Tips mot åksjuka?

sthu

Trådstartare
Jag tänkte börja åka buss till jobbet. Men jag blir så fruktansvärt åksjuk! Tog bussen hem idag och hade inte åkt mer än kanske 1 km när jag började må illa. Jag blir varm, illamående och känner mig allmänt snurrig.

Har ni några riktigt bra tips mot åksjuka?

Jag tycker det brukar bli bättre efter ett tag (alltså efter några resor) och ta av sig jackan så det inte blir så varmt, förutsatt att det är en bit att åka. Halstabletter/Läkerol tycker jag hjälper också.

Några saker som hjälper mig:
1. Bra busschaufför som inte kör ryckigt (svår att påverka, men gör stor skillnad!)
2. Inte för varma kläder
3. Inte läsa/titta för mycket på telefonen. Föredrar att lyssna på något och titta ut genom framrutan eller fönstret
4. Sitt framåtvänd
5. Sitt så långt fram det går

Jag satt längst fram, tittade ut genom rutan hela vägen. Mår fortfarande illa, trots att det är en halvtimme sen jag klev av bussen (och jag promenerade ca 2 km hem).
Vägen bussen kör är rätt krokig och eländig, det gör säkert sitt också.

Nästa gång ska jag prova att ta av jackan och testa Läkerol.

Tuggummi kan funka ibland.

Jag är extremt åksjuk och blir i princip åksjuk även vid kortare sträckor i vanlig personbil, därav att jag nästan alltid kör om jag inte kan sitta fram. Det här med buss har jag för länge sen helt lagt ner. Det är inte värt bakfyllekänslan i timmar efteråt.

Tuggummi kan funka ibland.

Jag är extremt åksjuk och blir i princip åksjuk även vid kortare sträckor i vanlig personbil, därav att jag nästan alltid kör om jag inte kan sitta fram. Det här med buss har jag för länge sen helt lagt ner. Det är inte värt bakfyllekänslan i timmar efteråt.
Samma här :yuck:

I serien Över Atlanten använder de något plåster som sätts bakom örat, fast det kanske är enbart för sjösjuka. :confused:

Jag brukar använda Calma åksjuketuggummin, tar ett halvt om jag ändå ska använda andra halvan snart (dom är rätt stora).
Fördelen jämfört med åksjuketabletter är att man inte blir så trött eller påverkad i övrigt.
När jag vant mig efter ett antal resor så funkar det oftast att byta mot ett starkt vanligt tuggummi, det är som att kroppen lärt sig att det går bra om det smakar mint i munnen.

Ganska hög musik i öronen hjälpte mig genom högstadietiden när jag var tvungen att åka buss till skolan 😅 och vanligt tuggummi. Calma tuggummi har inte funkat för mig, smaken är ju vidrig dessutom. Dessutom kanske inte så kul att ta om det är ofta.

Plåster på naveln är ju en klassiker man kör på barn. Googla så finns det många som intygar att det funkar. Funkade för mig som barn, har inte testat som vuxen.

Åksjuketabletter finns på apoteket
Jag brukar använda Calma åksjuketuggummin
Om avsikten är att bara ta sig till och från jobbet och dessutom varje dag, så är det nog ingen jättebra idé. Man blir generellt rätt trött av dem och kan även få andra biverkningar som även kan påverka arbetsförmågan, beroende på vad man jobbar med.
Ska köpa någon form av åksjukemedicin imorgon. Fast det känns ju lite sådär att behöva ta det två gånger om dagen..
Åksjuketabletternas effekt sitter i upp till 12 timmar.

Rent spontant tycker jag att du ska prova åksjukearmband, som nämns i citatet nedan.
1646776908715.webp

Kom på att det kanske kan vara värt att testa sånna där åksjukearmband (Seaband)? :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 187
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV