Tips hitåt!

Arwyn

Trådstartare
Jag håller på att hjälpa mina kompis att rida in sin nya unghäst, och ingen av oss har väl jättemycket erfarenhet på området. Jag har ridit in ett par hästar för en massa år sedan, men det var åt andra, som i princip bara ville ha dem inridna, inte utbildade på nåt sätt.

Det är ett sto f -02, import polen, men alltså inte inriden än. Hon är jättesnäll och tar det mesta med ro, men kan bli lite spänd. Vi har tömkört, och det är, a work in progress, kan man säga. :smirk: Men hon är duktig. Longeringen går kanon, hon går ok med inspänning. Hon är bäst på att stå still! :) Hon stannar snällt när man ber henne, och står tills man ber henne gå. Står fint under på -och avsittning.

M har skrittat på henne själv utan ledare, men pga ett smärre missöde då hästen fick sadeltvång, och skickade M som redan är så trasig i kroppen, i backen, fick vi ta ett steg tillbaka. Nu har vi börjat longera så smått i skritt (med M på ryggen, då). Hon kan stanna henne och sätta igång henne själv. Styrningen är inte hundra, hon bara viker på huvudet och går emot, men det kommer nog snart.

Vi har stora funderingar på hur vi ska göra, nu när det börjar bli dags att trava, har vi lite funderingar. Jag vet att när jag red in, så red jag lätt, efter att ha gjort det i skritt först. Men nu har vi hittat en bok vi tycker verkar vettig, som vi ska försöka följa så smått. I den står det att man ska sitta ner i traven från början? Hur gör ni?
Hur har ni gjort när det blir dags att ge sig ut i skogen? Det är inget större problem att leda henne i skogen, lite skvättig, men ingen fara.

Planen är att rida henne fram till december, ungefär, och sedan får hon stå i två månader.

Alla små matnyttiga tips på inridningen mottages tacksamt!
 
Sv: Tips hitåt!

Hmmmm. Jag tycker nog inte det är dags att trava med ryttare innan start stopp o vänd sitter bättre än vad du beskriver. Den måste ju kunna grunderna. Har hon skrittat själv utan lina?
Motion kan ju hästen få ändå utan att trava under ryttare än.

Särskilt eftersom ni båda är osäkra så ska ni ta det mycket sakta och vara noga med att gunder sitter innan ni går vidare.

Tömkör ni? Det är bättre än bara longera. GÖr det innan ridpassen, avsluta med att hon eller du skrittar runt och tränar just start stopp o vända och hjälper hästen att förstå vad ni vill
Dra inte i tyglarna vid vändningar bara utan använd vikten.

Sen när det sitter och hästen villigt lyssnar på ryttaren och vänder villigt så kan ni trava och sitt då ner eftersom det stör hästen mindre.

Ryttaren måste var rätt säker och kunna vara i balans med hästen för att inte störa, en häst som inte är van vid ryttare har fullt sjå med att balansera i början.

Den som sitter måste kunna sitta i balans utan att studsa i sadeln. Sitt inte helt tungt ner utan i en aning lätt sits, som man sitter på unghästar först.

Om din kompis är trasig i kroppen redan kanske det är en bra idé att lämna hästen till någon mer erfaren för de första grunderna? Kanske någon i närheten som hon kan åka till för att få vara med och få hjälp av även sen. Eller någon som kan komma och hjälpa till ibland?
 
Sv: Tips hitåt!

Som sagt: Hästen startar och stannar jättefint med bara ryttarens hjälp. Ja, åter som sagt: vi tömkör henne, det går bra.

Vi har gått sjukt sakta fram. Hästen är snorless på oss :p hon bara suckar och ser trött ut.

Och, som sagt, hon har skrittat henne själv, utan ledare.

Att lämna bort hästen är inget hon vill göra, då hela syftet med att köpa unghäst var att få göra allt själv. Går det inte så säljer hon henne hellre.

Men tack för dina tips ang nedsittningen, vi får prova det!
 
Sv: Tips hitåt!

jag tycker det är jättebra att rida ut med en äldre (trygg) häst som följeslagare så fort hästen svarar bra på halvhalter, stop och igångsättning. och givetvis är "styrbar" ;) tycker det är ett bra sätt för att få en bra bjudning i hästen, oftast tycker dom ju att det är väldigt roligt, och det är bra träning för både balans och styrka hos hästen.

vi sitter aldrig "tungt" ner på unghästarna. antingen lätt ridning eller fältsits. sitter ner i traven gör vi först när dom fått lite "styrka" i ryggen, att orka bära oss.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips hitåt!

Tack för tipset på traven! Ungefär så tycker jag också, men jag tycker det skulle vara svårt att rida lätt sits, man måste ha så bra balans.

Rida ut kommer vi tyvärr inte att hinna göra innan vintervilan, M har ridit ut henne en gång, jättekortis, medan jag ledde henne. Framöver ska jag rida en annan häst, och M leda henne, så hon vänjer sig vid att ha en häst bakom, för hon tycker det är lite läskigt med ljud bakom.
 
Sv: Tips hitåt!

vi har alltid den äldre hästen först och unghästen sist. reagerar inte den äldre hästen så brukar inte unghästen heller göra det.

lycka till ;)
 
Sv: Tips hitåt!

Jo, man får ju börja så, men det känns som om vi måste vänja henne vid att ha en häst bakom henne ganska tidigt.
 
Sv: Tips hitåt!

Hej!
Ett tips när ni ska börja trava är att ha henne på lina, altså en som longerar. Då har man lite bättre koll ifall det bär iväg. Blir lite lättare för den som rider att slappna av oxå. ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 015
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 153
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Att lämna i smyg
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp