tips för svettlukt som sitter kvar i kläderna

angelaL

Trådstartare
Vet inte riktigt vad jag ska göra, men i mina stall t-shirts sà sitter svettlukten kvar, jag kan ha pà mig t-shirten 3 -4 timmar och sen sà stinker t-shirten fullkommligt svett igen, även fast den är ren.

Gillar inte att luckta illa, men vill gjärna kunna ha min t-shirt längre än en halv dag.

Nâgon som har nàgot bra tips :confused:
 
Sv: tips för svettlukt som sitter kvar i kläderna

Jag har samma problem, det verkar inte spela någon roll vad det är för material heller, trist är det iaf.

Jag vet att jag läst något om att man kunde blötlägga i vatten + ättika
(tror jag det var) eller om man skulle ha i det i tvättmaskinen.

Ska se om jag hittar länken med tipset igen, isåfall delar jag med mig här.
 
Sv: tips för svettlukt som sitter kvar i kläderna

Vad tvättar du på för gradtal? Vad är det för material?

Annars är ättika bra!
Klipper in från en länk http://www.perstorpattika.com/Fragor ,-a-, Svar.aspx

"Jag undrar hur mycket man ska späda ättikan när man vill få bort svettlukt från kläderna? Är rädd för att det börjar lukta ättika om kläderna istället om man häller i för mycket i vattnet när man blötlägger kläderna. Hur många delar ättika till hur många liter vatten?
För att ta bort svettlukt lägger man kläderna i blöt i handfatet och häller i ca 0,5 dl ättika. Låt ligga en stund och tvätta sedan som vanligt. Man kan även dosera ättikan direkt i tvättmedelsfacket i tvättmaskinen, och använder då 1,5 dl ättika 24 % (samma dosering som när man vill fräscha upp gulnad vittvätt). Det är lite olika vad man tycker fungerar bäst!

Ättika går att använda outspädd på kläder (t.ex i ärmhålorna på tröjor för att samtidigt ta bort missfärgningar efter svett/deo) utan att de förstörs, men man bör ändå prova på ett litet område vid olika tygmaterial. Lukten försvinner ur tyg så fort man tvättar eller sköljer kläder."
 
Senast ändrad:
Sv: tips för svettlukt som sitter kvar i kläderna

Det var precis den länken jag tänkte på o lyckades hitta nu via google, men du hann ju före :bow:

Jag har inte provat, så jag vet inte om det funkar, men jag ska nog köpa en flaska nästa gång jag handlar o provar, för det är ju inte så dyrt att det inte är värt att prova iaf! :)

För min del, har det satt sig i tröjor av olika modeller (både tighta o lösare modeller), olika material o jag har provat att tvätta i olika gradtal, med/utan sköljmedel osv, bytt tvättmedel osv. Inget har hjälpt hittils.
 
Sv: tips för svettlukt som sitter kvar i kläderna

I syntetmaterial sätter sig oönskade dofter mkt lättare än i t.ex. bomull.
Tömmer din tvättmaskin sig ordentligt? Jag hade nog kört igenom den några gånger i 90 grader, sett till att luckan alltid står öppen. Det kanske till och med går att rengöra den på något sätt?

Sedan hade jag tvättat på så höga temperaturer som det är möjligt för plaggen tillsammans med lite ättika.
 
Sv: tips för svettlukt som sitter kvar i kläderna

Det är kläder du tvättar på 40 gr antar jag?
För att få bort bakterietillväxten måste man passera 60 gr, sköljmedel kan också göra att lukten biter sig fast.
 
Sv: tips för svettlukt som sitter kvar i kläderna

Tack för alla tipsen. Ska köppa ättika, ingen som vet vad ättika heter pà Spanska kanske, och sedan tvätta mina stall t-shirtar VARMT :devil:

Sà kanske jag kan lukta gott i stallet sedan, eller àtminstonde bara lukta häst. :angel:
 
Sv: tips för svettlukt som sitter kvar i kläderna

Ättika heter vinagre på spanska och på portugisiska.
 
Sv: tips för svettlukt som sitter kvar i kläderna

Jo det gör det ju, har redan hunigt kolla upp det, fast det blir lite förvirande eftersom man har vineger pà saladen oxà, det är inte samma, ska leta och hoppas att jag hittar det sà jag kan lukta blommor sen :D
 
Sv: tips för svettlukt som sitter kvar i kläderna

Jag tycker att "absolut torr" deon från apoteket fungerar bra, man håller sig iallafall torr så någon lukt hoppas jag att jag inte osar när jag använt den.
Kanske kan vara värt att testa?
 
Sv: tips för svettlukt som sitter kvar i kläderna

För att få bort svettlukt i gympadojjor ska man ju lägga dem i frysen i ett dygn. Det ska fungera bra. Bör ju rimligen fungera med kläder också:idea:
 
Sv: tips för svettlukt som sitter kvar i kläderna

Köp Absolut Torr på Apoteket. Man använder det typ en gång i veckan, och så slipper man svettas en droppe! Funkar skitbra :)
 
Sv: tips för svettlukt som sitter kvar i kläderna

Jag tror att man måste översätta "ättiksyra 24%", annars blir det nog sallad av det hela ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 984
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 591
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 915
Hästmänniskan Efter tre år av bråk & krångel vänder jag mig till er kära & kloka bukefalister! Jag har nu stått i ca: tre år i ett stall med en...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
20 551
Senast: Jossantt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp