Tips mot trasiga hovar

Torill

Trådstartare
Min foderhäst har ytligahovsprickor på ett par hovar, finns det nåt man kan ge i maten för att dom skall bli bättre?
 
Sv: Tips mot trasiga hovar

ett tips är att se över hovvården, trist men sant
 
Sv: Tips mot trasiga hovar

Du kan tillsätta Biotin. Det hjälper vid mot dåliga hovar OM det är brist på biotin. Annars gör det ingen nytta/skada.//Anette
 
Sv: Tips mot trasiga hovar

Om du ska ge hästen nåt att äta som är bra för hovkvaliten så ska du veta att det tar 6 mån - 1 år innan det ger synliga resultat. Oftast beror dåliga hovar på felskoning. Dålig motion eller felaktig foderstat.
Smörj aldrig hoven med nåt då får du fortsätta sen då man rubbar den normala som finns där eller förstör ytskiktet på hoven.
Klart man kan stärka hoven med vissa medel som finns att stryka på, men det hjälper ju bara för stunden en nödlösning.
Nej, se till att du har en duktig hovslagare (kolla andra hästar som skos av hovslagaren) och att hästen får daglig motion på varierat underlag istället
Lycka till!
 
Sv: Tips mot trasiga hovar

Var kan man köpa Keratex hoof hardener? Finns det någonstans nära Stockholm? Hur mkt kostar det?
 
Sv: Tips mot trasiga hovar

Jag använde Keratex under en begränsad period när hovarna såg ut som värst efter sommaren (många omslag från blött till torrt i marken). Jag märkte resultat på bara några dagar och efter de repade sig ordentligt efter några veckor. Idag är de hur fina som helst och det var ca 1,5 månad sedan jag har slutat med Keratex. Kanske det inte funkar lika bra för alla, men i mitt fall var det en stor räddning och resultatet verkar hålla i sig trots att jag slutat med medlet. Kan dock bero på att min häst har en OK hovkvalité i grund och botten, det kan säkert ha betydelse.

Jag beställde det via mail av en hovslagare (bor i Skåne tror jag). (Se länk jag klistrade in i mitt förra inlägg). Jag fick produkten hemskickad efter några dagar och det kostade 345 kr + 89 kr i frakt. Flaskan räcker i 6-12 månader, beroende på hur stora problem man har samt hur ofta man penslar på medlet på hovarna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 541
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 291
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 849
Senast: animalasia
·
Hästvård Hejsan alla Buke Har varit på återbesök idag med min häst där det har konstaterat att han har trasiga fibrer på gaffelbandet!! Nån som...
Svar
2
· Visningar
507
Senast: Idaw83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp