Tips för het häst

Mimsan_

Trådstartare
Hej

Jag rider ett sto med hett humör. Hon går jättefint när man väl får henne avslappnad men det känns som om hon "letar" anledningar till att få hoppa till och blir lätt okoncentrerad och försöker även fuska så fort man missar med typ 1 sek. Det är allt tid hon behöver. Jag vill inte sitta och göra halvhalter hela tiden för jag vill ha kvar det där att hon är så framåt men skulle vilja tygla det lite så att hon i alla fall går att jobba med utan att hon "håller på".
Det är bara i markträning och dressyr hon gör detta. I hoppningen är hon extremt "lydig" och lyhörd och gör allt jag ber henne om.

Hon är 9 år och fullt frisk och genomsökt så att hon inte har ont ifrån utrustning osv.

Vad ar ni för tips?

Sv: Tips för het häst

Hej, min högst personliga erfarenhet med ett par såna hästar i bagaget är att de måste ridas, alltså INTE bromsas. De skall ridas på och genom att hela tiden rida olika vägar och sen övergångar mellan olika gångarter och tempoväxlingar så får de annat att tänka på och blir lyhörda. Du menar jag inte att de skall gå som skjutna kanoner men efter en stund när de rids fram "friskt" kommer arbetstempot att minska automatiskt då de måste behålla sin egen balans i och med att man inte bara sitter och rider runt-runt-runt. Det är såå mycket roligare med en pigg häst än en sävlig tycker jag, bara man inte blir hängandes i en dragkamp. Tror att de är lite som en del bokstavsbarn, de behöver hela tiden "uppgifter" för att inte tappa koncentrationen och bara rusa.
Hoppas du får någon nytta av detta..

Senast ändrad:

Hej, min högst personliga erfarenhet med ett par såna hästar i bagaget är att de måste ridas, alltså INTE bromsas. De skall ridas på och genom att hela tiden rida olika vägar och sen övergångar mellan olika gångarter och tempoväxlingar så får de annat att tänka på och blir lyhörda. Du menar jag inte att de skall gå som skjutna kanoner men efter en stund när de rids fram "friskt" kommer arbetstempot att minska automatiskt då de måste behålla sin egen balans i och med att man inte bara sitter och rider runt-runt-runt. Det är såå mycket roligare med en pigg häst än en sävlig tycker jag, bara man inte blir hängandes i en dragkamp. Tror att de är lite som en del bokstavsbarn, de behöver hela tiden "uppgifter" för att inte tappa koncentrationen och bara rusa.
Hoppas du får någon nytta av detta..

Så känner jag också, det är väldigt trist att sitta och bromsa och göra halvhalter hela tiden. Hon rör sig trevligt när hon får gå i sin takt också. Ett annat problem är att hon tar mycket plats då te.x nu på vinter när jag "måste" rida i ridhus ett par kvällar i veckan för det blir för mörkt att rida ute och det finns för många hål jag inte kan lokalisera i mörker. Andra ryttare med långsammare hästar blir irriterade och jag själv blir det också eftersom det känns som vi är i vägen för alla samt att alla är i vägen för oss. Hmm kanske konstig förklaring men ve ej hur jag ska beskriva det bättre.

Ska jobba henne mer i tempoväxlingar och övergångar och se hur det funkar. Tycker jag håller på mycket med det redan men skadar inte att prova lite till. :)

Artikel på Hippson om detta; http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-dressyr/bo_jena/hasten-okar-framat-som-ett-tag.htm
Sammanfattningsvis så skulle man arbeta med övergångar och sidförande övningar :)

Tack för lästipset. som jag skrev till tjejen ovan, arnetar redan mycket med övergångar och tempoväxlingar men ska prova ännu mer och se om det hjälper. Just nu känns det som om vi aldrig kommer att kunna komma till en dressyrtävling utan att vi kör programmet på 1 minut. haha :(

Jag tycker att det viktigaste med en het häst är att den lär sig att vänta på sin ryttare. Den får inte bara fara iväg eller öka tempo eller själv ta tag i saker och ting som den tycker är viktigare än att lyssna på sin ryttare. Tar du halvhalter se till att dom går igenom, begär att hästen ska stanna kvar lite extra även när du ger en eftergift. Den ska inte öka tempot förrän du säger att den ska göra det.

Jag tycker att det viktigaste med en het häst är att den lär sig att vänta på sin ryttare. Den får inte bara fara iväg eller öka tempo eller själv ta tag i saker och ting som den tycker är viktigare än att lyssna på sin ryttare. Tar du halvhalter se till att dom går igenom, begär att hästen ska stanna kvar lite extra även när du ger en eftergift. Den ska inte öka tempot förrän du säger att den ska göra det.

Håller med om att hon inte ska få öka tempot innan jag ber henne om det. Om hon försöker kasta sig iväg när vi ska fatta galopp och så bryter jag alltid av och gör om det tills hon lyssnar på när jag ber henne om det och hon är lätt att ta tillbaka väl i galoppen men hon måste få starta. Jag är dålig på förklara och det är nog svårt att fatta när man är kass på att förklara via skrift :p

:bow:

Jag tänkte precis det du skriver om ovan.

Jag har en överambitiös och ytterst energisk häst och vårt arbete går ut på ovanstående. Jag tycker inte riktigt om det skrivits i tråden om "inte vilja sitta och rida en massa halvhalter för att bromsa". Jag rider massor av halvhalter, övergångar och tempoväxlingar, vi arbetar med hela registret. Det är inte för att lägga i någon form av broms. Utan för att få hästen att vänta på mina signaler. Och "vänta" är svårt för den här typen av hästar.

Låter ju som att du då gör "alla rätt" och hästen är kollad. Då skulle jag se över och ändra i foderstaten :-)

Låter ju som att du då gör "alla rätt" och hästen är kollad. Då skulle jag se över och ändra i foderstaten :-)

Ja, foderstaten får kolla över igen. Problemet där är att hon blir tunn lätt men såklart borde det provas en gång till att dra ner på vissa saker :) Märkte ingen större skillnad sist det var därför vi återgick till den vanliga igen.

:bow:

Jag tänkte precis det du skriver om ovan.

Jag har en överambitiös och ytterst energisk häst och vårt arbete går ut på ovanstående. Jag tycker inte riktigt om det skrivits i tråden om "inte vilja sitta och rida en massa halvhalter för att bromsa". Jag rider massor av halvhalter, övergångar och tempoväxlingar, vi arbetar med hela registret. Det är inte för att lägga i någon form av broms. Utan för att få hästen att vänta på mina signaler. Och "vänta" är svårt för den här typen av hästar.

Ja, vänta är svårt för denna typ av häst men samtidigt så väntar hon. Jag är dålig på att förklara saker via skrift men tycker inte du att det känns som om du hela tider bromsar och hur reagerar din häst på halvhalterna?

Nej, det känns inte som om jag bromsar. Halvhalterna får henne att bli uppmärksam på mig och att just vänta på vad jag säger härnest. Hon blir lugnare "i huvudet" men utan att tappa energi. Jag är nog också lite dålig på att förklara :)
Vi kan tom ligga i lååångsam trav utan att tappa energi, vid minsta impuls svarar hon framåt. Hon är mycket kvick i reaktionerna. Hon är annars sådan att hon kan ta egna initiativ, en öppna här och galoppfattning där typ. Vi tränar också på att "relaxa", att ta en paus i skritt på lite längre tygel där vi bara "är". Jag försöker vara så konsekvent jag bara kan i all signalgivning, en smekning på halsen betyder "lugn, vänta en stund, slappna av".

Vad är det för typ av häst?

Jag har ett arab och den är väldigt het på gröten :) Men har blivit mycket bättre nu när jag tränar massor av övergångar. Förut stod han och studsade för minsta lilla.

Ja, vänta är svårt för denna typ av häst men samtidigt så väntar hon. Jag är dålig på att förklara saker via skrift men tycker inte du att det känns som om du hela tider bromsar och hur reagerar din häst på halvhalterna?

Om du har denna känslan är det ett tydligt tecken på att halvhalterna inte går igenom. Du sitter kvar i förhållningen och kommer inte till eftergift.

Vad är det för typ av häst?

Jag har ett arab och den är väldigt het på gröten :) Men har blivit mycket bättre nu när jag tränar massor av övergångar. Förut stod han och studsade för minsta lilla.

Det är ett holländskt varmblod. Det verkar som om de är överlag hästar med mycket temperament? Araber är väl också överlag ganska heta på gröten, såklart inte alla men man får den uppfattningen iaf av bekant och vänner som haft göra med araber. Skönt att det har blivit mkt bättre för dig, hoppas det blir bättre för mig också :)

Nej, det känns inte som om jag bromsar. Halvhalterna får henne att bli uppmärksam på mig och att just vänta på vad jag säger härnest. Hon blir lugnare "i huvudet" men utan att tappa energi. Jag är nog också lite dålig på att förklara :)
Vi kan tom ligga i lååångsam trav utan att tappa energi, vid minsta impuls svarar hon framåt. Hon är mycket kvick i reaktionerna. Hon är annars sådan att hon kan ta egna initiativ, en öppna här och galoppfattning där typ. Vi tränar också på att "relaxa", att ta en paus i skritt på lite längre tygel där vi bara "är". Jag försöker vara så konsekvent jag bara kan i all signalgivning, en smekning på halsen betyder "lugn, vänta en stund, slappna av".

Ok, jag tror jag förstår. Min svarar också framåt vid minsta impuls och vi kan tex skritta och jag känner att hästen slappnar av men när jag tar tyglarna igen blir hon överladdad och försöker alltid sätta fart. Får fortsätta att träna ialla fall och se om det blir bättre.

Om du har denna känslan är det ett tydligt tecken på att halvhalterna inte går igenom. Du sitter kvar i förhållningen och kommer inte till eftergift.

Jag har väl inte skrivit att jag känner den jag undrade om hon kände det :)

Ok, jag tror jag förstår. Min svarar också framåt vid minsta impuls och vi kan tex skritta och jag känner att hästen slappnar av men när jag tar tyglarna igen blir hon överladdad och försöker alltid sätta fart. Får fortsätta att träna ialla fall och se om det blir bättre.

Prova när du tar tyglarna att ge samma signal som när ni pausar i skogen, om det nu är en klapp, en smekning på halsen eller något annat. Så att det blir konsekvent, att hästen får precis samma signal alltid när man menar "lugn, vänta, slappna av".

Jag va och provred ett holländskt sto på 9 år iår och den låter väldigt lik i sitt sätt som den du beskriver...haha...är väl säker inte samma men men :D:D

Så känner jag också, det är väldigt trist att sitta och bromsa och göra halvhalter hela tiden. Hon rör sig trevligt när hon får gå i sin takt också. Ett annat problem är att hon tar mycket plats då te.x nu på vinter när jag "måste" rida i ridhus ett par kvällar i veckan för det blir för mörkt att rida ute och det finns för många hål jag inte kan lokalisera i mörker. Andra ryttare med långsammare hästar blir irriterade och jag själv blir det också eftersom det känns som vi är i vägen för alla samt att alla är i vägen för oss. Hmm kanske konstig förklaring men ve ej hur jag ska beskriva det bättre.

Ska jobba henne mer i tempoväxlingar och övergångar och se hur det funkar. Tycker jag håller på mycket med det redan men skadar inte att prova lite till. :)

På detta inlägget låter det som om du inte vill sitta och bromsa med halvhalter. Uppenbarligen går då inte halvhalterna igenom eftersom du upplever att du bromsar (sitter i en konstant förhållning). För mig låter detta som en häst som allt utom lyssnar på sin ryttare utan älgar i väg för dig. Kräv att hon ska trava långsamt och vänta på dig utan att du drar i henne.

Jag tycker att innan man kan börja rida framåt med tryck ska hästen kunna trava långsamt. Sen jag började rida för min tränare med tänket så blev väldigt mycket i ridningen betydligt enklare. För om man sitter på en het överambitiös häst som börjar fara iväg så ska man alltid knna gå ner till nollpunkten där hästen enbart travar långsamt, avslappnat och väntar på sin ryttare. Man måste liksom börja nånstans.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 923
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka