Sv: Tips från olika yrken
kl
När ni ska lämna in jackor, väskor och annat i garderoben på olika konferenser, mässor etc., ha gärna det ni ska hänga in redo när ni kommer fram till disken. Är det lång kö bakom er blir det frustrerande för oss som jobbar att stå och titta på medan ni ska rodda med jackor, tröjor och halsdukar. Är det däremot ingen kö så är det självklart okej att använda disken som avlastingsplats, men man kan ställa sig lite åt sidan. Samma gäller när ni ska hämta ut det ni lämnat in; ha brickan redo (och stoppa den för guds skull inte i bakfickan på jeansen - den kommer trilla ur. Gör du ändå det så bli inte förbannad när jag vänligt men bestämt förklarar att du tyvärr får vänta tills garderoben är tom om du tappat den. Det är inte jag som bestämt reglerna kring det, det ÄR däremot jag som får skit om jag skulle lämna ut en jacka till dig som du inte har kvittens på och det sedan visar sig att den tillhör någon annan...).
Är vi flera som jobbar i samma garderob så håll gärna koll på vem som gick iväg med din jacka. Det är troligen samma människa som kommer tillbaka med just din bricka. Ha lite förståelse för att vi som jobbar under ett stort evenemang hänger in tusentals jackor och möter lika många människor, ni behöver bara ha koll på en människa som gick iväg med er jacka.
Ta med mobilen ur jackfickan! Om det är full garderob och din jacka hänger längst in är det inte askul att gräva fram den och sedan hänga tillbaka den igen när du hämtat mobilen (eller biljetten, läppglanset eller whatever...).
Och en sista sak; när ni ska hämta saker behöver ni inte förklara vad eller hur många saker ni hängt på samma bricka. Vi har ett system för att märka och hålla koll på vad som hör till samma bricknummer och det tar oftast bara längre tid om du ska skrika instruktioner om din svarta karbinväska (Nej! Inte den, den där bakom... Aa, den! Nej, där du var förut! Nej, det vara bara en väska!). Om jag inte uttryckligen frågar dig om det så har jag koll på dina saker, jag lovar.
Sen skulle jag egentligen önska att folk slutade ha fleece och syntetdun eller liknande i kombination. Det blir så jävulskt statiskt...! Men det inser jag att det inte är ett helt rimligt önskemål mitt i vintern.