Tips mot halsbränna?

Embe

Trådstartare
Jag är nu i v.32 och har plötsligt berikats med en helt mördande halsbränna. Har aldrig haft problem med halsbränna tidigare så jag känner mig lite nollställd på vad som fungerar bäst och tänkte därför be om era bästa tips?

Jag har googlat och fått fram tips såsom att undvika fet och stark mat, juice och citrusfrukter och att dricka mycket mjölk. Men det känns alltid bra att få tips från sådana som haft liknande besvär, så jag hoppas på svar från er :bow:

Inatt kunde jag knappt sova alls pga halsbrännan :(

Sv: Tips mot halsbränna?

Jag har på sistonde fått lite problem med halsbränna, och jag åkte i racer-fart till apoteket och blev rekommenderad Gaviscon.
Men sen pratade jag med min kära barnmorska, och hon sa att man kan äta lite fil eller yoghurt, och mandlar!
Så Gavisconen är kvar i sin förpackning, har inte behövt använda dom, utan det har räckt med en liten skål yoghurt när det är som värst och att knapra mandlar :d

Hoppas du blir av med halsbrännan!

/Tilli - 28 fulla veckor idag :love:

Jag är i vecka 33 med mitt tredje barn, och halsbrännan har varit min ständiga följeslagare under alla tre graviditeterna. För mig börjar det inte när magen börjar bli stor utan ungefär samtidigt som illamåendet i sådär vecka 6-7... :crazy:

Och på mig hjälper tyvärr inga husmorskurer eller "snälla" mediciner som Gaviscon. Jag skulle inte överleva (känns det som ;)) utan Omeprazolkapslar. Det är samma preparat som Losec Mups, men det finns kopior som är mycket billigare. (På vissa står det att de inte kan rekommenderas under graviditet, men det är för att just den firman då inte gjort tillräckliga tester på sin produkt. Den verksamma substansen är dock densamma och alltså kan man förlita sig på de tester som gjots på bla Losec Mups - jag har pratat med ett gäng farmaceuter och läkare om detta...)

En sån kapsel om dagen, eller varannan dag, gör att jag för det mesta är helt fri från halsbränna. Om jag inte tar omeprazol måste jag knapra Rennie och halsa Gaviscon dagarna i ända och det känns ju inte så sunt det heller. Sen får man ju prova sig fram till vad man kan äta i matväg och inte, för det verkar vara lite olika för olika personer.

Jag drack ett par liter Gaviscon under min graviditet. Funkade super men smakar blä! Det tog ett tag innan jag kom på att det var halsbränna, hade aldrig heller haft det innan!

jag klarade hela graviditeten tack vare osötad vanlig fil:) mjölk tycker jag inte har hjälp något, inte heller smaksatt fil eller yoggi, lättast är ju att prova dig fram, allt funkar inte på alla. jag för min del började med det som var lättast att få tag på, matbutikerna har öppet mer och längre än apoteket här därför började jag i den änden och behövde inte prova något mer:)

Både den här och förra graviditeten åt jag Novaluzid (tror jag den heter). Fungerade super för mig. FÖrsta grav hade jag så mycket halsbränna att jag fick kramper i mellangärdet. Inte kul att inte kunna andas och ha skitont. Fick tips av min BM att prova dessa tabletter och det fungerade.

här går det åt Novalucol i mängder.
Tjejen på apoteket rekommenderade den före Novaluzid.

Gaviscon är också effektivt, men jag får kväljningar av blotta tanken på skummet i munnen *kräksmiley*

Losec mups funkade och funkar bra för mig när mina magmunnar krånglar och de gjorde det oerhört mycket under graviditeten med lilltösen. :p :cool:

Här var det precis tvärtom, novaluzid fungerade mycket bättre på mig än novalucol.

Åt novaluzid och omeprazol, hade aldrig överlevt annars..

Jättejättetack för era svar! :bow:

En stor hjälp på vägen!

Det har varit lite bättre idag, har varit noga med att inte dricka juice till frukosten och skippa mina frukter som idag tyvärr var apelsiner då det var slut på annat hemma... Har hört att banan kan hjälpa till mot halsbränna? Är det någon som blivit hjälpt av det? Brukar normalt blanda alla typer av frukter men får ta och rikta in mig på de "snällare" ett tag och se om det hjälper.

Sitter nu och äter osötad filmjölk och har druckit extra mycket mjölk idag. Försöker att alltid dricka/äta de 5dl mjölkprodukter som rekommenderas om dagen men erkänner att jag slarvat lite ibland nu på slutet. Så det får nu allt bli skärpning på den fronten! :devil: Likaså på knäckebrödsfronten!

Imorgon skall jag bege mig iväg till Apoteket och inhandla något av preparaten ni tipsat om, idag blev det för mycket på jobbet för att hinna iväg, jag hoppas innerligt att jag får sova inatt ändå... Gaviscon verkar lite läskigt om man som jag har ganska lätt att få kväljningar, men måste man så måste man - som det är nu kan jag inte fungera normalt. Men jag tänkte nog prova något av de andra tipsen i första hand...

Halsbrännan kom verkligen snabbt och vägrar släppa taget mer än lite. :(

Åter igen - jättetack för era tips! :bow:

Ett till tips - mandel är faktiskt ganska effektivt mot halsbränna. Gott dessutom :d

Losec Mups/Omeprazol räddade mig sista månaderna av graviditeten.

När jag skulle ta Gaviscon svalde jag snabbt och höll andan i tio sekunder, sen kändes det mest som tandkräm. Men det är det där med att svälja flytande tandkräm som är lite yucky. Men det hjälpte toppenbra!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
952
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 909
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V