tips och råd till en ny börjare!!

I

Irma_western

heej!:D
i sommar ska jag börja träna hoppning.
har ni några bra tips?
behöver så mkt tips som möjligt.:bump:

Sv: tips och råd till en ny börjare!!

försök hitta balansen och håll i manen om balansen inte infinner sig ordentligt :)

Hoppa bara små hinder i början. Hoppa små serier och flera hinder i följd för att lära dig att hitta balansen snabbt och vara uppmärksam på nästa hinder. Rid mycket över bommar med olika avsånd (tex ett två eller tre galoppsprång), även i skritt och trav.
Lär dig att hur du ska rida före, efter och mellan hinder innan du börjar höja för mycket. Grunden är viktig!!
Lycka till!!

Välj tränare med omsorg. Som föregående talare skrev så håll dig till låga och enkla hinder tills du fått in känslan för hoppning. Kryss är kanonbra eftersom det lär dig att hoppa i mitten av hindret! ;)

Att ha en lugn och stabil häst som hjälper dig komma igång är också en bra sak. Oerfaren häst + oerfaren ryttare = dålig kombination

Mantag om du inte har rätt balans :bump:

okej:D tack så mycket något bra tips för hästen???

Om han inte hoppat förut så bli inte arg om han gör lite fel eller kanske tom vägrar. Utan vänd om och rid emot igen.
Kräv istället mera när både du och hästen blivit mer säkra.
Lycka till

När jag började hoppträna med min häst hade hon aldrig blivit hoppad förut och det gick bara att hoppa över sockerbitar.
Vanliga hinder var jättefarliga!
Jag fick börja med att skritta igenom två stolpar som inte ens hade bommar mellan sig.
Grunden är mao jätteviktig! Eftergift och halvhalter är nåt du ska komma ihåg när ni hoppar också.
Lycka till! :)

Det bästa är att hitta en bra tränare som du har en bra dialog med. Lycka till med hoppningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
947
Senast: ufot
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 641
Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
735
Senast: Blyger
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 304
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar