Nytt kök!

Sv: Nytt kök!

Det jag är mest nöjd med i vårt kök är vår stora ho med en kran du kan dra ut slang på så att den räcks över hela, lådor i underskåpen, induktionshällen och ugnen i arbetshöjd.

Det absolut bästa valet vi gjorde när vi renoverade vårt kök. En stor diskho där till och med ugnsplåtarna får plats :)

Gillar även att vi har extra djup diskbänk, är 10 cm djupare än standard och det ger mycket extra yta. Utan att ta så mycket golvyta ändå.

Ja, precis, ugnsplåtarna ryms i vår ho också :)
Något mer jag tänkte på med hon är att jag är väldigt glad att vi gjorde vår ho underlimmad, vilket gör att vi kan torka med disktrasan över kanten utan att något fastnar. Minskar även risken för att det kommer ner vatten till masoniten om man har en laminerad bänkskiva.

Fast det är nog en smaksak, vi har tex inget högskåp utan har torrvaror och sånt uppdelat i lådor och är mer än nöjda med det, lådor ger mycket bättre överblick än skåp och för vår del är deg inga problem att det är uppdelat, men vissa tycker säkert det. En smaksak helt enkelt.

Högskåp med utdragbara lådor är grejen ;)

Sväljer massor, tar lite plats och är lätt att se och komma åt det man har :)

Jag skulle iof gärna bara ha lådor upp till bänkhöjd och sortera allt i dem, men det spelar ju även roll hur köket ser ut och hur mkt prylar man behöver få plats med.
Mkt prylar kräver mkt utrymme och finns det inte på bredden så lär man ju ta det på höjden liksom...

Jag har ett utdragbart skafferi, det är guld vär att bara dra ut och direkt kunna se allt som finns där. Andra smarta saker i mitt kök är inbygd diskpropp som öppnas och stängd med ett vred bredvid hon och ett diskställ i skåpet ovanför hon med vattenuppsamlande platta under.

Jag har alla bak-ingredienser i en stor låda där jag står och bakar. Smidigt att slippa släpa fram allt på bänken, utan man kan ösa direkt ur påsar/burkar ur den där kökslådan.

Övriga skafferivaror har vi i ett högskåp, och såhär i efterhand har jag insett att det vore bättre att ha utdragbara trådbackar där istället för hyllplan. Det är så djupt så det blir ngn ordning på't.

Diskmaskinen vid diskhon och inte för långt till kyl och frys osv :)

Så hade vi också ett dubbelskåp som var städskåp. Vi köpte hyllplan på ikea, sågade av och borrade. Det befintliga skafferiet (som var avsevärt mindre) har vi tagit bort helt och ska placera ett kyl/frys.
Ursprungligen fanns det ett mindre skafferi, ett stort dubbelstädskåp och en garderob i köket. :confused:
Nu har vi skafferi, återvinningsskåp med några mindre hyllor samt plats för ytterligare en kyl/frys.

Tipset jag bidrar med är att placera diskbänken vid fönstret. Är alltid trevligare att kika ut än in i en vägg.

Har man ett litet kök är en "baklåda" perfekt (man drar ut den helt och ställer på ex.vis köksbordet). Jag vill ha väldigt lite diskbänksplåt (diskbänksplåtsytan använde vi i princip aldrig) och i stället satsa på en bra ho. Där vill jag ha en stor som går att få i en ugnsplåt i samt en mindre liten slaskho (nu gick inte det att fixa med våra mått så det blev granitskiva och dubbelho i porslin istället). Jag gillar varken underlimmade eller överlimmade hoar. Granitskivor är en fantastisk lyx och har man ett litet kök kan det också bli överkomligt rent ekonomiskt.

Diskbänk mot fönstret är trevligt. Jag vill inte ha öppna hyllor, svårt att hålla rent från fett och ett måste att ha det superprydligt för att det inte ska se stökigt ut. Hellre vintrinskåp där bara den översta delen är vitrin och där man sätter belysning. Hellre grunda hyllor eller dra-utmodell än djupa skafferihyllor där man inte hittar det som är längst bak. Gå-in-skafferi är en ren fröjd...:love:

Smarta lösningar så att diskmaskin, vask samt skåpet/lådan med tallrikar etc. ligger invid varandra. Spis inom rimligt avstånd till vask är också viktigt så att man inte behöver gå över hela köket med en vattenfylld kastrull med spagetti.
Belysningen är väldigt viktig, både så man kan få ett "mys-sken" samt en riktig arbetsbelysning.

Ett högskåp blir det, men där skall ugnen och micron in. Nedanför dessa troligen då en stor låda, kanske då till torrvaror? Vi har inte sååå mkt mat i vårt skafferi i dagsläget så behöver inte jättestor plats.
Ev ett högskåp även bredvid kyl/frys, till städgrejer.

Placering av texdiskmaskin, spis och diskho är redan klart, kommer köra samma variant vi har i dagsläget, finns inte så många andra varianter som fungerar planlösmässigt.

Diskho som sagt, ska absolut kolla på kran "på slang" det har vi på jobbet och det är kanon!

Nedanför bänken (som vi kanske ska ha i granit som ngn föreslog? Skall kolla på det!) så kör vi troligen bara stora utrdagslådor. Dock var jag sugen på en sådan där "karusell" i bänken som är i hörnet. Så man kan dra ut kastruller och pannor enkelt.

Väggskåpen tycker jag är svårast. Måste vara djupare än i dag, för våra nya tallrikar får inte plats där i nuläget :eek:. Men annars vet jag inte vad vi ska ha för storlek på tex höjden...

Och så ovanför bänken... kakel eller glas? Färg?? Vill ha en bra neutral färg så har jag sen färg på burkar, textil mm.

Försökt hitta en bild på köket, men hittade bara en från när vi flyttade in och gjorde en "snabbrenovering" med nytt kakel, lackade luckorna, bytte golv och målade taket. Detta är alltså en före-före bild. Men så ni ser planlösningen iaf ;)
Ska ta nya bilder innan vi börjar riva sen!

DSC02457.jpg

Ev kan vi förlänga långsidan (den med spisen) lite, men det är knappt då matplatsen då blir mkt mkt liten.

Som ni ser har vi i dagsläget en hel diskbänk med två hoar. Gillar två hoar men dessa är rätt trånga. Så antingen en stor med en liten bredvid, eller bara en stor?

Värt kök är lite som du beskrev, "högskåpet" innehåller ugn osv. Karusell i hörnskåpet, men vi har elvisp, köksmaskiner och formar där. Kastruller/stekpannor har vi i en låda under hällen, ugnsplåtarna i en liten låda vid ugnen, torrvaror i lådor under den stora arbetsytan som är mellan häll och ho. Känslan är att det är nära till allt man behöver :)

En smal är ju galet dåligt. Du diskar i den stora och sen ska du knöla ned disken och skölja i den lilla...

Vi måttbeställde en rostfri diskbänk från Franke och där kunde vi placera ut precis allt hur vi ville ha det. Vi inser att vi är väldigt ute med rostfritt, men inget annat alternativ lockade oss mer.

Vi har kommit runt det där med plåtar lite. Vi har 70 spis och väldigt stora plåtar. Men vi sparade en mindre plåt från vår lilla spis. Den lagar vi det mesta i och slipper diska de stora! De använder jag när jag bakar, men till kladdig mat kan vi oftast använda den lilla.

Tycker absolut att ni ska ha skåp upp till taket så ni slipper en " dammgömma". Nu har ni rätt få skåp, annars hade jag definitivt rekommenderat att ni satte in en diskställsbotten på överskåpet till vänster ovanför diskhon så slapp ni ta upp yta med ett diskställ och gömmer effektivt undan disk som står och torkar.

Ja det blir skåp upp till taket alt en list m spottar högst upp.

Ang diskho så använder jag inte en till disk o en till skölj? Diskar det mesta u diskmaskin. i hon sköljer jag av matrester eller diskar stekpannor etc. Diskar o sköljer under kranen. det är mina behov m hon. ;)

Kikar just nu på vad vi ska ha som stänkskydd... som sagt har mosaik kakel nu, men finns ju så många olika varianter nu för tiden.. vad har ni? För/nackdelar?

Vi har stor mosaik, alltså 5*5 cm rutor i svart/vit/gråskala. Vi tilltalades mer av mosaik/kakel, men jag kan tänka mig att glas är praktiskt och lätt att hålla rent, man slipper fogar m.m.

Ja, vi har blå småmosaik nu, och vill gärna ha ngt helt annat. Färg är också svårt... vita luckor och mörk bänkskiva blir det troligen. Vill ha ngt neutralt så jag sedan kan matcha med vilka färger som helst i inredningen.
Är ju litet kök, så en ljus färg är kanske att föredra?

Liknande trådar

Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 879
Senast: Acto
·
Hemmet Vårt kök är ett Kalmarkök, google säger att de upphörde 1984, så det har några år på nacken. Om kanske fem år kommer vi byta hela köket...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 415
Senast: Monkie
·
Hemmet Behöver tips och råd till köket. Har mörkt klinker på golvet i stil med det här ; (Bilden är snodd från Sköna Hem) Mitt klinker är...
Svar
3
· Visningar
2 506
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka