Tips mot torra hovar

Solvira

Trådstartare
Har ni några bra tips mot torra hovar? Tänkte att vi skulle ha en sån "dela-med-sig-av-bra-tips-tråd" när det är såna tider. :)
Själv kan jag bidra med det här: varmt hovbad med matolja i. Provade det för kanske två veckor sen, och då blev hovarna jättebra. :) Har inte hunnit upptäcka nåt negativt än heller, så då kan man ju hoppas att det inte finns nåt. :o :smirk:

Hej.. Jag HADE tänkt svara hovbad när jag öppnade tråden .. men det hade du ju skrivit redan så jag kan inte annat än att bara hålla med.. :bow: :p

Bra är om du hittar en hage så här på sommaren med mycket maskroser d är super för torra hovar =) fast tungorna blir svarta :D

Gräs ska, vad jag har hört, vara det bästa för hovarna. Annars kan du ju blöta ner hovarna och sedan smörja med någon olja eller dyl. Oljan gör så att vattnet stannar kvar lite längre så att det kan tränga in i hoven. Ungefär som att hudlotion ska smörjas in på kroppen när huden fortfarande är lite fuktig.

Brukar funka bra med vanlig matolja eller fodertran på hovarna. Blir blanka och fina också=)

Japp. :) Jag brukar använda vanlig matolja men jag tror egentligen att fodertran är ännu bättre.

Fodertran är bättre än matolja tycker jag. Det håller länge och är liksom segare. Jag tycker det är bättre än alla mysko hovfett jag prövat. Kan tillägga att jag höll på i säkert ett halvår att smörja in cornucresine i kronranden på en häst med dålig hornkvalité och jag märkte absolut ingen skillnad alls...

Vad är fodertran och var får man tag på det? Ska det användas tillsammans med fotbad eller hur går man tillväga?

Åh, är det därför min hästs tunga är svart?? Vad skönt att jag fått reda på det, höll på att bli orolig, för kompisen i hagen har normal tungfärg, men han kanske bara ogillar maskrosor, han är lite finsmakare ;)

Fodertran använder vi, en stor dunk kostade lite över 200. Och då är det säkert ett par liter i den.Finns på de flesta hästaffärer, Lantmännen bl.a.

Vi har satt upp en saltsten och ställt ut mineralbaljan på en jordig del av beteshagen, sen tömmer vi alltid vårt badkar där så det håller sig fuktigt och geggigt.
Hästarna står gärna och slickar på stenarna så hovarna får sig en rejär genomfuktning då, ett par gånger om dagen :idea:.

jag sätter på blöta filtboots som hästen går med hela dagen i hagen.

Jag penslar hovarna med torsklevertran (jag antar att det är det ni andra kallar fodertran), köpt på lantmännen.

Det är hur bra som helst!!!! Pållens hovar är jättefina fortfarande. Förra sommaren började jag med det i mitten av sommaren när jag tröttnat på att ringa efter hovslagaren titt som tätt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 243
Senast: lizzie
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 563
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar