Tips från de visa!?

supercassie

Trådstartare
Nu står det mer eller mindre helt klart att jag och syster har ett sto att betäcka...
Då kommer vi ju till det eviga besväret med hingsten som ska få bli lycklig far till vår blivande stjärna ;)

Jag är tacksam för alla tips, funderingar och åsikter.

Stoet; Dammen- Marramas
Hon är ganska liten ( 161 ca), ngt lågställd fram, har väldigt fina gångarter och hoppar fint.
Dock är hon lite feg i hoppning och het i pannan. ( Hon blir inte "dum" utan snarare nervig)

Vi vill ha en hoppinriktad avkomma strl ca 160-167.

Hingsten;
*Bör ha lämnat en del avkommor innan, då stoet är oprövat.
*Bör lämna ngrlunda stabilt i "önskad strl"
*Måste vara högställd, mkt luft under magen.
*Bör ju vara en hoppare alt. multitalang
*Ska gärna ha gott rykte, sett till det psykiska, då stoet som sagt är lite het i pannan...

Så, fritt fram för spekulationer då.

Tackar på förhand :bow: // cassie

Sv: Tips från de visa!?

vill helt klart minnas att PE sa på hingstvisningen att Alligator Fontaine med fördel kunde användas på små ettriga ston. Han har storleken, stammen, avkommorna, fullblodet etc. Har dock varken träffat honom eller sett någon avkomma till honom..
Vad tycker du om honom?
U

Beprövad hopphingst med gott psyke tycker jag låter Feliciano lång väg. Men då vet jag inte hur det blir med det högställda förståss.

Säger det igen....Jaguar Mail, Roven, Alligator Fontain och Radiator...kolla upp dom lite

Kommer Ouvertyr i tredje led?

Känner i så fall en häst efter Dammen med din hästs mamma till mormor. Han är byggd i nedförsbacke och är rätt temperamentsfull.

Feliciano ger ett underbart temperament, men hans problem är halsen som ibland kan bli grov på avkommorna. Från och med i år står han bara på fryst om man inte tar stoet till stationen i Skåne eftersom hans spermakvalitet vid transport börjar bli lite sämre då han är till åren. Sonen Hip Hop är kanske ett alternativ? Dock blir hans äldsta avkommor 3 i år så han är ännu inte så beprövad.

vill helt klart minnas att PE sa på hingstvisningen att Alligator Fontaine med fördel kunde användas på små ettriga ston. Han har storleken, stammen, avkommorna, fullblodet etc. Har dock varken träffat honom eller sett någon avkomma till honom..
Vad tycker du om honom?
U

Jag har, om jag ska vara ärlig precis fått upp ögonen för honom. tittat lite och tycker om vad jag ser rätt allmänt...
på uppställda bilder har han dock givit ett lite "långt" intryck... med hennes lägre fram får jag lite mardrömmen att det blir en tax! ;)
Men jag ska snoka mer om hans avkommor på olika typer av ston innan jag fördömer honom... :) :bow:

Kommer Ouvertyr i tredje led?

Känner i så fall en häst efter Dammen med din hästs mamma till mormor. Han är byggd i nedförsbacke och är rätt temperamentsfull.

Feliciano ger ett underbart temperament, men hans problem är halsen som ibland kan bli grov på avkommorna. Från och med i år står han bara på fryst om man inte tar stoet till stationen i Skåne eftersom hans spermakvalitet vid transport börjar bli lite sämre då han är till åren. Sonen Hip Hop är kanske ett alternativ? Dock blir hans äldsta avkommor 3 i år så han är ännu inte så beprövad.

Kan det vara en Gotländsk häst du känner? ;)

vet att systern till vårt sto fått en e.Dammen ( Diamant heter den tror jag)

Vi började kolla på Fille, men kom senare fram till att vi nog gillar Hip Hop nästan mer... till det här stoet iallfall. :D

Det är Diamant jag känner:)

Jag vet som sagt inte hur Hip Hops avkommor är i temperamentet, men jag har hört att de ska ha samma goda temperament som Fille!

ja, vi funderade på honom, men fick soom shady sa också höra att han lämnat överlag skarpt :( han är väldigt fin o passar bra in annars tycker jag :)

Jag har inte sett en massa avkommor på nära håll så att jag kan säga, men har sett Camaro som verkar en jättetrevlig individ. Han har ju verkligen fått suveräna Blup-siffror (i både hopp och gång) så det kan ju inte var alltför tokigt på temperamentsfronten!

Det är Diamant jag känner:)

Jag vet som sagt inte hur Hip Hops avkommor är i temperamentet, men jag har hört att de ska ha samma goda temperament som Fille!

Kunde tänka mig det :D

Diamants mamma Mariana står fortf i samma stall som "vårt" sto. ;)
hon är dock en hel del grövre och större än sin syster.

Jag har inte sett en massa avkommor på nära håll så att jag kan säga, men har sett Camaro som verkar en jättetrevlig individ. Han har ju verkligen fått suveräna Blup-siffror (i både hopp och gång) så det kan ju inte var alltför tokigt på temperamentsfronten!

jaaaa, det är nog värt att luska lite i vad det blivit för temperament på hans. Jag gillar honom som sagt :)

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 668
Senast: HMQ
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 420
Senast: moonstruck
·
Avel Har ett fullblod på 167 cm, lite längre typ o robust. Har väldigt bra hoppteknik och ett bra steg. Cool i psyket, ej nervig...
Svar
8
· Visningar
1 434
Senast: Summerwind
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat