Tips om att banta shettis?

Narcissa

Trådstartare
Jag har en shettis som är väl rund alltså. Hon måste gå ner i vikt.
Jag har testat med olika metoder och just nu äter hon detta:
Morgon: 4 morötter och hö i hagen.
Lunch: Hö i hagen.
Middag: 4 morötter och 0.5 kg hö
Kväll: 4 morötter och 0.5 kg hö.

Problemet är att hon går med ett stort halvblod i hagen och jag vet inte hur mycket av höet där som hon äter , läggs ut ca 3 kg på morgonen och 2 kg till lunch.

VAD ska jag göra?

Sv: Tips om att banta shettis?

Det låter på tok för lite med 0,5kg hö på kvällen, det kan ju knappast räcka särskilt länge, och sedan står hon utan till morgonen?

Jag skulle gett i småmaskiga hönät.

Men viktigast av allt; Motion!
Ut och kör, rid (om det finns liten ryttare), promenera osv. Annars blir de ofta tjocka.

Är inte 12 morötter om dagen lite väl mycket för en shettis? Min storhäst får en halv morot nån gång ibland bara, det tillför ju inte direkt något och vill man ge det som krubbskrammel så räcker det väl med ett par bitar per utfodringstillfälle. Vet inte hur mycket energi det är i morötter egentligen men för mig låter det vettigt att ta bort/dra ner på morötterna och ge mer hö istället? :)

Hej!

När jag tog över min shettishingst så va han extremt tjock, men han gick bara i hagen o skrotade, men så kom han till mej o började med inkörningen, han fick någon typ av motion mellan 4-7dagar i veckan (allt från övning inför visning till ganska hårt motionspass ute 1+tim) gick på bete hela dygnet då tillsammans med en annan shettis. Sen stallades han in i stallet o fick då ca 4-6kg silage/dag (fick lite mer vissa dagar då ja va i stallet hela dagen o kunde "lunchfodra" 3gånger/dag o vissa dagar åkte ja ut vid insläppet=1 lunchfodring) Då sa de mer eller mindre poff o så va han smal, fortsatte med träningen och han fick gå i skrittmaskinen en stund varje dag. Fick någon morot när ja hade fodringen, annars inget kraftfoder eller extramorötter elr så ;)

Men stegvis ökande motion.

(i dagsläget får han 8kg silage+ lucernpellets o lite annat smått och är läcker i kroppen) Så de e bara o kämpa på o motion är väldigt viktigt, annars blir de svårt o få ner dom i vikt.

Ta inte detta som kritik eller så =)

De står alltså på halm! Annars hade det varit extremt lite hö.
Jag tycker inte att 12 morötter är så mycket. Hon får ju inte de största direkt. Mina halvblod får en halv stor spann per dag.
Jag hinner inte motionera henne då ridhästarna tar all tid och lite till.

Nu är det nog så att hon kommer att bli riden några dagar i veckan av ett barn. :)

I min värld är 12 morötter jättemycket, även om de är små. Jag ger aldrig mer än 2... Till mina stora hästar...
Ger du dem för att det är krubbskrammel, eller varför får hon morötter? Jag hade hellre valt något annat.

Spontant tycker jag att det ser ut att vara alldeles för lite grovfoder i din foderstat. Min shettisar äter fri tillgång till grovfoder, de är runda och goa men värre än så blir det inte.

Jag blir lite nyfiken på hur hon ser ut, vad det är du vill banta bort? Var sitter överskottshullet? Magen, ryggen, nacken, över revbenen? Eller var hittar du det? Orsaken till att jag fråga är att jag alldeles för ofta ser eller hör talas om shettisägare som till varje pris ska banta bort "den stora magen" - vad de då helt har missat är att den stora magen hänger ihop med den vassa ryggraden och i övrigt tunna överllinjen, oftast kombinerat med tunnt med hull över revbenen också. Dvs det är ponnyer som lider av proteinbrist och som dessutom bantas... :eek:

När du ska banta din shettis är det jätteviktigt att du täcker hennes proteinbehov men ligger i underkant på energin. Och gärna motionerar den lite utöver detta.

Som sagt så fodrar jag med mycket morötter i vanliga fall och hon får givetvis de minsta morötterna. :)
HELA, och då menar jag hela, ponnyn är rund. Hon är tjock precis överallt. Jag har testat att ge mer hö men det har absolut inte gett någon effekt. :(
Hon äter nog ca 4 kg hö om dagen.

Men du har fortfarande inte svarat på varför hon över huvud taget får morötter? Och hur ser analysen ut?

Och varför har du en ponny som du absolut inte hinner motionera? Det tycker jag låter väldigt konstigt.

För att hon ska få något i krubban.
Analyserar aldrig höet.
Sällskapsponny när de andra är iväg och tävlar.

Utan analys på höet är det svårt att råda. Om ponnyn r fet skulle jag minska antalet morötter drastiskt - ge en halv morot om hon nu måste ha något i krubban. Höet kan också vara boven om du har ett energirikt foder, så det kan behöva minskas eller bytas ut mot ett mindre energirikt foder.

min shettis får nu 3kg hö + halm i boxen, utöver det så får hon linfrö pellets, mineraler och ett halvt litet äpple eller en/en halv dl uppblött betfor som jag silat bort sockret från.
så länge det finns gräs i hagen så får hon inte mer, när snön kommer så får hon ett kg hö i hagen också och när det blir ännu kallare så får hon lite mer hö i boxen till kvällen.

att ge 12 morötter om dagen är ju som att proppa i hästen onödiga kalorier och socker. ge hellre betfor utan melass för att hästen ska ha ngt i krubban eller lusern pellets t ex. bättre att ge fiber och protein än socker.

för att banta hästen så rekommenderar jag att ge hästen mindre energi än vad den gör av med. dvs motionera hästen eller ge mindre energi rikt foder.
bara för att shettisen inte kan ridas så ska den inte glömmas bort, ge den åtminstone 2 träningspass i veckan, longera den, tömkör, prommenera! åker du iväg med en häst till ridhus t ex så ta med shettisen och longera den i en kvart medans storhästen torkar och tar igen sig. går du en runda med hunden? ta med shettisen då, den kommer definitivt uppskatta både kortare runder som längre.

Senast ändrad:

För det första, sluta fodra så många morötter, oavsett hur små de är. Max 1 dl morötter om dan är mer rimligt, sen köp in lite småmaskiga hönät och häng upp i box och hage, då kan du få dem så högt upp att shettisen inte når dem i hagen.

Min miniatyr får 2-3kg hö om dagen, ½ kg morgon (gräs i hagen), sen får han resten i boxen när han komemr in, ca ½ kg löst och resten i hönätet. Han har alltid kvar hö på morgonen. Han står på spån.

Utöver detta får han 1 dl kraft grund.

*KL*

Är all denna morotsskräck verkligen befogad? Enligt de tabeller jag har kunnat hitta har morötter väldigt lågt näringsinnehåll (1,4 MJ 8g SRP) och relativt låg halt socker (ca 7%).

Visst, jag kan tycka att en shettis som inte går så mycket och kanske ska ha 25-30 MJ kan ha större glädje av att varje MJ är grovfoder som sysselsätter och fyller magen bättre.

Men att en stor häst inte skulle kunna få mer än två morötter...

Sen, till TS: Jag tycker att du ska skilja shettisen från halvblodet så att du har stenkoll på vad den äter. Väg maten - med digitalvåg. Ett par hekto hit eller dit gör jättemycket skillnad för en shettis. Ta bort ett kilo hö och ge en rejäl skiva halm i stället, och kanske ett hekto soja så att du är säker på att den får i sig tillräckligt med protein. Mät bröstomfånget en gång i veckan så att du har koll på om den går upp eller ner, kan du väga med våg regelbundet är det ännu bättre. Och var försiktig med bete, man ska ha en bra mager hage för att en shettis ska kunna gå mer än ett par timmar om dagen utan att vikten sticker iväg (och det gäller hela grästillväxtsäsongen).

Sällskapsponny när de andra är iväg och tävlar.
Jag avskyr verkligen påhittet om sällskapsponny, som bara

ska gå i hagen. Det funkar enbart med vissa; äldre/konvalescenter.
Annars är det faktiskt så att även små ponnyer förtjänar, behöver och vill ha motion i någon form! Har man inte tid med det ska man inte ha en ponny.

Jättebra att barn kan rida några gånger i veckan men det den behöver garanterat mer än lite skrittpromenader.
Då kommer den banta dessutom.

Vad naiv du är.

Man kan ofta inte banta dom genom magi, den behöver ju faktiskt sitt foder. Och för att då banta behöver den motion!

Äsch...den mår hur bra som helst....Bara att hon måste banta.

Nu mår hon kanske bra, men skulle säkert må bättre utan övervikt samt att det ger en ökad fångrisk. Och lite motion borde väl rimligtvis gå att få in. Sen kan man ju fråga hur mycket halm den äter. Kanske borde stå på spån/torv och få begränsat med halm, om det behövs.

Först: Shettisar behöver lika mycket som en stor häst. Ska du inte göra något alls med ponnyn, sälj den. Den förtjänar mer. Om dina stora hästar behöver sällskap när de är borta på tävlingar och träningar - ta med båda. Vill du bara ha en häst som sällskap ändå, köp en gammal häst som inte BEHÖVER motioneras. Shettisar är lättfödda och behöver ha motion för att inte bli jätte tjocka.

Jag hade tagit bort morötterna, bytt halmen till spån/torv, analyserat grovfodret och motionerat ponnyn. Jag har själv två shettisar, den ena behöver gå ner i vikt. Den ponnyn har fått så lite grovfoder som jag vågar ge honom + mer motion än vad han fått hittills. Han kommer inte gå ner i vikt över en natt, men det är en början.

Du skriver att ponnyn mår bra - men förlorar den övervikten kommer den må bättre. Får den dessutom arbeta kommer den må ännu bättre.

Jag är inte naiv. Har haft hästar i snart 30 år men ingen som har blivit så rund som denna.

KL

Har även funderat på om hon skulle stå på torv men jag tycker att det är tråkigt att hon inte kan stå och pilla i halmen då.

Klart att den mår bättre om den inte är så tjock. Annars hade jag ju struntat i att banta den.
Men är pigg och glad. Jag har en väldigt lätt vän som rider henne ibland.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 582
Senast: Ajda
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.