Kom med konstuktiva tips eller så behöver du inte skriva i tråden. Mina hästar mår bra....

KL

Vilket otroligt hets det var över att ponnyn går som sällskapsponny:crazy:. TS säger ju själv att den är pigg och mår bra, vad är då problemet (utom att den behöver banta, vilket är det TS vill ha råd om)? Vi har själv två sällskapsponnier som båda är 6 år och de har stått som sällskap i hela sina liv. Den ena är en shetlandsponny och den andra en british spotted pony. Visst, båda går att rida och köra, men med både tids- och ryttarbrist blir de stående. De mår superbra! Jag tycker inte att jag och min mamma (vi äger alla våra hästar tillsammans) är några djurplågare bara för att vi har två ponnier som bara används som sällskap till de stora hästarna...

Ett kilo är fortfarande väldigt lite, hur länge räcker det? Ge hellre mer i slowfeeding nät. De ska inte behöva stå utan hö så många timmar över natten.

Fixa någon som vill köra kanske. Eller sälj stackarn.
Hon kommer inte gå ner i vikt utan motion. Det är djurplågeri att låta en häst/ponny bli för fet, lika så som för smal.

Men jisses, hästen står ju på halm.

Shettisarna här får inte ett strå hö till natten, här är det enbart halm nattetid eftersom att de går med stora hästar på dagen
och får i sig en hel del hö då.

Jag håller med dig, ardennern i stallet ger jag TRE kilo hö med låga värden på kvällen, sedan får han vackert äta halm över natten vilket han också gör med ganska god aptit. Så i princip har han fri tillgång, dock inte mer än bukfylla och några MJ.
Ett ganska bra sätt. Denna häst jobbar inte mycket utan kanske tömkörs lite ett par ggr i veckan, han är att jämföra med en 900 kg shettis :angel:
Skulle tom kunna ta bort halmen och ge hö och/eller halm i SMHN om man vill och ha annat som strö.

Dagtid får han givetvis också hö i givor, samt halm och gammalt gräs i hagen.

Senast ändrad:

Missade att den stog på halm, isåfall är ju höt inget problem.

Men det finns inga mirakel till att banta en ponny. Enda svaret är motion. Men det tipset verkar inte duga?

Bara för att det finns värre så är det ju inte okej.

Jo jag skrev ju att jag önskar att den kunde motionera mer....

KL
Till er andra som dök upp i tråden nu. Skönt att höra att fler är av samma åsikt som mig. :D

KL

Vilket otroligt hets det var över att ponnyn går som sällskapsponny:crazy:. TS säger ju själv att den är pigg och mår bra, vad är då problemet (utom att den behöver banta, vilket är det TS vill ha råd om)? Vi har själv två sällskapsponnier som båda är 6 år och de har stått som sällskap i hela sina liv. Den ena är en shetlandsponny och den andra en british spotted pony. Visst, båda går att rida och köra, men med både tids- och ryttarbrist blir de stående. De mår superbra! Jag tycker inte att jag och min mamma (vi äger alla våra hästar tillsammans) är några djurplågare bara för att vi har två ponnier som bara används som sällskap till de stora hästarna...

Det är som vanligt på Buke - folk som vet bäst och hur det ska vara oavsett vad det gäller så är det alltid några som gapar högt om hur synd det är om hästen...

Det är som vanligt på Buke - folk som vet bäst och hur det ska vara oavsett vad det gäller så är det alltid några som gapar högt om hur synd det är om hästen...

Ja, det är väl så! Tyvärr finns det säkert de som tar åt sig och får hemskt dåligt samvete fastän de inte skulle behöva göra det:(

Men det finns inga mirakel till att banta en ponny. Enda svaret är motion. Men det tipset verkar inte duga?

Fast man får träna bra hårt om man ska hålla en shettis slimmad utan att hålla stenkoll på maten. Inte ens när min tränade för SM i körning kunde han t ex gå på gräs mer än ett par timmar om dagen utan att lägga på sig.

Så jag tror mer på ett noga kontrollerat intag av ett grovfoder med lämpligt (lågt) näringsinnehåll.

*KL*

Sen kan jag ju rent allmänt tycka att småponnyer är det sämsta valet av sällskapshäst till stora hästar, de kan ytterst sällan gå på samma typ av bete och det funkar sällan att utfodra tillsammans i hagen. Bättre då att rädda livet på någon stackars pensionerad travhäst, kan jag tycka.

Jisses, den står ju på halm, jag ger min shettis mindre foder än ovan men helt fritt på halm. Desstom har betessäsongen precis börjat.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 582
Senast: Ajda
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit