Tips och råd inför byggande av nytt kök

Sv: Tips och råd inför byggande av nytt kök

Jag kanske var lite otydlig där, men alltså fortfarande med dörr (om utrymmet tillåter gör man det så stort att man kan gå in och stänga dörren och äta kakor utan att någon ser! ;) ) jag tycker inte att det borde bli mer dammigt?

Vore det tokigt att byta plats på spisen och underskåp 14?
Vet att man idag kräver bänkyta på bägge sidor om spisen vid nybyggnation men rent praktiskt vet jag många som tycker att det funkar utmärkt utan.
Då får du bänkyta emellan.
Du är inte sugen på en ugn i bänkhöjd?

/Keb

kl

En sak jag älskar med varat nya kök är en upphöjd diskmaskin, undre delen av diskmaskinen är i knähöjd. Det är väldigt smidigt att slippa böja sig ner. Kan ta ett kort senare om du vill

Hahaha, ett skåp att smygäta kakor behöver jag lätt! Fick för mig att du menade ett öppet skåp utan dörrar, fattade nog inte vad du menade;)
Det är idag lite bänkyta mellan spis och diskho, i rostfritt stål men var svårt att få med på ritningen. Men hade gärna haft lite mer yta där men blir ganska mycket mer arbete med att flytta spis eller ho.

Jag vet inte vad för spis jag är sugen på, jag bakar mycket men tycker inte att jag saknar en spis i bänkhöjd. Men vi får se:)

Mitt bästa tips är en stooor diskbänk. Har en alldeles för liten nu och saknar den vi hade i lägenheten som täckte ungefär halva bänkytan i köket, mycket smidigt att hålla rent. Ingen sådan där inbyggd ho utan rejäl diskbänk ska det vara! :)

Vi är nu klara med vårt kök (bilder och ritningar finns på vår hemsida). Det jag är mest förtjust i är de utdragbara lådorna i underskåpen för bestick, glas och tallrikar precis bredvid diskmaskinen så det är lätt att plocka ur (hatsyssla). Granitbänkskivan är helt fantastisk, vi har 3 barn och har hittills aldrig slagit sönder något på den. Den är perfekt att baka på också! Gå-in-skafferi och "gömd" kyl och frys.
Vi tycker inte att det är så snyggt med ett kök enbart bestående av lådor men vill gärna ha funktionen så vi har satt skåpluckor men inrett inuti skåpet med lådor. Där blir det ett moment extra jämfört med att bara ha lådor men det har hittills känts värt.
Vi hade tänkt skaffa rostfri ho men jag upplever att de nya är betydligt sämre i kvalitet än de gamla. Har man turen att hitta en begagnad som passar är det toppen. Vi jämförde med att köpa en "skräddarsydd" och att köpa en porslinsho på Ikea, vi valde porslinshon. Har hittills aldrig slagit sönder varken ho eller något annat men skulle vi göra det kan jag köpa ca 10 st porslinshoar till samma pris som vår "skräddarsydda"....:)

Jag kollar in bilderna på ert kök på din blogg. Får man fråga på vilken sida ni köpte spisen? Du får gärna pm:a. Det är sambons våta dröm att ha en sådan i framtida kök, men de är sjukt dyra!

Det är en Smegspis vi köpte från Tyskland. Minns tyvärr inte sidan men jag tror jag gick in och sökte på tyska pricerunner. Den blev otroligt mycket billigare att köpa därifrån (inkl. frakt) än att köpa i Sverige, tror rabatten hamnade på ca 11.000 kr!

Jeklar, ja det är billigare, den sambon har kikat på ligger p runt 45-50 000, galet!!

Men du, ditt kök, wow! Får man låna lite idéer sen till när vi ska bygga? Himla snyggt med skafferiet och fönsterdörren! Sen har ni mkt annat som vi vill ha med, detaljerna gör så himla mycket!

Låna på! Vi har varit lite dåliga på att lägga in nytagna bilder, ska försöka bättre oss där! Tror den hamnade på 24.000 inkl.frakt från Tyskland då vi köpte så klart billigare än 50 papp!

Tack!

Det är verkligen en jekla skillnad! Då kan jag tycka att han kanske kan få en sådan. Det kändes inte ok att köpa en för 50 000, men kostar den 25 och han vill så himla gärna ha den... Ja då kan han väl få den. De måste väl hålla en livstid?

Jag var in och kikade på din hemsida, har bara tittat på köket än - jösses vad snyggt det blev!!!!
Tänk om man bara kunde ta "copy and paste" och vips! så såg mitt kök lika ut :D

Vad jag kommer att göra (erkänner utan omsvep :p) är att stjäla tips och idéer från ditt kök... ;)

Men tack, vad glad jag blir! Vi är så otroligt nöjda, finns många fiffiga lösningar och det fungerar toppen ränt användningsmässigt. Jag var lite rädd för att det skulle bli för lite arbetsyta men med extra breda bänkskivor blir ytan man behöver mindre på bredden.

]
Kan uppdatera lite!
@Sar Ditt hem är helt fantastiskt! Kommer lätt hamna på er blogg ofta i framtiden!
Just nu känns den enklaste varianten för kyl och frys är att ha dem inbyggda. Men vi får se var vi hamnar!

Hade trott på inflyttning till sommaren 2015 och då börja direkt med köket, men verkar kunna bli redan till vintern. Då flyttar vi in så fort som möjligt och så får vi ta köket när det går att laga maten ute.

Detta är vårt underbara nya köksgolv. Vet inte hur jag kommer kunna leva med det
DSC_0895_zpspszasozn.jpg.html

Mmmmm fint... :crazy:
Se det från den ljusa sidan - det kommer aldrig att se smutsigt(are) ut... :p

Nää nu retas jag bara, sorry kunde inte låta bli :angel:
Hur matchar man färgerna i övrigt mot det där "blåbär och mjölk med inslag av hjortron"-golvet??

Haha, ja det är sååå underbart golv! Dessutom var det en dålig mattläggare så är sprickor och trasigt här och där.
I övrigt är det en blommig tapet, ljust målat trä på skåpluckorna, bänkskivan är mörkt trä och taket är i furu. Inget direkt tema helt enkelt.

Liknande trådar

Hemmet Snart ska vi riva ut heeela köket och göra nytt! Det jag nu söker är tips, tex på funktioner ni inte kan vara utan, eller som ni...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 768
Senast: voltis
·
Hemmet Tänkte att vi ska renovera köket i juni, och vill gärna ha allt färdigt tills dess så det kan gå så smidigt/snabbt som möjligt:) Här...
Svar
2
· Visningar
1 684
Senast: hvala
·
Hemmet Nu är det dags! Vi ska flytta och innan dess så ska kök och badrum fixas. Badrummet känns inte så komplicerat, men köket... hjälp vad...
2
Svar
24
· Visningar
4 680
Senast: Sar
·
Hemmet Jag sitter och funderar över kostnader då det ser ut som om vi äntligen kommer att kunna ta itu med vårt kök/matrum. Vad kan följande...
Svar
7
· Visningar
1 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka