Tips för rymmarhund!

lady_vip

Trådstartare
Det är väl inte riktigt så illa som det låter, men nu behöver jag era tips. Jag har en del på lut själv, men jag känner att ni nog sitter inne med en del klokheter om detta.

Min yngsta hund, weimaranern, har äntligen börjat tuffa till sig och förlängt navelsträngen till mig. MEN den börjar bli för lång.... Några gånger nu den senaste veckan har hon gått på upptäcktsfärd alldeles för långt och i mina ögon rymt.

Det hela började med att hon hittade en rest från ett rådjurskadaver som jägarna hade slängt i ett gärde när vi var ute och red. Jättefint och hon fick snällt lägga tillbaka skanken och sen var det inte mer med det.
Nästa dag när jag var ute i stallet sprang hon sonika då och hämtade skanken (ca 3-400 meter hemifrån). Jättefint igen ju. Nästa dag likadant tills hon hade hämtat alla rester.
Resterna har ju då nu tagit slut och hennes jakt på kadaver är igång, men hon springer längre och längre och det är inte så jättefint längre.

För det första är det inte särskilt lagligt och för det andra är det inte särskilt roligt... :crazy: Dock vill jag poängtera att hon inte förföljer vilt, det är hon inte intresserad av, dock kan hon ju störa dem ändå.

Vi bor väldigt ensamt i en blandning av skånsk slätt och lite skogsdungar, någon kilometer bort en stor skog. Men här går vägar så en lösspringande hund utan noll koll är inte drömmen.

Så, hur gör jag nu för att hon ska stanna på gården :confused: ?? Inkallningen är 100%-ig, det är ju när hon inte hör mig som hon inte kommer på inkallning, dvs hon är för långt bort. Ser jag henne och kallar så kommer hon direkt, likaså om hon hör mig.

Det är inte praktiskt genomförbart att sätta upp staket, gården är för stor och hon hoppar över det mesta. Fordon måste kunna passera utan att beöva öppna grindar. Jag kan inte hägna in stallet, och att då hägna in trädgården och att hon ska vara där själv hade hon inte accepterat, stallet är det roligaste som finns.

Så hur gör jag nu (igen) för att visa gränsen?? Innan hade terriern ett ställe hon sprang till så fort hon fick chansen, där satte hon sprätt på alla kaniner:o Min sommarhage gick kant i kant med den öppningen, så jag satte helt sonika en låg tråd, sen dess har hon inte varit där. Dock är detta problemet annorlunda, denna hunden vill lyda och göra rätt, hon har bara något väldigt spännande som drar....

//E

Sv: Tips för rymmarhund!

Går hon ut ungefär på samma ställe? Jag tänker helt spontan på att köra samma träning som att inte gå ut genom ytterdörren. Att där passera man inte utan lov. Gå mot sidan hon går ut på och neja och ge vassego när hon frågar om lov.

Min hund går absolut inte ut genom dörren ens om jag inte är i närheten. Roligast är när dörren blåser upp och den yngre hunden kutar ut och härja och hon ligger på tröskeln och darrar av iver :rofl:

Så har jag ju kört, men gränserna är lite otydliga rent visuellt. Har jag koll på henne så drar hon ju inte, då stannar hon och har alltid gjort.

Nu har hon bytt ställen, kadavret ligger ju inte kvar så nu kan hon gå åt vilket håll som helst...
Jag kan ju koppla henne, men honbeöver verkligen det där med att går runt och ströva, behöver bara få henne att göra det igen.

Bo på landet är bara besvär :angel:

Det hade varit bara att ha en komradio på henne, så när jag tappar bort henne så är där en röst i halsbandet som säger "Loka, gå hem, Loka, gå hem" :)

//E

Jag hade nog arrangerat något, så nån kan jaga hem henne.
En av mina hundar började knalla till grannen, men jag bad grannen att så fort de såg henne så skulle de rusa ut och och jaga hem henne. Och det har fungerat.
Men nu har min granne också lagt jaktrester en bit från oss, och det är intressant :-/
Jag har själv för många år sedan legat utanför tomten (med en annan hund) och väntat. Jag klädde ut mig och hade käpp. När hunden gick utanför så flög jag fram och slog med käppen i backen, hoppade och stod i, hon flög hem och där stod husse och ömkade :-)

:rofl: Jag skulle vilja se dig... Känns osannolikt när jag sett dig IRL för du såg aldeles för snäll ut :love:

:rofl:
Nu tänker jag på byggreklamen där alla ignorerar den stackars killen trots att det är stängningsdags.
"Någon som vill gå hem, gå hem någon."

Men just bara att se dig utklädd och kräla i diket :d *hi hi* (Nåja, liknande saker har man väl gjort själv också ;)) (Fast då mer i sällskap av Ove-Rall och helt andra saker man krälade i diket för, man har väl levt hårt som student)

Grana, du kan väl komma hit och kräla lite så kanske hon aldrig går utanför dörren igen :)

Ärligt talat, jag har provat att skrämma henne och komma på henne, men det funkar inte... Nästa gång är jag inte lika snabb och min hund försvinner med vindens hastighet...

//E

Du måste ta henne på baris, så om du kan lurpassa på henne, så vore det bra. När hon då kommer utanför det område hon har lov att vara på, ska hon ha sig en blåsning eller som någon skrev en påk i backen så hon blir lite rädd. Det är enda chanse, lycka till och var konsekvent. Det som är förbjudet är alltid det och det som är tillåtet är alltid det.

Hon försvinner bara när jag är I STALLET. Så därför är det svårt, jag går och tittar för att komma på henne, men är sen varenda gång...

//E

Varför inte börja lära in shaping. En visselpipa når ju längre än vad din röst gör. Bara ett förslag.

Ja, då får jag komma :-) För då kan du vara i satllet och jag ligga i diket och kräla :-)

Du har ingen du kan be om hjälp då? Någon som kan ligga och vänta ut henne.

Fast här handlar det ju inte om att hunden inte "hör", utan att hon inte ska gå iväg.

Hon kommer ju, men jag tycker inte att hon ska gå iväg öht. Annars har jag pipa på henne, då hon är jakthund, men använder den bara i jaktsammanhang.

//E

Jo... Fast hon har så svårt att ta korrigering från nån annan.
Kan ta exempel; Vi tränade för årets SM-mästare idag och vi skull titta på Lokas platsliggning eftersom hon gärna fuskar. Det gick ut på att han skulle korrigera henne istället för att jag gick in hela tiden då det är det hon vill. Det gick bra länge, men så reste hon sig upp och ha la henne. Han hann inte längre än att vända sig om förrän hon var uppe igen. Hon gjorde samma sak 5 (!) gånger innan hon insåg att han var där och la henne igen. Och senare hände samma sak igen.
Men mina korrigeringar lyder hon... Det är det som är knepigt.

Går jag sen och stallet och kommer på henne så ser hon sen till att smita ut då hon vet att jag inte kommer efter (typ när jag är på loftet eller grejar med en häst).

//E

fast här handlar det väl inte om att korrigera henne till lydnad utan snarare att skrämma hem henne? jag undrar jag om det inte är en fördel med en annan person i en sån situation. så kan du ta emot och ömka lite.

Fast jag skulle fortfarande vilja lära henne att hon inte får gå där. Inte att hon ska skrämmas eller nått sånt. Jag har t.ex. inte skrämt min hund till att inte passera en gräns, men väl varit jäkligt hård mot henne när jag varit där och verkligen förbjudit det. Du skulle ju mer behöva uppehålla dig kring "linjen" och fresta henne på olika sätt och sätta gränsen där. Nu är hon kanske en ögontjänare och då fungerar det kanske inte???

Ja, precis, hon är ögontjänare... För är jag ute på gården går hon aldrig i från mig, då kan det ju hända nåt som hon missar*hemska tanke*. Men hon vet att jag ÄR I stallet, hon har varit med mig där ute sen hon var 8 veckor, så hon vet att jag är där... Hon har ju då lärt sig att så länge jag är där kan hon göra lite vad hon vill. Vilket brukar vara gå och snusa, pilla på gödselstacken, kolla vilken mat hönsen har fått, skrämma katterna... Ja, ni fattar, inte dra riket runt i jakt på nåt gott att äta...

Hon går ju aldrig dit där det är elstängsel till exempel, för det har hon fattat att man får en stöt även om inte matte är med...

//E

Jag förstår precis :-) Det Tippan skriver fungerar ju också, om de inte är ögontjänare eller som din, att hon vet du är i stallet.
Sånna har jag flera ex på här hemma. Att de tex aldrig går ner till brevlådan (stannar alltid 10 meter ifrån) när jag hämta posten. Men är de ute själva, då kan man gå inom den gränsen :-)
Eller på ett annat ställe, som de aldrig får gå utan att jag satt på koppel, där kan man också gå när man är själv ute tycker dom.
För några dagar sedan så insåg de nog inte vad de gjorde, de rusade iväg (är fortfarande på våran tomt) när de trodde vi skulle ut och gå. Jag och sambon stod bara och tittade på varandre, hm, är det där något de gör ibland undrade vi :-)))

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 758
Senast: fixi
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 386
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 017
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka