Tips - kaninunge som ar los i magen

Soppan

Trådstartare
Hej!
Vi har nyligen fatt hem en liten kaninunge. De forsta tre dagarna gick bra men nu har hon blivit lite los i magen och verkar inte vilja ata mer an pyttelite.
Hon har fatt med den mat hon ar van att ata och ho av samma marke.
Jag har ocksa gett henne lite vatten med en gammal pipett jag har eftersom jag inte kunnat se ifall hon druckit ordentligt eller ej.

Jag har haft kaniner innan och vet att de kan vara kansliga vid miljobyte osv. Jag tror ocksa att vi kan ha gett henne lite mer gront an hon ar vad vid (morot, persilja, gurka).

Hon har inte diarre men bajset ar klart losare och kladdigare an vad som ar normalt och hon har varit valdigt stilla idag jamfort med hur hon brukar vara men i ovrigt ser hon frisk ut (inga varma oron, blicken ar klar)

Har ni nagra tips pa vad man kan ge henne att ata eller andra knep ni anvander om era kaniner ar losa i magen? Mina gamla kaniner brukade jag ge ho och knackebrod (samt vatten saklart) och det brukade ordna upp allt pa en dag. Jag ska ivag och kopa mer ho och funderar pa om jag kanske ska valja ett med mer naringsinnehall iom att hon ar ganska liten i maten?

Om hon blir samre eller om det inte gar over sa kommer vi saklart ga till veterinaren, men som sagt, jag ville hora om ni kloka bukemanniskor hade nagot tips som kanske far henne att bli lite battre i magen redan nu?

Sv: Tips - kaninunge som ar los i magen

Jag skalagga till att hon varit liten i maten redan fran forsta dagen och hon verkar inte ata speciellt mycket ho utan ater isafall sina pellets och det grona hon fatt. Jag ar man om att fa henne att ata mer ho, darav mina funderingar om jag ska valja en annan sort an det jag har nu?

Vad får hon för hö nu? Ju grönare och inte lika "träigt" brukar vara mer omtyckt, hö från mataffärer är tyvärr ofta gult och hårt.

Hur mycket mat får hon utöver höet? Bästa sättet att få henne att äta hö (vilket ju är livsviktigt) är att minska ner på resten.

För magproblemen: Ta bort maten så hon bara har vatten och hö. Kolla så hon inte är uttorkad. Om hon inte äter får du tvångsmata henne. Bäst är critical care (som köps hos veterinären), annars kan man blöta upp pellets eller blanda fiberhusk med morotspuré. Det sistnämnda är ju dock ingen bra idé om hon inte är van vid grönsaker.

Hon är alltså lös i magen, det är inte bara nattbajsar? Vilar mer gör mina kaniner också nu i värmen, men självklart ska man hålla koll! Hellre oroa sig en gång för mycket än en gång för lite.

Först skulle jag vilja fråga om du är säker på att det inte är avföringen som kommer från blindtarmen? Den är ju lite lösare,men äts oftast upp av kaninen eftersom de får i sig livsviktiga vitaminer genom det.

Om hon är lite lös i magen så kan man prova med att ge morotspuré eller blåbärspuré på barnmatsburk,eller bara lite potatismjöl blandat i lite vatten och ge i munnen.
Annars finns det ett bra läkemedel att ge som heter zoolac. Det är receptrfitt och kan köpas hos veterinär eller på nätet. Det är en pasta som ges direkt i munnen vid mag- och tarmproblem.
Critical care är också bra att stödmata med,om det behövs.
Det brukar säljas hos veterinärer.
Blir hon inte bättre så är det nog klokt att ta henne till veterinär så fort som möjligt eftersom de snabbt blir uttorkade,om de är lösa i magen eller har diarré.
Får du inte i henne hö så kan du lägga lite hö i ett glas vatten över natten och sen stödmata henne med vattnet,då du silat av det från höet.
Det brukar kunna hjälpa till att bibehålla tarmfloran om de matvägrar eller äter dåligt.

Lycka till och berätta gärna hur det går!

Tack for tipsen!

Bajset ar kladdigare och luktar illa, ser inte ut som det som de brukar ata upp.
Jag har gett henne pellets uppblandat i vatten. Har ocksa ett par pasar bio-lapis som jag fick med mig fran veterinaren nar ett av mina marsvin gick pa antibiotika (det ska hjalpa att aterstalla tarmfloran hos kaniner, marsvin och sma gnagare). Hon fick lite sant igar och verkade lite piggare efter men hon ater fortfarande inte dock dricker hon vatten sjalv.

Vi ska till veterinaren idag sa far hon bli ordentligt undersokt och forhoppningsvis kan vi fa ordning pa lilla magen. Det knorrar dar inne och hon gnisslar tanderna da och da, vet inte om det ar for att hon har ont i magen eller om det kan vara sa att det kanske ar tanderna som ar roten till problemet. Ska be veterinaren kolla det ocksa iallafall.

Aterkommer nar vi varit dar.

Inget fel pa tanderna sa vitt veterinaren kunde se. Hon fick tva sprutor och jag har stodmatat henne med uppblotta pellets, vatten samt det bio-lapis. Hon blev lite piggare igar men nu ar hon slo igen och ska traffa veterinaren igen sa far vi se om det finns nagot mer de kan gora for henne. Hoppas hoppas..

MAn ska aldrig ge en ny kanin unge gräs eller färskfoder de första 3 veckorna brukar jag säga till mina kunder.

Mata henne med vatten med salt och socker i samt A-fil. Låt henne bara ha hö.

Har hon gelé bajs? Eller bara diareè. Luktar det eller inte? Har hon bakterier rekommenderar jag BIMOTRIM med impren. Kan du säga till din vet. Väl provad på ca 300 kaniner här..

Hur gammal är den? Man ska aldrig köpa yngre än 8 veckors ungar. 5-6 veckors kankse inte helt klara sej utan mammans mjölk. De på zoo har oftast alldeles för små kanin ungar..

Det handlar om timmar på kaniner. Kan vara så att hon inte är riktigt väl utvecklad i magen. Kaniner är som med smakportioner som man ger bebisar. Magarna är inte utvecklade för ett liv utan mor och syskon..

LYCKA TILL..

Ja Sanio, du kan mycket val ha ratt att hon var for liten nar vi fick henne och jag ska prata med affaren vi fick henne ifran nar jag torkat alla tarar sa att saga.

Hon blev inlagd pa klinik igar morse och fick trots all tankbar hjalp och medicinering blev hon i sa daligt skick att vi bestamde i samrad med veterinaren att det var bast att lata henne fa somna in :cry:
Rontgen visade att hon hade mycket gas i magen, och hon fick smartstillande och tarmreglerande medicin men hon var som sagt valdigt liten och det gick fort.

Nu ar det valdigt tungt..

Jag ska inte skylla pa affaren, men jag tror det kan ligga i det som Sanio skrev och blir det nagonsin en kanin igen (just nu kanns det INTE som det..) sa kommer vi att undvika djuraffarer och leta hos en serios uppfodare istallet.

Jag tror hon fick bimotrim (ringer en klocka nar jag hor det) och sa det dar bio-lapis ocksa, samt antibiotika, smartstillande mm, men det hjalpte som sagt inte.
Stackars lilla gumman :(

Så tråkigt!
Det går ruskigt fort med magproblem på kanin, var själv med om det i höstas på en 9månaders...

Edit: Du kan i alla fall trösta dig med att ni gjorde allt ni kunde. Låt det inte avskräcka dig från att skaffa kanin igen om du vill det.

Vad tråkigt att läsa att hon fick somna in.

Men som tidigare skrivits, ni gjorde verkligen allt ni kunde för henne.

Kram

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: Raderad medlem 120709
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 880
Senast: Corminta
·
Däggdjur Hej! För ett tag sedan så hittade jag och en kompis en kaninunge. Har haft honom hos mig i några dagar nu, men problemet är att han är...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 322
Senast: Ryttaren
·
Övr. Hund Jag blir lite konfunderad av min hund och hans beteenden I vissa sammanhang. Trots att jag egentligen borde veta hur jag ska ga tillvaga...
Svar
7
· Visningar
898
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna