Tips och råd inför byggande av nytt kök

AgentCarter

Trådstartare
Alltså, det händer saker här! Jag kan se en ände av vårt "tillfälliga" boende!
För er (många;)) som inte vet så har vi bott i en mindre stuga i väntan på att flytta till ett av de större husen, efter några turer om vilket hus vi skulle ha så blev det ett hus från ca 1800 någon gång som storrenoverades ca 75 med de vanliga tillbehören (plastmattor:yuck:)

Kanske redan till nästa sommar kan vi börja, men det återstår att se.
Vi var först inne på att använda nuvarande köket som stomme men nu lutar det mest åt att riva allt och köpa något nytt kök. Att det blir ett lantkök/sekelskifteshus är självklart, både med tanke på huset och vår smak.
Har fått överge tidigare bestämda tapeter och blir nog istället en som chili postat i tapettråden :p
Dock om ni vet några ljusa med skogsdjursmotiv får ni gärna posta!

Men, har ni några bra tips? Något som ni inte trodde ni behövde men var alldeles oumbärligt i köket?
Vad tror ni är smarta lösningar?
Vad behöver man i ett kök? Vad är jag hade klarat mig utan men är bra att ha?
Kakel bakom diskbänken? något plastmatrial?
En ho i rostfritt stål eller något annat?
In med tips och berättelser om ert kök!

Vi hade tänkt ha lite udda planlösning på ett plan, kommer inte ha kyl och frysskåp bredvid varandra utan kommer ha dem på var sin sida av en inbyggd bänk som kommer vara bak plats.

Ska försöka göra en ritning i paint sen!

Sv: Tips och råd inför byggande av nytt kök

Mitt tips är att se över elen. Det är otroligt irriterande när det inte finns tillräckligt med vägguttag eller när de sitter på helt fel ställen. :)

Mitt tips är att se över elen. Det är otroligt irriterande när det inte finns tillräckligt med vägguttag eller när de sitter på helt fel ställen. :)

Det håller jag med om! Har själv bara ett uttag, där i sitter kontakten till mikron...

Kommer bara på en sak, eftersom du skrev om diskbänksmaterial. Jag blev själv supersugen på en diskho i keramik, snyggt vitt och lantligt. MEN jag har läst massor på andra forum och alla varnar för dessa då man enkelt slår sönder glas och porslin mot diskhon. Så man måste vara försiktig när man diskar. Har tänkt på detta och testa själv att diska ett glas i badrummet och se hur det känns innan du bestämmer dig för en diskho i keramik!

Jag kommer också ordna med nytt kök under året och har funderat lite. För mig funkar det bäst att kika på alla möjliga kök och lösningar och plocka lite här, lite där. Stilen får man genom färger och strukturer men smarta lösningar funkar i alla kök! Jag kommer också ha lantlig stil och fick jag drömma skulle jag ha en kyl/frys från Gorenje eller Smeg. Men de har inga stora frysar. :( Så det kommer väl bli vanliga i slutänden, men snygga är de!

Det känner jag igen! Ingen bra ho när man har barn helt enkelt
Jag blev helt kär i ett grönt kök, verkligen riktig äldre stil. Om vi hade andra huset hade jag propsat på det men nu blir det vitt med träbänkar istället.
Hade gärna gått all in men man ska tycka om det resten av livet med.

Vi har ett kök med diskho i keramik. Jättesnyggt, men vi har lärt oss den hårda vägen - rätt opraktiskt.
Stora bänkytor gillar jag. Vi har en bänk som går ut i mitten ungefär som en köksö, man kan stå från två håll och hålla på med matlagning/bakning/skära grönsaker osv. Eller sitta vid ena sidan, vi har gjort den som en barbänk från ena sidan. Det är väldigt praktiskt.

Vi har kakel och ett tips är att kakla utan mellanrum som måste fogas. I alla fall om man är som vi...vi har inte fogat än :o

Vi har ett kök med diskho i keramik. Jättesnyggt, men vi har lärt oss den hårda vägen - rätt opraktiskt.
Stora bänkytor gillar jag. Vi har en bänk som går ut i mitten ungefär som en köksö, man kan stå från två håll och hålla på med matlagning/bakning/skära grönsaker osv. Eller sitta vid ena sidan, vi har gjort den som en barbänk från ena sidan. Det är väldigt praktiskt.

Vi har kakel och ett tips är att kakla utan mellanrum som måste fogas. I alla fall om man är som vi...vi har inte fogat än :o

En sån mittenbänk hade vi hemma och alla som kom in där tyckte det var så praktiskt. Jo pappa var ju byggare så han tyckte också det:)

En mittenbänk blir det inte, ingen av oss tycker om det och skulle bli svårt att få till :)

Jag jobbar hos en av våra största kökstillverkare (för byggprojekt) och får dagligen en massa NOT TO tips inom köksvärlden.

En sak är som många redan sagt den keramiska diskhon även kallad Wales-ho. Den är ordentligt opraktiskt och slår sönder porslin och glas på löpande band.
En annan sak är de här skåpen där du drar ut alla lådor i fronten, alltså lådorna sitter fast i luckan på skåpet och åker med ut, det ser jättesmart ut men är rent förkastligt! Lådorna på en lucka håller inte för på långa vägar lika mycket som lådor monterade inne i skåpet, vi pratar om att en låda inne i ett skåp ska hålla för 40kg styck, en låda monterad på en lucka håller för 10 kg styck. Detta är en av våra vanligaste reklamationer och de flesta väljer att istället montera utdragbara lådor inne i stommen. De är MYCKET bättre och fyller sin funktion!

Avfallskvarn är jättebra MEN, det är inte i alla kommuner du får installera en och ibland kanske det inte är jättepraktiskt med en sådan om man har eget avlopp då tanken fylls upp på nolltid av matrester istället för skit. Annars är de jättebra men var noga med att köpa en som kostar en slant då det är stor kvalitetsskillnad mellan de olika kvarnarna.

Sen ska ni se upp med IKEA stommar, jag vet att jag låter partisk nu men de har frångått standardmåtten vilket gör att det blir otroligt svårt att byta ut vitvaror och skåpsluckor mot annat än det som säljs på IKEA så tänk efter noga innan ni väljer det alternativet. Sen blir de egenmonterade aldrig lika stabila och lika bra i kvalitet som de som är fabriksmonterade, tyvärr!

Tänk också NOGA igenom valet av bänkskivor! En stenskiva är skitsnyggt men de slår också hål på saker samt låter väldigt!
Ett poröst stenmaterial suger gärna åt sig missfärgningar, likaså en massiv träskiva vilka du också behöver olja hela tiden vilket många inte tänker på.

Väljer du stenskiva så se till att välja en högblankpolerad, de är inte alls lika känsliga mot missfärgningar som en matt yta. Marmor är också en dålig kandidat och man inte är supernogrann..
Finns många andra material också som tex Akryl, de är dyra men väldigt bra och lättskötta och är lätta att laga om något händer..
Sen har du ju vanliga laminatbänkskivan som faktikst är ganska praktiskt och hållbar och billig! Köp en till bra kvalitet och följ råden som kommer med så kommer man ha en bänkskiva som håller sig länge..

Fråga gärna om mer saker så ska jag försöka svara om jag kan! :)

Senast ändrad:

Smarta tips! Vi har eget avlopp så får hoppa en avfallskvarn verkar det som.

Ett Ikea kök hade vi redan tänkt och undvika, sambon litar inte på kvalitén eller att det är rätt trädslag som påstås.
Ska se om jag kommer på något mer:)

Detta är skissen, vid 9 är det idag kylskåp men det tänkte vi ta bort och så får det nog bli skåp istället.
På bänken kyl/frys ska det vara överskåp (jag vill ha glasöverdel, inte sambon) och där ska bakytan vara med assistent och kanske hushållskvarn (beroende på hur stor den är).

Vid spisen/diskhon är det också överskåp. Det får vara kvar med tanke på simpelheten med fläkt och avlopp.
På andra långsidan blir det nog bara massa förvaring, har ingen bättre idé än så;)

Vi vill nog ha ett stort bord så jag la in det för att se på hur mycket utrymme det blev. Kommer antagligen vara mindre när inte det är helgbesök.

Är det ytan 1-2 som är bakbänk?
Vad är nr 3?
Jag hade velat ha en yta mellan diskho och spis istället för kant i kant, om det gick att få till :)

Två ugnar. Värt varenda krona.

Sitter på mobilen så ser knappt din bild. Återkommer!

Det är SÅÅÅÅ kul med kök!
Jag har precis fått klart (nåja, nästan... ;) ) mitt drömkök och planerade och ritade i oändlighet känns det som!

Vad är 11 och 14?

För att markera den lantliga stilen hade jag tagit bort skafferiet "som skåp" och gjort ett inbyggt hörnskafferi i pärlspont. :)

/Keb

Nuvarande spis har två ugnar, en mindre (får typ in en stek) och en normalstor. Jag ser fördelar med det!

Blir inte det väldigt dammigt? Känner mig väldigt skeptisk med tanke på hur nuvarande skafferi ser ut:p
11 är en där diskmaskinen står idag och 14 är ett skåp med lådor idag, får nog fortsätta vara det.
Vi utgår en hel del från nuvarande och lägger mer till ännu mer kök.

Liknande trådar

Hemmet Snart ska vi riva ut heeela köket och göra nytt! Det jag nu söker är tips, tex på funktioner ni inte kan vara utan, eller som ni...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 768
Senast: voltis
·
Hemmet Tänkte att vi ska renovera köket i juni, och vill gärna ha allt färdigt tills dess så det kan gå så smidigt/snabbt som möjligt:) Här...
Svar
2
· Visningar
1 684
Senast: hvala
·
Hemmet Nu är det dags! Vi ska flytta och innan dess så ska kök och badrum fixas. Badrummet känns inte så komplicerat, men köket... hjälp vad...
2
Svar
24
· Visningar
4 680
Senast: Sar
·
Hemmet Jag sitter och funderar över kostnader då det ser ut som om vi äntligen kommer att kunna ta itu med vårt kök/matrum. Vad kan följande...
Svar
7
· Visningar
1 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka