Tips lösgörande

ishmanda

Trådstartare
Jag behöver er hjälp med lite tips och ideer.

Det är så att tillridningshästen jag har är väldigt stel i nacken och jag vet inte rikgit hur jag ska få henne lösgjord där :confused::confused:
Hon börjar hitta bärigheten fint i både skritt och trav på raktspår men så fort jag försöker svänga drar hon emot tyglen eller trycker ut bogen.
Har ni någon eller några bra lösgörande övningar för nacken???

Snälla ge mig många tips så jag kan få bort stelheten i nacken. För hon börjar blir riktigt fin att rida för övrigt :love::love:

Sv: Tips lösgörande

Lite följdfrågor först:

Hur gammal är hästen och har du någon teori om varför den kan ha blivit så stel i nacken? Sträckning, överbelastning/överträning, gått omkull i hagen, ofördelaktig exteriör mm?

Är hon stel åt sidorna eller "uppåt/neråt" eller både och? Vid vilka övningar kommer denna stelhet fram och blir mest påtaglig - alltså, när märker du mest av problemet?

Är hon frisk i övrigt? Är du säker på att det är nacken i det sitter i? Varför är hon på tillridning? Ska hon "bara" vidareutbildas eller är hon felriden innan?

På din förklaring låter det snarare som att hon är stel i sidan än i nacken, i och med att hon går emot bettet eller tappar bogen. Alla hästar har en mer eller mindre svagare sida, oftast högersidan.

Jag skulle jobba mycket tempoväxklingar, ställa, böja lite lätt - och vara noga med att hon verkligen böjer hela kroppen utan att tappa bogen och bakdelen. Sidvärtsrörelser och skolor fungerar väldigt bra lösgörande över lag. Gärna i trav då det blir lätt att både häst och ryttare sänner sig mer i skritten och traven har en enklare fotförflyttning för hästen att jobba i sidled om den är lite stel.

Att ta ut en equiterapeut eller liknande skulle nog inte heller vara helt fel.

Hej
Kolla om hon har några låsningar i nacken. Annars kan du hålla på med mycket yoga med hästen. Och rida mycket volter.

Lycka till!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 634
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 411
Senast: lirco11
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 960
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 495
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka