Tips för fet nordsvensk!

A

ahalice

Jag rider just nu en alldeles för fet nordsvensk. Har ni några tips på för att på honom smalare, han får ingen mat, då han går ute dygnet runt.
Jag rider ungefär 4 ggr i månaden.

Det är ett till problem, han är fruktansvärt snubblig av sig.
Igår när vi galopperade så snubblade han ner på knä, så hur får man en häst att snubbla mindre? tack på förhand, från Alice!:bow:

Sv: Tips för fet nordsvensk!

Vadå han får ingen mat? Går han på bete? Isf har han ju mat dygnet runt.

Rids han endast 4ggr i månaden? Rids en häst så sällan skulle jag absolut inte rekomendera att ens trava eller galoppera.. Då är det endast skritt som gäller, det är inte bra att köra hårt nångång då och då, och låta hästen stå resten av dagarna.. och att få ner en häst i vikt som står på bete och bara rids 4ggr/månaden är nog omöjligt.

Ang. snubblingen så rid mycket offroad, i skog och mark, inte på stigar utan rakt ut i skogen så han får lyfta på fötterna, i skritt.

;o

Jag fick känslan av att du är medryttare på hästen och rider en gång i veckan, eller? Uteritter, mkt. klättring är bra för snubbliga hästar, gå i terräng. Galoppera inte honom än, utan mer fokus på att han bär upp sig i skritt och trav. Variera övningarna, rid inte bara rakt fram. Det är bra om han rids regelbundet (om det är din häst, annars får faktiskt ägaren hjälpa till), men inte några hårda pass. Promenader och tömkörning emellanåt är toppen.

Lycka till :)!

Enda botemedlet mot fetma är motion. Att rida en beteshäst 4 ggr/månad är ingen hit. Förutom att den blir fet och därför inte bör belastas allt för mycket med träning, så förlorar den muskulatur och kondition av att inte gå. Du kan inte förvänta dig att kunna träna på en häst som rids så sällan, oavsätt tid på året, om den är fet eller inte. 4ggr/vecka skulle vara mer ultimat.

Om hästen snubblar kan det bero på att den saknar muskler eller kondition och inte lyfter på benen ordentligt. Ut i skogen i skritt på lång tygel och rid i terrängen - inte på stigarna. Det är den absolut mest ultimata träningen för en häst (anser jag) och det kommer dessutom att öka hästens behov av att lyfta på fötterna, vilket i sin tur bygger muskler och förändraer hans rörelsemönster.

Min nordsvenska brukshäst rids inte hårt men han rids regelbundet. Mycket i skritt och mycket i skogen. Såhär ser han ut efter att ha gått på fri tillgång på hö hela vintern och naturbete sen 1 maj:

9t5juni09.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 496
Senast: nexxa
·
Ridning Hej! Jag önskar alla era bra tips för en häst som tappar lite bjudning när man släpper spöt och rider in på tävlingsbanan. Jag hade...
Svar
11
· Visningar
1 535
Senast: Kristall10
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 849
Senast: Bonica
·
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
4 337
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama