Tips - Kastar sig ur transporten

johanssk

Trådstartare
Jag har haft min häst, ett 15-årigt sto, i snart 2 månader och börjar fundera på att börja jobba på hennes problem vid lastning. Hon går snällt med in men är man inte tillräckligt snabb med bakbommen kastar hon sig ut igen. Har bommen kommit på när hon provar ger hon sig och står sedan snällt när man stänger och när man åker. Likaså vid avlastningen står hon snällt tills bommen lossats, väntar några sekunder till men kastar sig sedan handlöst bakåt. Hon verkar inte rädd utan verkar mera vara ett invant beteende. Tips på bästa sättet att träna bort det? Vanligtvis när jag tränar lastning kör jag typ "kliv fram ett steg - backa ett steg" Kliv fram två steg -stanna osv i kombination med godis men kanske finns det något bättre för just detta problemet?
 
Jag hade liknande problem med en av mina, men jag har en transport med fronturlastning så problemet löste sig lite av sig självt då jag dels lät den gå "igenom" transporten- alltså in där bak och ut där fram, och började lasta ur framtill. När det bättrat sig så lastade jag ibland av hästen framåt och ibland bakåt så hästen visste aldrig vart den skulle få gå ut.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Har du möjlighet att testa Step-Up? Min kastade det sig och jag skämtade lite om att i en step-up skulle han bara göra så en gång, sen rulla ur. Men faktum är att han från att ha vältrat sig ur, backade så försiktigt så. Sen var det bara att belöna. Även om de kastar sig ur en step-up så händer inte så mycket, bara du har bra mark under.
 
Ditt problem är ju typ det vanligaste som finns typ ang lastning ...
ofta späder folk på beteendet med att som du beskriver "kasta på bakbommen snabbt" .

Jag tror inte du behöver så mycket mirakelmetoder s.a.s utan träna i lugn och ro på hemmaplan med att hästen ska vara kvar inne längre stunder utan någon kastar igen bakbommen och upp med luckan och åka .

Samma vid urlastning. Vänj hästen vid att bara för att ni stannat är det inte ekvivalent med att hästen ska ur.
Låt den stå kvar länge . Tex med sidodörren öppen, käka Hö och kunna titta ut.
Samma med baklämmen. Bara för att den fälls ner betyder inte att hästen
ska ut direkt .

Tror inte problemet är jättestort som sagt utan bara grunder som skippats.

Du har en häst som åker lugnt och fint osv . Bara ta tag i det som brister lite ang ut och in. Och det viktigaste : om/när hästen kastar sig : inget tryck eller hålla emot . Många har fostrat sina hästar till problem just för att de håller emot när hästen kastar sig .

Ett ytterligare tips vid urlastning kan vara att ingen står därframme när hästen ska ur, för vissa hästar blir det mer "tryck" . Ha en lång lina istället och stå därbak .
 
Senast ändrad:
@Mackans inlägg var mycket klokt. Jag vill understryka att det är jätteviktigt att inte lossa bommen förrän hästen står lugnt och inte trycker/tänker bakåt (när ni väl kommer så långt att bommen är på). När jag lasttränar för "enmanslastning", så har jag en plastbalja med lite gott i, som jag har bredvid rampen och när hästen backar ut lugnt ställer jag fram den på rampen, så att hästen stannar och äter lite. Det ska vara lite trevligt häng vid rampen innan vi fortsätter. Det brukar funka bra och är en säkerhet för mig när jag är ute och åker ensam.
 
När jag köpte min nya häst så gjorde hon likadant. Så fort något öppnades där bak så kastade hon sig bakåt. Men jag kände att det inte var av rädsla utan av invant beteende. Så till en början var vi två st, en fram och en bak. Ingen bom lossades förrän hon stod lugnt. Och var noga med att jag sa "BACK" innan hon började, och inte heller då tvinga henne till att backa, typ trycka ut henne, utan och fick lära sig ordet. Och så fort hon kom ut så stannade vi kvar vid rampen. Vi stod där tills hon stod lugnt, efter det så vände vi och gick därifrån. Vi vände åt olika håll varje gång så att hon inte vänjer sig vid att backa åt ett håll och då kanske backar av rampen snett. Nu åker jag med henne själv och har inga problem med att last in/ur själv. Ibland står hon kvar även om jag har sagt "BACK" :).
Det viktigaste är nog att alltid ta det lugnt och och inte försöka göra så stor grej av det! :)
 
Jag har haft en sådan häst @johanssk , den slutade med beteendet med tiden. Jag skickar alltid in hästarna själv samt tar emot dem ute vilket jag tycker underlättar. Som flera skrivit ska man aldrig ha bråttom, jag öppnar aldrig bakbommen innan gästen står lugnt. Min häst gjorde jag inget speciellt med utan lät den backa ut i högt tempo (men först efter att den fått kommando om det) med tiden började den backa ut i lugnt tempo. Innan den kom till mig hade den inte åkt så mycket transport så jag tror att den helt enkelt bara behövde få lite rutin, kanske det gäller din häst också?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
3 074
Senast: kryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp