Tips mot åksjuka?

Om avsikten är att bara ta sig till och från jobbet och dessutom varje dag, så är det nog ingen jättebra idé. Man blir generellt rätt trött av dem och kan även få andra biverkningar som även kan påverka arbetsförmågan, beroende på vad man jobbar med.

Åksjuketabletternas effekt sitter i upp till 12 timmar.

Rent spontant tycker jag att du ska prova åksjukearmband, som nämns i citatet nedan.
Visa bifogad fil 87087
Tuggummits effekt sitter i i ca tre timmar, och det är en av tio som upplever trötthet som biverkning. Själv har jag aldrig märkt av nåt sånt, och klarar mig dessutom fint på ett halvt 😊. Tabletterna är en annan sak, det är inte samma verksamma ämne

Tuggummits effekt sitter i i ca tre timmar, och det är en av tio som upplever trötthet som biverkning. Själv har jag aldrig märkt av nåt sånt, och klarar mig dessutom fint på ett halvt 😊. Tabletterna är en annan sak, det är inte samma verksamma ämne
Ja, jag blir trött och seg och tabletterna, tuggummina känner jag 0 sånt av. Men oavsett mår jag personligen sämre av att ha varit åksjuk, det går inte över så fort jag hoppat av tåget/bussen liksom, så absolut hellre lite trötthet än att gå mer "sviterna" av åksjuka nån timme 😅

Jag tänkte börja åka buss till jobbet. Men jag blir så fruktansvärt åksjuk! Tog bussen hem idag och hade inte åkt mer än kanske 1 km när jag började må illa. Jag blir varm, illamående och känner mig allmänt snurrig.

Har ni några riktigt bra tips mot åksjuka?
Tuggummi, lyssna på något som distraherar.

För mig blev det faktiskt bättre av att ha munskydd på mig när jag åker kommunalt. Men det beror nog mycket på att jag främst är väldigt känslig för lukter och blir illamående av det.

Det är ju balansorganet i örat som gör dig åk sjuk.
Testa att öva upp balansen tec balansbräda, stå på ett ben mm så kansk det blir bättre.
Sen kan man bli sjuk av andra orsaker

Jag har aldrig mått så illa som när jag testade Calma. Så vidrigt! 😅

Vara sval, mätt och titta ut hjälper mig mkt.

Jag trodde nästan att det bara var jag som blev illamående av calma! Tuggummit får hela min mun att kännas bortdomnad, en väldigt märklig upplevelse. Postafen har fungerat bättre för mig.

TS: Ett tips om du vill prova åksjuketabletter är att göra det på en ledig dag. Båda sorterna gör mig väldigt dåsig/groggy, hade inte vågat cykla/köra bil/rida på ett bra tag efter att ha tagit dem. Sambon får noll biverkningar och tycker både calma och postafen är toppen.

Det är ju balansorganet i örat som gör dig åk sjuk.
Testa att öva upp balansen tec balansbräda, stå på ett ben mm så kansk det blir bättre.
Sen kan man bli sjuk av andra orsaker
Fast är det inte tvärtom? Att balansen är FÖR bra? Det sa en stridspilot till mig en gång.

Jag blir väldigt lätt åksjuk/sjösjuk och har testat i princip allt. Det enda som hjälper är åksjuketabletter. Några sorter ger inte dåsighet om man tar dem med tillräckligt långt uppehåll, så morgon och afton borde fungera? Bättre än att vara illamående, i alla fall....

Min dotter hade stora problem med åksjuka när hon var liten. Skulle vi långt fick hon medicin, men det ville man ju inte ge varje gång man skulle åka en kort sträcka. Vid något tillfälle fick vi tips av en taxichaufför utomlands att tugga på något salt, typ chips. Det funkade klockrent för henne! Hade säkert inte räckt på långturer men för kortare turer var det toppen.

Min dotter hade stora problem med åksjuka när hon var liten. Skulle vi långt fick hon medicin, men det ville man ju inte ge varje gång man skulle åka en kort sträcka. Vid något tillfälle fick vi tips av en taxichaufför utomlands att tugga på något salt, typ chips. Det funkade klockrent för henne! Hade säkert inte räckt på långturer men för kortare turer var det toppen.

Intressant, jag äter ofta popcorn när jag åker bil och på sistone har jag sällan varit åksjuk.

Fast är det inte tvärtom? Att balansen är FÖR bra? Det sa en stridspilot till mig en gång.

Jag blir väldigt lätt åksjuk/sjösjuk och har testat i princip allt. Det enda som hjälper är åksjuketabletter. Några sorter ger inte dåsighet om man tar dem med tillräckligt långt uppehåll, så morgon och afton borde fungera? Bättre än att vara illamående, i alla fall....
Jag har också hört detta, och min balans är nog hyfsat bra efter nästan 30 år med ridning som hobby i princip dagligen. Min syster däremot som fick virus på balansnerven som barn har usel balans än idag, hon känner aldrig av varken bilåkning eller sjösjuka.

Med tanke på att någon tipsade om chips (eller salta grejer generellt), det är typ det enda som funkar för att få bort illamåendet efteråt för mig. Chips eller salta kex eller så. Det kanske funkar även i förebyggande syfte?

Om avsikten är att bara ta sig till och från jobbet och dessutom varje dag, så är det nog ingen jättebra idé. Man blir generellt rätt trött av dem och kan även få andra biverkningar som även kan påverka arbetsförmågan, beroende på vad man jobbar med.

Åksjuketabletternas effekt sitter i upp till 12 timmar.

Rent spontant tycker jag att du ska prova åksjukearmband, som nämns i citatet nedan.
Visa bifogad fil 87087
Dom har jag, använder regelbundet vid resor.

@Kiwifrukt
Samma med mig och min syster. Jag har bra balans, blir åksjuk. Hon har kass balans och kan åka alla berg o dalbanor, läsa när hon åker bil osv.

TS
Jag sitter alltid längst fram när jag åker buss så jag kan se vägen. Inget kollande på mobil eller liknande. Då funkar det fint om det inte är flera timmar i buss såklart.

Nödtips: dofta på handsprit, illamåendet försvinner direkt. Annars tycker jag att man brukar vänja sig med tiden. Titta rakt fram genom rutan, gärna frysa lite, inte läsa, inte vara hungrig.

Jag har också hört detta, och min balans är nog hyfsat bra efter nästan 30 år med ridning som hobby i princip dagligen. Min syster däremot som fick virus på balansnerven som barn har usel balans än idag, hon känner aldrig av varken bilåkning eller sjösjuka.

Med tanke på att någon tipsade om chips (eller salta grejer generellt), det är typ det enda som funkar för att få bort illamåendet efteråt för mig. Chips eller salta kex eller så. Det kanske funkar även i förebyggande syfte?

Jag har också använt mig av chips vid tillfällen då jag riskerat åksjuka/sjösjuka. Nu blir jag inte så illamående som en del men tillräckligt för att vara jobbigt. Chipsen hjälper en del men inte helt. Det hjälpte på en båtutflykt en gång men det hjälper inte om jag åker X2000. Så det beror på för min del. Hög musik i hörlurar och att titta ut genom fönstret är min standard. Samt att ha nåt att småäta.

Bekantingen tejpade fast en liten sten i naveln så det blev lite tryck mot navelrosetten. Det hjälpte för henne. Klok kvinna för övrigt och det kostar ju inget att prova.

Att ha en öronpropp i ena örat har jag hört kan hjälpa.

En liten rolig anekdot;
Vi testade detta på min dotter när hon var liten, och åkte till fjällen med farmor och farfar. På vägen upp, i bilen skulle hon prata med mig i telefonen, men hon hörde ingenting. Hallå hallå! Hon hade luren mot örat med öronproppen, upptäcktes efter en lång stund… Samma sak hände på vägen ner… 😁

Det funkade för övrigt ganska bra!

Jag är rejält åksjuk, och jobbar ju ibland till sjöss i inte allt för semestervänligt väder... Att vara utvilad och alltid äta lite precis innan man ska åka (eller småäta regelbundet om man är till sjöss) är ett måste! Sen att inte vara för varm, och givetvis inte titta på skärm eller läsa. Akut brukar jag använda Calma, åksjukearmband och salta snacks eller torkad ingefära. Att dricka något syrligt brukar och lindra lite. Men fy sjutton vad sänkt man blir om man faktiskt börjat må riktigt illa. 😔

I serien Över Atlanten använder de något plåster som sätts bakom örat, fast det kanske är enbart för sjösjuka. :confused:

Det funkar jättebra om man tex ska vara till sjöss ett tag, men man ska sätta dit det dagen innan helst (eller åtminstone ett gäng timmar innan man ska åka), så det är inte en lösning för kortare resor varje dag. Jag klarade en arbetsvecka på Nordsjön i november tack vare plåstren, kommer aldrig ge mig ut på några längre utan att ha med dem. Dock är de ju receptbelagda, och det är inte alla läkare som känner till dem.

Mitt största problem är nog inte själva illamåendet, utan yrseln. Jag blir rejält snurrig!

Ska börja beta av lite tips framöver. Just nu tar jag bilen, men planen är att det ska bli buss istället åtminstone några gånger i veckan.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 187
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV