tips mot "elektriska" täcken

S

super_fantan

Hejsan!
Jag har ett litet problem så här års och dt är attnär jag ska ta av min ponny täcket och när jag borstar honom får han stötar.
Något som gör den valigen lugna ponnyn upprörd och hispig.
Det blir inte bättre senare när han måste ha "BH" också.
Vi har provat att tvätta allt i skölj medel men det hjälper uppenbarligen inte. Någon som har tips!
Tack!
:banana:

Sv: tips mot "elektriska" täcken

Det kan vara du som blir uppladdad också. Prova att "jorda" dig själv innan du tar i täcket/borstar. Ta i boxgaller tex.

det kan ju vara för att du tvättat allt i sköljmedel som det blir elektriskt. Fleece ska aldrig tvättas med sköljmedel har jag lärt mig.

jag råkade tvätta ett fleecetäcke i sköljmedel och det blev väldigt elektriskt. De täcken utan sköljmedel blev inte alls så.

Senast ändrad av en moderator:

Prova fukta handen tex i vattenhinken innan du rör hästen och sen då du tar av täcket eller borstar så håll alltid kvar en hand på hästen.
Lycka till!

Att man är elektrisk beror på underlaget, viss underlag är mer elektriska och har man då skor som är extra elektriska så får mna stötar hela tiden. Antingen så är det din häst som har elektriska skor eller så är det du. Kan ju alltid testa, eller så kan du testa att lägga ut en trasmatta under. Vet inte om trasmatta funkar, men man kan ju testa. Tänkte att det bryter av kontakten med golvet lite, om man inte vill gå och köpa nya skor.

Blöt ned händerna och vik av täcket. "Uppladdning" sker när det är för torrt i luften. Jag sprayar min med en vattenflaska innan jag borstar i sådana här tider, han blir tokig även om det bara är små små stötar (som det ändå blir om man behåller handen på hästen hela tiden).

Vad använder du för material i täckena och borstarna?

Byt ut syntetmaterialen mot naturmaterial så blir det nog bättre.

Utetäcken och bogskydd kan ju vara svårt att hitta i andra material, men man kommer ganska långt med att bara skippa fleecetäcken och plastborstar. :laugh:

Hejsan!
Jag har ett litet problem så här års och dt är attnär jag ska ta av min ponny täcket och när jag borstar honom får han stötar.
Något som gör den valigen lugna ponnyn upprörd och hispig.
Det blir inte bättre senare när han måste ha "BH" också.
Vi har provat att tvätta allt i skölj medel men det hjälper uppenbarligen inte. Någon som har tips!
Tack!
:banana:

skölj medel gör det hela värre.

vad är det för täcke? fleece är värsta tänkbara materialet när det gäller statisk reaktion.

ang. bh: om han behöver det så sitter inte täckena bra. en bh är ju bara till för att dölja ett redan existerande problem,d vs täcket skaver. leta efter bättre passande täcken! de finns!

Tack för alla svar! :Ddet är absolut värt att prova för att slippa de hemska stötarna.
Inget mer sköljmedel med andra ord!
Det är världigt varierat material i täckena. Vissa är med fleecefoder och andra i helt andra material, men verkligen alla ger konstigt nog stötar oavsett material..
Funderar på det där med mina skor och det kanske stämmer ska iallafll kollas upp.:crazy:
Angående bogskavet är det absolut ingen fara än och vi ska undvika bogskyddet så länge som möjligt! Jag skulle säga att hans täcken sitter rikitgt bra! Däremot är han väldigt känslig i hårremen vinter tid. tyvärr...:cry:

Tack igen!
:idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 788
Senast: axel
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 055
Senast: Legolaz
·
Hästmänniskan Vad har hänt inom ridsporten på mindre än 10 år? Jag tävlade ponny för kanske 10 år sedan, då var jag 13 år gammal. Då hade man med...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 372
Senast: Nisse liten
·
F
Utrustning ...som är smala i bogen önskas! Men helst ska det vara bogveck, så att "lilla" bus-ponnyn (är en maxad D-ponny som drar 125cm. i...
Svar
1
· Visningar
626
Senast: istapp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama