Angående mat så har jag gjort följande saker när jag haft halloween-middag
Blodbål med avhuggna händer - röd bål med isbitar i som jag fryst till i engångshandskar så de ser ut som händer)
Häx-bål med ögon - grön bål med skalade stora vindruvor i (det är också coolt att ha kolsyreis omkring om det är möjligt, men det kräver ju en del förberedelser och säkerhetstänkt ändå)
Fladdermusvingar - kycklingvingar i marinad
Paprikahuvuden (orangea för att påminna om pumpa) med myrägg - utskurna paprikor med grönaktigt ris i.
Ödlelår (kycklingklubbor panerade med cornflakes)
Det går även att göra typ spenatsoppa (bara den är grön och lite slajmig i konsistensen) samt dekorera med halverade oliver fyllda med pimento (heter det så?) så blir det som ögon i.
Sen har jag gjort en tårta täckt med svart maräng, plastspindlar och några maskar (jello som fått stelna i sugrör).
Förutom det är ju pumpa bra liksom och det är ju kul att servera maten i pumpa om en vill ha lite vuxnare mat - typ som det här:
http://www.tasteline.com/recept/carnita-till-halloween/
Svart spaghetti är också en kul grej att basera någon typ av mat på
Som aktivitet är väl spökjakt kul om möjligheten finns.
Häng upp reflexer/ögon och fladdrande skynken/lakan/spets ute i skogen och gå på jakt med en ficklampa. Sen kan en träffa storspöket (någon som är utklädd) i slutet och få en spöklik påse med godis
Förutom det är det också roligt (och läbbigt) att gå in i ett mörkt rum där det finns olika behållare som en ska stoppa ner händerna i. Det kan vara fyllt med saker som kall spaghetti (känns ungefär som maskar), tomatjuice (som blod), spindlar, isbitar, en hand om någon har möjlighet att gömma sig men hålla upp hand, chokladpudding osv. Det gjorde vi på ett av mina barnkalas och det är ett av de läskigaste och roligaste minnena jag har från alla mina kalas
Och jag gillar musik som känns mystisk/läskig typ Opeths skiva Damnation eller liknande - men det beror ju mycket på vilken sorts musik en gillar från början. Och det borde ju gå att hitta färdiga spellistor på ex Spotify